Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: mammoet-ivoor

mammoet-ivoor

Hallo
    momenteel ben ik bezig met het vrij snijden van verschillende organische materialen. Ik ben geinspireerd door de japanse kunst en maak veel netsukes en okimono.
    Nu heb ik al een aantal werkstukken gemaakt in ivoor wat afkomstig was van oude kapotte beelden. Maar op het internet zie kom ik nog wel eens mensen tegen die gebruik maken van mammoetivoor. Weet hier iemand waar je dit zou kunnen halen in Nederland?
    Immitatie ivoor of plantaardig ivoor is voor mij geen optie, het gaat hier niet om inlegwerk, maar om stukken waar ik minimaal 70 uur mee bezig ben dus ik zoek goed materiaal, vandaar...
    hoop dat iemand me verder kan helpen...
    groeten Bart

Re: mammoet-ivoor

Als zou het verkrijgbaar zijn, dan nog zou je je diep moeten schamen als je ivoor gebruikt!!

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marco
    Als zou het verkrijgbaar zijn, dan nog zou je je diep moeten schamen als je ivoor gebruikt!!
    :roll:

Mamoeten zijn al (nog) uitgestorven

uitgestorven of niet de ivoor handel is een vuile handel. nog vele malen vuiler dan houthandel. Daar heb je nog enigszins iets van controle (o.a. FSC).

In ieder geval is mammoetivoor zeldzamer dan ivoor van hedendaagse beesten. Ergo het moet veel duurder zijn. En daar zit nu net het probleem het is schaarser en duurder. Kortom men maakt imitatie mammoet ivoor van hedendaags ivoor om winsten te maximaliseren. Ergo handel in hedendaags ivoor blijft..... Zo ook met oude beeldjes, het is lukratief om van nieuw ivoor gewoon oud lijkende beeldjes te maken want dit is ogenschijnlijk minder besmet en verkoopt daarom goed. ook dit houdt de handel in ivoor in stand.

Ik wil in ieder geval helemaal niets met ivoor te maken hebben. Ook niet met fout hout overigens, als ik hout koop dan koop ik FSC of van een aantoonbare wettelijke goedgekeurde bron.

Hmmm was er al bang voor...
    Geeft niet, ieder zn "I'll save the planet" mening...
    Wel lekker blijven autorijden he

Uiteraard blijf ik lekker autorijden net zo lang de auto uitelkaar valt en dan hopelijk weer een nog zuinigere kopen.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door b_art
    Hmmm was er al bang voor...
    Geeft niet, ieder zn "I'll save the planet" mening...
    Wel lekker blijven autorijden he

Ik rij op gas, is goed voor het milieu! :ugeek:

wel met een 5,7l V8 GMC Savana 8-) :lol:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hubert.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marco
    :roll:

Mamoeten zijn al (nog) uitgestorven
    Hmmm... Die "nog" slaat waarschijnlijk hier op?
    http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetens ... moet.dhtml

Je kan mammoetivoor vinden bij dick.biz in Duitsland.
    Of je er voor of tegen bent moet ieder maar voor zich uitmaken. Wat betreft mammoetivoor moet je weten dat er door het smelten van de toendravlakte alsmaar meer mammoeten gevonden worden. Kan er mij dan iemand vertellen wat er dan wel mee mag gebeuren?
    Nog meer uitsterven zal hij niet doen denk ik. Weet ook dat het mede dankzij koning auto is dat deze toendravlakte aan het smelten is...

Alle producten die vanuit ethisch standpunt moeilijk liggen worden door één of ander logo plots weer maatschappelijk aanvaard. Bied FSC dan echt zoveel garanties? Weet je door een mooi logo dat je bontjas gemaakt is van dieren die niet levend gestroopt worden? Hoeveel van je kledij is niet door kinderen gemaakt?
    Ik denk dat ik depressief zou worden als ik zou weten hoe en van waar alle consumtiegoederen komen. We kopen onze gereedschappen liefst zo goedkoop mogelijk, maar aan de arbeidsvoorwaarden die de (meestal aziatische) arbeiders moeten ondergaan denken we liever niet...
    Iedereen moet minder met de auto rijden om het milieu te redden maar dat de olieproducerende landen meermaals patenten opkochten van zeer zuinige wagens (2 L/100 km) wordt vakundig doodgezwegen. Ik kan zo nog even doorgaan maar wat ik vooral wil zeggen is dat wij als consument vooral ondergaan en dat grote bedrijven en politiek veel meer zou kunnen doen, maar economische belangen primeren voor hun. Dit is geen excuus om de verantwoordelijk af te schuiven op het systeem, ook ik tracht mijn milieusteentje bij te dragen door afval te sorteren, waterbesparend te werken, ik heb gekozen voor een lage energiewoning, enz...
    Anderzijds vind ik het een beetje hypocriet om te stellen dat oud ivoor of hout (dat voorkomt op de citeslijst) uit restpartijen niet meer mag gebruikt worden...

Misschien ook nog vermelden dat er plantaardig ivoor bestaat... weliswaar in kleine afmetingen maar wel mooi wit en zeer hard.

Vond een rechterlijke uitspraak waarin de verdachte aanvoerde dat het om mammoet ivoor ging en dus niet verboden was. De rechter ging daar in mee, maar de verdachte had het niet voldoende onderbouwd:
    5.3. De economische politierechter is van oordeel dat de stelling van verdachte dat het ivoor waarschijnlijk van een mammoet afkomstig is niet aannemelijk is geworden. Verdachte heeft het gelaten bij een enkele mededeling daaromtrent en overigens niets aangevoerd dat zijn stelling zou ondersteunen. Zijn verklaring dat er tussen Bohemen en Siberië ruilhandel bestond, is in dat opzicht te vaag.
    Hieruit kun je afleiden dat mammoet ivoor wel zou mogen worden ingevoerd. Helaas is de redenering dat dit aanleiding kan zijn voor ten onrechte invoer van olifanten ivoor ook wel waar en dus is het misschien niet verstandig om te gebruiken. Dat lijkt me nog geen reden om iemand af te branden.

(ik weet het, juridisch niet wetenschappelijk verantwoord, maar daar heb ik nu even geen zin in)

Forum Rechten