overkapping

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Aantal jaren terug heb ik een overkapping boven ons terras gemaakt. Nu is het een probleem dat de betimmering aan de onderzijde aan het vergaan is door lekkage. Ik krijg het dakleer niet dicht door:
1. Heb een rieten kap, met een brander erbij is niet zo'n goed idee
2. de opstand bij de 3 bijna vlak liggende ramen heb ik veel te ondiep gemaakt

Daarnaast wil ik hem liever ook wat groter hebben en rechthoekig. Ook een "probleem": Heb voor 45/145 balkhout gekozen, dat zakt toch wat meer door dan verwacht. De overspanning is ongeveer 4m20

Maar nu de vraag:
Hogere balken dan 145 kan ik niet kwijt gezien de ruimte tussen onderkant riet en bovenkant kozijn, met pijn en moeite misschien nog 170.
Ik kan de hartafstand flink verkleinen naar bijvoorbeeld 30cm. Of is het beter om (ook) 2 balken met kramplaten aan elkaar te zetten?
Belasting op het dak beperkt zich tot een lichtstraat van 1m40*2m30, de betimmering en wat water/sneeuw. En ik moet er af en toe een keer op.

Tja, 1 van de zoons is constructeur maar ik hoor graag ook even de praktijkervaring.
icon11.png


En ik ga nu epdm gebruiken, denk handiger bij mijn rieten dak.....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Balken hoh 30 cm kan prima. 60 cm is een maat die ooit historisch is ontstaan en nog al makkelijk is omdat de breedte van isolatie aangepast is op die maat. Historische panden hebben ook vaak een veel kleinere hoh maat (en ook vaak vierkante balken).
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Balken hoh 30 cm kan prima. 60 cm is een maat die ooit historisch is ontstaan en nog al makkelijk is omdat de breedte van isolatie aangepast is op die maat. Historische panden hebben ook vaak een veel kleinere hoh maat (en ook vaak vierkante balken).
ok, maar is dan 45/145 met de overspanning voldoende?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Weer even mijn excelsheet erbij gepakt. Qua sterkte moet je inderdaad terug naar een hoh maat van 0,25 m. Je kunt er ook twee aan elkaar verbinden en een hoh maat van 0,50 m. Maar als je toch nieuw gaat kopen kun je ook 100/150 (gezaagd) of 95/145 (geschaafd) kopen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
@ Superkees: Zit er in jouw spreadsheet ook doorbuigingscontrole?
@Bert2: als je 170 mm hoogte kwijt kunt, heeft dat de voorkeur.
Balken hoh 300 mm of dubbele balken hoh 600 mm maakt niet uit voor de balklaag, wel voor de beschot dikte. Als het platte dak grenst aan een hellend dak, dan moet er sneeuwophoging in rekening gebracht worden, vraag je zoon eens wat er volgens hem moet liggen
Indicatie: Standaard bouwhout 71x171 hoh 488, bij constructiehout mag dit 610 mm zijn.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
ok, dank, ga vanavond even met mijn zoon in debat :) Ook even zien hoe het met 170mm hoog uitpakt
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
@ Superkees: Zit er in jouw spreadsheet ook doorbuigingscontrole?
Ja. Bij 100x150 mm balk max 14 mm doorbuiging. Voldoet niet helemaal aan de norm van 1/300, maar het zal globaal de helft zijn van wat TS nu heeft. Het tekort is ca. een mm.

Ik heb mijn schuur gebouwd aan de hand van mijn sheet en die staat al vijf jaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.