Tafel van 250cm , smal en lang om zoveel mogelijk mensen in leszaal te plaatsen

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo,

Om een leslokaal in te richten zou ik 20 tafels moeten maken van 250cm. Ik wil door het grote aantal het uiteraard zo goedkoop mogelijk houden.
Ik zou zo weinig mogelijk poten willen gebruiken om zoveel mogelijk mensen aan de tafel te kunnen plaatsen
2 op elk uiteinde , misschien 1 in het midden? (https://www.ikea.com/be/nl/producten/bureaus/modulaire-bureaus/adils-poot-wit-art-90217972/

Ik dacht een blad van 2x 1,8 cm in MDF te gebruiken.
Is dit voldoende stevig? Zou deze gaan doorzakken?

Welk materiaal zou je gebruiken?

Bedankt alvast!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het zou wel handig zijn te weten wat men aan de tafels gaat doen. Lezen, timmeren, bloemschikken.....? Dat bepaald ook de stevigheid van het voorstel. Maar alleen een blad en 4/5 poten eronder voor een een heleboel (aantal?) mensen lijkt mij niet duurzaam. Ook niet als je ze door en door bout.
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Hallo Ronald,
Het is puur om les te geven. Dus enkele boeken, een glas, een karaf water.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Om een leslokaal in te richten zou ik 20 tafels moeten maken van 250cm. Ik wil door het grote aantal het uiteraard zo goedkoop mogelijk houden.

Dit begrijp ik niet. 20 tafels kosten 20 maal wat 1 tafel kost (afgezien van schaalvoordelen en staffelkorting). Iemand die 20 tafels nodig heeft zou gewoon budget moeten hebben voor 20 tafels die aan de eisen voldoen, en die eisen zijn niet anders dan bij 1 tafel voor hetzelfde doel, toch?
 

Benensam

Actieve deelnemer
27 nov 2013
87
0
Klopt. Maar je kan een tafel van 200EUR maken of één van 100EUR. x20. En duurder is niet altijd duurzamer.
Zelf ben ik wel handig maar een leek in wat materiaalkeuze betreft.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Mijn (geringe) ervaring met MDF is dat het op de duur gaat doorhangen, alleen al door het eigengewicht. Kies dan voor multiplex, randen opdikken. 2,5m is toch wel een eind voor een “dun” blad om alleen met poten op de hoeken vlak te blijven. En als een persoon er per ongeluk op gaat zitten?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Meer poten maken een tafel goedkoper. er gaat veel minder materiaal in een poot dan in een extra dik blad.
met de potten kan je de plek grote bepalen minimaal een veelvoud van 600
maar als je spullen nodig hebt is dat te krap


Als je een frame maakt van vuren kan je volstaan met een enkel blad van 18mm
(de sterkte komt dan uit je frame)

denk voor de kosten ook aan de benodigde afwerking misschien is een kant en klaar werkblad dan wel een betere optie voor een euro of 30 heb je een kunststof aanrechtblad van 60*260
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Stalen onderstellen laten maken bij de smid. Multiplex platen als blad erop. Voordeel van staal: doorzakken is er niet bij, weinig ruimteverlies, onderhoudsarm, sterk.

Ik heb ooit voor de inrichting van een informatiecentrum een heel stel modulaire tafels met stalen onderstel laten maken en dat is reuze goed uitgepakt, vandaar deze 'interventie'.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zou nog eens goed nadenken over de degelijkheid van de tafels. Een boek is niet de enige last, bij lesgeven gaan mensen vaak op de tafels zitten, even mee kijken, of even napraten, die dingen worden zwaar belast.

Een MDF plaatje met een paar poten eronder is niet stevig genoeg. De suggestie van een degelijk vuren of stalen frame zou ik maar ter harte nemen.
 

Imco

Actieve deelnemer
1 nov 2013
36
0
Als je enkel MDF gebruikt ben ik bang dat je de tafelpoten ook niet goed vastkrijgt. Met tafels wordt vaak geschoven en dan komt er een enorme zijwaartse belasting op de poten te staan. Die scheuren met schroeven en al uit het MDF.
Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties: eerst een stevig frame en daar een blad op leggen. De poten bevestig je dan niet (enkel) aan het blad maar aan het frame (= veel sterker)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.