Plafond in Multiplex Pools Grenen

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
heeft er iemand ervaring met het bekleden van plafonds met Multiplex platen (Pools grenen)?

familie heeft een nieuw huis laten zetten. De vloeren zijn in gepolierd beton en de plafonds willen ze nu afwerken met multiplex (verschillende slaapkamers met plat en schuin plafond)

- bestaan er eigenlijk multplex platen met tand en groef?
- wat zou best de dikte van de platen moeten zijn? 9mm (horizontaal) en 12mm voor schuin plafond? of ?
- is het altijd nodig om eerst een regelwerk (enkel of dubbel) aan te brengen of kunnen de platen ook rechtstreeks op de balken geschroefd worden en is een regelwerk enkel nodig voor het uitlijnen indien de balken niet in 1 vlak liggen?
- iemand nog tips of zaken waar rekening mee moet worden gehouden?

bedankt voor de info
Wim
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Altijd uitstroken, kan je ook meteen je elektra leidingen kwijt. En het is vlak en je kunt de naden ondersteunen.
Dikte plaat is afhankelijk van de hoh maat van de stroken, bij 9 mm plaat maximaal 400 mm hoh.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Hier ervaring met Pools Grenen en een alternatief wat nagenoeg gelijk is: Interfloor Premium / Softwood Premium. De Interfloor is met tong en groef en de andere variant is dezelfde plaat maar dan met rechte zijden. Voor meer info zie https://www.intplywood.nl/plaatmaterialen/assortiment/product/interfloor-premium-fsc

Pools Grenen is in de hoogste kwaliteit wel mooier voor zichtwerk als de Interfloor. De Softwood Premium is ook in een hoge kwaliteit te verkrijgen, wat deze qua prijs doet heb ik geen idee van. 10mm Pools grenen is duurder dan 18mm Interfloor.

Toevallig 2 weken geleden de wanden van mijn werkplaats bekleed met de Interfloor. Platen aan stukken gezaagd, kantenfreesje er langs en aan de wand geschoten.

IMG_3788.jpg

Wel eerst een regelwerk langs de wand gezet om een strak resultaat te krijgen. Dit zul je bij een plafond ook zeker moeten doen. Voordeel van de kleinere plaatjes is natuurlijk het lagere gewicht (althans bij het bevestigen wel) en je hebt de mogelijkheid om slechte stukken plaat er uit te werken. Wanneer je volledige platen gaat gebruiken zullen deze ook helemaal perfect moeten zijn. Zodra er een paar lelijke proppen, plamuurplekjes of andere onregelmatigheden zijn is de plaat al niet geschikt meer.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
plafond in pools grenen multiplex

IMGP5572.jpgBeste Wimpie ,
ik heb in ons huis in de living , slaapkamers en hall de plafonds uitgevoerd in 10 mm pools multiplex .
De platen zijn verzaagd in stroken van 3 verschillende breedten :14 - 10 - 8 cm ongeveer en willekeurig gemengd geplaatst .
De stroken hebben een tand en groef in de lengte richting en zijn in het "gootje" met messing nageltjes nagenoeg onzichtbaar bevestigd
op een regelwerk .
De stroken zijn aan de zichtkant fijn geschuurd en hebben geen verdere afwerking gehad .
Bijgaand en foto ter illustratie .
Groeten
Drever
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
klus is achter de rug, bedankt voor de feedback,
hier mijn feedback, mss heeft iemand hier in de toekomst nog iets aan :)

platen zijn multiplex grenen van 12 mm
dubbel roosterwerk met geschaafde latten van 22x45

dubbel roosterwerk (om 40cm) om de planken in de richting van de kepers te kunnen plaatsen en oneffenheden uit te vullen
rand latten in het zwart gespoten zodat we met de platen 1cm van de muur konden blijven. Hierdoor moeten we geen moluur of afwerkingslat plaatsen
in de gang (6,5m) hebben we in het midden ook nog een uitzettingsvoeg gelaten van 1cm
platen worden afgewerkt met rubio monocoat

de lichte platen (pools grenen) in combinatie met lichte muren en grijze gepolierde beton geeft een toffe afwerking voor slaapkamers

IMG_2165.jpgIMG_2166.jpgIMG_2162.jpgIMG_2163.jpgIMG_2142.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

thmsdesmet

Nieuw lid
21 aug 2020
3
0
Hallo,

misschien bent u niet meer actief op dit forum, maar ik had een eenvoudige (stomme? ;) vraag:
hoe heb je de grenen-platen bevestigd op de latten? Met schroeven?
Dank !
 

Rob0120

Nieuw lid
26 aug 2020
2
0
Hallo,
ik heb ook nog enkele vraagjes ;).

Zijn dit grote multiplexplaten met een tand en groef?
De aansluiting van de platen aan plafond en schuine zijde is in verstek gezaagd?

Om de hoeveel cm zijn er brads geschoten? En is er voor de plafond nog iets extra gebruikt?

Groeten!
Robin
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
Hey Robin,

platen van 250x120, gewoon koud tegen elkaar zonder tand en groef. Sluiten mooi aan, kleine oneffenheden of imperfecties vallen niet op.

aan rechte muren hebben we 2 cm spatie gelaten (oneffenheden in muren spelen dan geen rol, Zichtbare latten van onderstructuur zwart gespoten, tegen schuine wand de platen in verstek gezet. Evt kan je lijm (bv soudal fix all high tack) op onderstructuur aanbrengen dan komen de platen nooit meer los (zie ook
)

brads om de 25-30cm? Zorg voor een goeie tacker zodat je geen afdruk hebt van de neus

Zou aanraden om een platenlift te huren voor deze afmetingen van platen. Kan je rustig positioneren

groeten
Wim
 

monster_beetle

Nieuw lid
12 dec 2016
23
1
Erg mooi geworden! Sluiten de platen na een aantal jaren nog steeds mooi op elkaar aan? Ik overweeg dit ook te gaan doen met berkenmultiplex en neigde er in eerste instantie naar om biscuits in de randen te zetten. Maar als ik dit zie lijkt het niet nodig.
 

Kevin83

Nieuw lid
4 jan 2018
1
0
Zeer mooi geworden. Ik zou hetzelfde willen doen op onze slaapkamer. Maar wat ik me vooral afvraag is of de platen onbehandeld tegen het plafond kunnen? Gaan ze niet verkleuren, of vervormen door vocht en temperatuurverschil ?
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
je zou ze kunnen behandelen met bv osmo topoil 3058 (kleurloos mat) of 3068 (klein beetje wit pigment) maar wat je er ook op zet je zal na verloop van tijd altijd een kleine verkleuring krijgen door UV licht

voor vervorming zou ik geen schrik hebben, enkel op badkamer of andere vochtige ruimte zou je de platen volledig kunnen behandelen (randen en 2 zijdes)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.