Bijgebouw houtskeletbouw

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Beste houtfanaten,

Wie kan mij helpen aan een tekening of beschrijving van de opbouw van een geisoleerd houtskeletbouw-gebouw.
Het gaat om een gebouwtje dat met weinig verwarming vorstvrij moet blijven (ivm aanwezigheid van waterleiding die ik in de winter niet wil/kan aftappen)

De afmetingen zullen ongeveer 2 x 4 meter worden, met een plat dak met een hoogte van iets onder 3 meter.

We weten nog niet zeker hoe we het gaan bouwen qua vloer/fundering. Waarschijnlijk wel een betonnen vloer en fundering, met daarop sowiezo houtskelet als opbouw (potdekselplanken).
Maar hoe bouw ik de muren op, en hoe maak ik de aansluiting met de fundering op een manier met een zo klein mogelijke koudebrug?

Als jullie info hebben over de te gebruiken balkmaat, soort isolatie, waar welke folie, en de aansluiting op de vloer/fundering, graag!:cool:

Rob
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Daar zijn op het net zeker enkele interessante publicaties over te vinden.

Stad Gent heeft er een voor lage energie en passiefbouw (2 aparte documenten dacht ik), één vind je hier:
https://stad.gent/natuur-milieu/wat...riendelijk/handleiding-laagenergetisch-bouwen

Stad Brussel heeft een gelijkaardig document:
http://document.environnement.brussels/opac_css/elecfile/IF Ecoconstructie MAT02 Part NL

mogelijks hebben enkele Nederlandse steden ook aan dergelijke documenten gewerkt die meer de lokale gewoonten meenemen (vb: jullie isoleren regelmatig ONDER de betonplaat dacht ik)

Van de UGent heb ik nog andere dergelijke documenten gezien die over de hygrothermische opbouw van de muren specifiek gaan, google is zeker je vriend.

Wat belangrijk is om weten is of het een uitbreiding van een woning betreft of een verwarmd tuin- of werkhuis aangezien budgetten daar nogal eens kunnen verschillen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Polystyreen bekisting:
https://www.google.nl/search?q=poly...klZLdAhWjNOwKHaKgAboQBQglKAA&biw=1024&bih=512

Onder je vloer kun je ook polystyreen toepassen. Tussen vloer en hout kun je DPC folie gebruiken, of een metselplint toepassen. Muren maken uit liggers en staanders hoh 60 cm. De dikte van de muren afstemmen op de dikte van de isolatie. Aan de binnenzijde een dampremmende laag toepassen (zit vaak op de isolatie. Op de buitenzijde dampopen folie, vast zetten met tengels op de staanders en daarop de planken. Dak isoleren van buiten (dus op de dakplaten). En er voor zorgen dat je schuur een beetje (natuurlijke) ventilatie heeft.

Je zal zelf een beetje moeten inschatten of dat je beter je geld steekt in isolatie, of in verwarming.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Je zal zelf een beetje moeten inschatten of dat je beter je geld steekt in isolatie, of in verwarming.

Daar had ik graag aan toegevoegd dat naar mijn ervaring (bescheiden tuinhuis, maar mét zwarte roofing op het platte dak) de isolatie ook zorgt voor een koelere temperatuur in de zomer.
Ik heb vooral mijn platdak geisoleerd en een beetje in de muren.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Bedankt voor de reacties.
Hier in Nl is inderdaad weinig info te vinden. Wel over houtskelet op zich, maar weinig over de isolatie ervan.
Ik ga nog even verder kijken naar die polystyreen bekisting, maar dat lijkt wel redelijk fors aan de prijs.
Is een gebouwtje op het terrein van een vereniging, dus het moet een beetje low budget worden, en dan is dat systeem wel duur. Maar het heeft me wel op ideeën gebracht, anders gewoon zelf maken van een plaat vloerisolatie, dus een bekisting maken van platen eps ipv houten planken.
Voor de isolatie in de wanden, kan ik daarvoor gewoon steenwolplaten gebruiken, of is een ander isolatiemateriaal meer geschikt? En welke dikte, 10 cm (= 2 platen van 5 cm)?

Voor de liggers op de fundering (eerst iets opmetselen, of een betonbalkje gieten) kan ik het beste hardhout kiezen, of is douglas ook geschikt? Want voor de staanders is vuren goed genoeg, toch? Daar worden de dakbalken immers ook van gemaakt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In Nederland kan je kijken bij SBR details, die hebben een subgroep hsb detail. Inmiddels heet de club SBRCURNET.
Op het www zwerven genoeg versies rond die gratis in te zien zijn.
 
Voor de isolatie in de wanden, kan ik daarvoor gewoon steenwolplaten gebruiken, of is een ander isolatiemateriaal meer geschikt? En welke dikte, 10 cm (= 2 platen van 5 cm)?
Steenwol is voordeliger dan iets als PIR meen ik, maar isolatiewaarde per cm lager. En ecologisch verantwoorder.

Voor de liggers op de fundering (eerst iets opmetselen, of een betonbalkje gieten) kan ik het beste hardhout kiezen, of is douglas ook geschikt? Want voor de staanders is vuren goed genoeg, toch?
Ik zou niet weten waarom je je je ligger op je opgemetselde stukje niet ook van vuren zou kunnen maken. Als je direct op het metselwerk bevestigt wel eerst in de menie zetten.

Bij mij is de opbouw als volgt:

Fundering met trasraam / metselwerk (70cm, daar zit ik aan vast ivm monument). Daarboven op EDPM. Liggers in de menie (is dubbelop, met EPDM zou het niet nodig hoven zijn). Gaten in metselwerk geboord en in liggers (op zelfde plek), vuren liggers bevestigd met draadeinden (chemisch anker in metselwerk inspuiten, draadeinden erin).

Bovenop ligger 40 hoh met daartussen 9cm PIR.

Aan de buitenkant dampopen folie (let op: de juiste kant buiten), bevestigd met geïmpregneerde ventilatierachels (duur, maar daar zou ik niet op besparen). Daarna rabat erop.

Aan de binnenkant dampremmend folie, tengels en aftimmering.

gr. en succes.
Alef
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Onlangs met isovlas gewerkt fijn spul en dampremmende laag mag achterwege blijven. Iets om evt mee te nemen in je plan.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Interessant om dit te volgen. Binnenkort krijg ik de sleutel van de nieuwe woning. Momenteel staat er een klein halfsteens gemetselde schuur midden in de achtertuin. Deze wil ik tegen de vlakte gooien en met houtskeletbouw een werkplaats/garage/schuur/berging (+- 6x3 mtr) bouwen naast de woning. Hoeft niet low budget, maar ik geef mijn geld liever uit aan gereedschap en andere zaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.