Uitklapbare of inklapbare tafel

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het is weer een tijdje geleden dat ik actief was op het forum. Dat is steeds zo. Vanwege werkzaamheden en nu ook een verhuizing. Maar goed, we zitten (er net) en zijn natuurlijk met van alles bezig. Terwijl we nog van alles moeten uitpakken, ben ik een projectje aan het voorbereiden dat (voor mij) redelijk snel, namelijk medio oktober, klaar moet zijn. De tafel moet kunnen worden uitgebreid voor een grote groep eters. Nu wil ik er natuurlijk weer iets bijzonders van maken. Tja, KISS is niet helemaal aan mij besteed.


Campaign furniture zijn meubels die speciaal zijn gemaakt om gemakkelijk te demonteren of te vouwen voor reizen of militaire campagnes. Daartussen zitten weleens bijzondere vondsten. Om wat inspiratie op te doen ben ik weer eens door de bijbehorende zoektermen en opgeslagen afbeeldingen gegaan. Bij deze zoektocht stuitte ik op de Maria vouwtafel van Bruno Mathsson, een beroemde (Zweedse) meubelontwerper. Het lijkt de ideale oplossing vanwege de mogelijkheid om met 2x 4 plaatsen uit te breiden.


Het ontwerp van de door mij beoogde tafel heb ik hierop gebaseerd met 4 modules van circa 600x900mm. Ik ben echter bang dat een massieve tafel te zwaar wordt voor het beoogde doel, namelijk incidenteel gebruik. Meestentijds zal het ding opgevouwen opgeslagen staan. De gedachte is een topblad van 4mm multiplex gelijmd op een frame van 50mm brede multiplex stroken, 18mm dik. Het frame onderling verbonden met pocket holes. Het blad al dan niet rondom afgewerkt met een hardhouten lat. Onderstaand een impressie middels de eerste grove uitwerking die ik heb gemaakt.

BrunoMathssonMariaTable_k.jpg


Waar ik intussen over aan het nadenken ben, is hoe ik een gelijke eenvoudige oplossing kan bedenken voor de stoelen. Maar daar ben ik nog niet uit, dus inspiratie is welkom.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ronald Kanne ( de houtdraaierij) had op zijn open dag heel handige opklapbare tafeltjes (gehuurd?). Misschien zou je dat ontwerp kunnen opsporen?
En de tafels van jouw ontwerp kiepen onmiddellijk om als er iets op de uitstekende hoek wordt gezet. Niet erg stabiel!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
En de tafels van jouw ontwerp kiepen onmiddellijk om als er iets op de uitstekende hoek wordt gezet. Niet erg stabiel!

Daar loop ik nu twee dagen over te piekeren. Gisteren kon ik dat mooi in de bossen van Diever tijdens een geweldige voorstelling in het openluchttheater.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar 1 blad is een kleine 600x930mm en dat wordt halverwege ondersteund. Ik ben dus normaal gesproken niet zo bang voor dat kiepen. Maar wellicht is het toch verstandiger om een massieve plaat te nemen voor iets meer gewicht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.