Hammer N3800

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hierop inhakend: toen ik eind 2012 mijn Hammer N3800 bestelde kreeg ik de verstekgeleider (na flink zeuren) er “gratis” bij. Het was geen prettig ding, het stalen profieltje dat in het tafelblad valt vond ik veel te kort, en het schoof ook niet lekker...
Dus dat heb ik vervangen door een latje van Hard Maple (drie keer zo lang als het stalen origineel) dat heel soepel en toch spelingsvrij door de gleuf in de zaagtafel gaat. De aanslag zelf heb ik voorzien van een houten voorzetstuk, en een “duwknop” :


Ben er tevreden mee...

Perfecte oplossing..vraagje...waarom zit er een (schroef)gaatje in je maple schuiflatje ?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Het is een reclamefilm. Ik vind het geen goede informatie. Heel merkwaardig wat die man over drift te vertellen heeft, vind ik.

Ik ben heus niet de enige die dunne schijfjes, fineer, zaagt met behulp van de standaard langsgeleider.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dat latje was over van iets anders, en 't gaatje zat er al in....
 

tuoh

Oud hout
Wat de man te vertellen heeft raakt slechts zijdelings wat er echt gebeurt. Bij het zagen van dunne strips (tot een 10mm) is er nauwelijks of geen sprake van zijdelingse druk op het zaagblad door de vervorming van het hout. Het hout heeft op die diktes gewoon de kracht niet om iets van betekenis te laten zien.

Een langsgeleider word juist zo afgesteld dat het hout vrij (zonder enige zijdelingse druk op het lint) door het hout kan lopen. De problemen komen doorgaans door A, een slecht getrokken lint, of B, een slecht afgestelde langsgeleider.
Het kan wel zijn dat bij het zagen van grotere diktes het hout wel zijn spanning kan gaan vrijgeven en zich wegdrukt van de langsgeieider door het kromtrekken van het hout. Maar bij een lintzaag heeft dit heel wat minder gevolgen dan bij een cirkelzaag, omdat het soepele lint mee gaat verlopen met de kromming van het hout.

Een correct geslepen en getrokken lint snijd altijd aan beide zijden evenveel, ongeacht de zijdelingse druk, het lint kan namelijk enkel voorwaarts gaan om een zaagsnede te maken.

In het filmpje word enkel een "krakkemikkig" hulpstuk gepromoot.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Hi guys

Op jullie advies wil ik alvast wat zaaglinten laten komen van Tuffsaws...wat zijn jullie favorieten/ervaringen op de N3800.
Verstekgeleider nog even maar mee gewacht.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat en hoe wil je zagen ?

Nat hout
blanks voor schalen
fineer
schulpen...

Ik heb zelf 3 soorten

Voor rondzaag werk in nat hout vooral een niet te breed lint, 10 of 12 mm

Maar, je kan het Ian altijd vragen, hij neemt écht de tijd voor je
Hier antwoord uit de mail die ik hem stuurde (2 jaar terug)

The following blades are popular – you probably won’t need all the blades mentioned but I can let you know the options and then it’s easier for you to pick the correct ones.

3/4" x 3/4 Vari-Tooth SuperTuff Premium – suitable for cutting seasoned wood from around 10mm thick up to around 100mm thick and this blade leaves a decent finish and is very popular for veneer type cutting, book-matching, general purpose straight cutting. Produces a nice clean cut with minimum waste.

3/4" Fastcut – ideal for fast cutting thicker seasoned wood from 25mm thick up to the maximum thickness the bandsaw can cope with.

3/4" x 3tpi Sabrecut – ideal for cutting green wood from 25mm thick up to the maximum thickness the bandsaw can cope with. This blade will also cut seasoned wood but has more set on the teeth than the other two so it produces a rougher finish.

For cutting shapes either a 1/8” (3mm), 3/16” (4.7mm) or 1/4" (6mm) blade can be used and a 1/4" blade will cut a radius of around 20mm which is ok for a lot of work but if you need a tighter radius then a 1/8” or 3/16” would be better. The only thing that stops most bandsaws running a 1/8” or 3/16” blade is the side guides – you just have to make sure that the side guides don’t damage the set on the teeth. If the bandsaw has solid type guides this can be a simple job of swapping them for pieces of scrap hardwood that then act as sacrificial guides.

10tpi and 14tpi are the most popular tooth pitches for radius cutting as these leave a good finish.

You could get away with the Sabrecut for green wood/rough cutting seasoned wood, the vari-tooth for general straight cutting as it will cope with cross cutting and cutting with the grain and then a narrower blade depending on what you think will work best for the curve cutting.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Deze informatie staat ook gewoon op zijn site.
Vind het wel eens prettig om informatie over linten voor een specifieke machine te vragen.
Hier krijg je meestal ook een duidelijk antwoord op.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Deze informatie staat ook gewoon op zijn site.
Vind het wel eens prettig om informatie over linten voor een specifieke machine te vragen.
Hier krijg je meestal ook een duidelijk antwoord op.

inderdaad had ik dat gezien (perfecte site) maar omdat de N3800 een 3556 mm lint heeft weet ik bv niet of ik dan customized moet bestellen of dat ik de eerstvolgende grotere "standaard" maat moet bestellen.

het liefst vraag ik dit natuurlijk aan gebruikers van de n3800 ;)

enfin ik zal hoofdzakelijk planken in de breedte en hoogte zagen en af en toe rondzagen dus twee soorten zijn voor mij genoeg.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Gewoon de lengte bestellen die je nodig hebt.
Eventueel kun je de machine waarvoor het lint is vermelden.
Of je aan 2 soorten linten voldoende hebt zal eraan liggen wat je wilt zagen en hoe dik.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Een aantal carbon linten (Twee soorten) besteld bij Tuffsaws de 10 en 20 mm met 6 en 4 TPI op 3556 mm lengte ben benieuwd. Ook meteen contact gelegd met "Ian".
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Wat was er mis met de Metabo BAS 318?
Hij leverde kennelijk zoveel ergernis op om de mooie Hammer te kopen. Er is overigens inmiddels een instap Hammer de N2-35 met een vanaf prijs van ca 1000,- (zonder extra's als een voet ed.).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.