Hout gezocht - eiken 'plaatdelen'

Caesar

Nieuw lid
17 jan 2018
8
0
40
Midden Limburg
Hallo,

Ik ben gewent om te werken met multiplex in allerlei smaakjes. Ik wil nu een kast maken waar landbouw modellen in moeten komen te staan op de kamer van mijn pasgeboren zoontje. Omwille van dat heugelijk feit (en ook wel omdat ons huis veel eikenhouten elementen heeft) vond ik het mooi om dit te maken van eikenhout.

Ik had bedacht om uit te gaan van 4 eiken houten balken, iets dikkere stevigere omwille van het stoere uiterlijk (5x5 cm, 8x8 cm, of wat gangbaar is in deze houtsoort) en dan daartussen eikenhouten plaatdelen waarop de modellen komen te staan. maatvoeringen etc. is nog allemaal te bepalen. ik was van plan eerst eens te oriënteren wat er zoals beschikbaar is. Ik heb ook 3-lagen plaat gezien op een duits forum. dat is 3mm (of meer, al naar gelang je nodig hebt) eiken (of andere houtsoorten indien gewenst) en het midden een massieve tussenlaag van 'goedkoper' hout.

Heeft iemand ideeën hierbij of kan iemand bij in de juiste richting wijzen wat mogelijk/gangbaar is en waar ik dit zou kunnen vinden?

Merci!
 

Caesar

Nieuw lid
17 jan 2018
8
0
40
Midden Limburg
@Scheppie: dat zijn leuke platen. Alleen erg jammer dat het in Arnhem is, maar wel bedankt voor de tip! ik ga eens zoeken of ik die niet korter in de buurt vind.

@Erik701: werken die niet heel sterk?

Ik doelde eigenlijk op deze 3-Schichtplatten zoals ze ze in Duitsland noemen; http://www.alfa-massiv.com/de/3-schichtplatten/standard
Zag dat voor het eerst op vakantie in Oostenrijk bij een fabriek.

Via die site handelaar gezocht in NL; https://www.leeuwerik.nl/decoratief.../alfa-3-lagen-paneel-eiken-20-mm-245-x-122-cm
[h=2]
Alfa 3-lagen paneel Eiken 20 mm 245 x 122 cm
Bruto prijs: € 247,20 per m2
[/h]Dat is gelukkig niet heel duur ;)
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@Scheppie: dat zijn leuke platen. Alleen erg jammer dat het in Arnhem is, maar wel bedankt voor de tip! ik ga eens zoeken of ik die niet korter in de buurt vind.

Altijd wat leuks te doen in Arnhem en het is zeker niet het einde van de wereld...

Platen die jij laat zien hebben een deklaag van 5mm, dat is. wel heel iets anders dan een gefineerde plaat.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik heb pas nog een gratis massief eikenhouten kast opgehaald waar ook dit soort platen in zaten (maar dan dus van massief hout). Is dat voor jou ook niet een optie? Zo is je materiaal gratis en hoef je alleen maar met het kaal schuren/schaven en op maat maken aan de slag te gaan.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kijk ook eens bij Brentjes in Haelen/ Gronsveld. Die hebben zowel MDF als multiplex met eiken fineer. De eiken laag is wel minder dik dan bij jouw voorbeeld. Kijk ook eens bij Van Laere Hout (https://www.vanlaerehout.nl/) die hebben heel veel keus. Via de website kun je een PDF met prijzen aanvragen.
 
Laatst bewerkt:

Caesar

Nieuw lid
17 jan 2018
8
0
40
Midden Limburg
@Scheppie: klopt, kijken niet naar een paar mm meer of minder he :D.
@Zjeeraar: ook dat is een optie, zo had ik hem nog niet bedacht. Dat is zeker de moeite.
@L.N.: prijslijst van laere opgevraagd. Brentjes is inderdaad in de buurt. Zit bij beide precies bij wat ik zoek.

Zodra ik wat binnen heb zal ik nog wel eventjes reageren hier. Kan wel even duren, druk met nieuw huis en luiers enzo.
In ieder geval hartelijk dank voor jullie reacties, erg mee geholpen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.