Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 51

Onderwerp: Hammer N3800

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Zo ziet die er van mij uit:

Hammergeleider.jpg

(Had het nou eenmaal beloofd!)

Trouwens, kan iemand mij uitleggen waar die haak voor is?
    Laatst gewijzigd door Bert Vanderveen; 12-09-18 om 11:52. Reden: Vraag toegevoegd

Die haak is een aanslag, voor als je meerdere producten op dezelfde maat wil zagen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Prima foto...inderdaad niet geweldig ..laat staan die haak....maar ik bestel hem toch mee...vandaaruit is het makkelijker iets van een betere geleider (op)bouwen.

Bedankt Bert en anderen....keep you informed

In de nieuwe Felder folder staat ook nu een nieuwe geleider....ziet er beter uit.
    IMG_2216.JPG

De vraag is of een verstekgeleider op een lintzaag wel zal doen waar je van droomt. Drift op een lintzaag is niet onbekend. Als ik bovendien naar de prijs kijk, dan zou ik eerst de lintzaag kopen en eens een geleider maken met een houten latje dat nauwkeurig in de groef past. Eventueel met een vaste hoek van bijvoorbeeld 45 graden om het ding sneller af te hebben. Dan weet je alvast wat je kan verwachten. Een verkoper van Tema raadde vroeger de aankoop van verstekgeleiders ( in ieder geval voor zijn Hammers) met enige nadruk af.

groeten
    Ornament

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    De vraag is of een verstekgeleider op een lintzaag wel zal doen waar je van droomt. Drift op een lintzaag is niet onbekend. Als ik bovendien naar de prijs kijk, dan zou ik eerst de lintzaag kopen en eens een geleider maken met een houten latje dat nauwkeurig in de groef past. Eventueel met een vaste hoek van bijvoorbeeld 45 graden om het ding sneller af te hebben. Dan weet je alvast wat je kan verwachten. Een verkoper van Tema raadde vroeger de aankoop van verstekgeleiders ( in ieder geval voor zijn Hammers) met enige nadruk af.

groeten
    Ornament
    Is zeker ook wat voor te zeggen.
    Dat van die drift snap ik niet goed...is het niet zo dat een eventuele drift juist komt door het gebruik van een (linker)aanslag over de volle tafeldiepte wat het gezaagde hout kan "opsluiten/wegduwen"

Hierop inhakend: toen ik eind 2012 mijn Hammer N3800 bestelde kreeg ik de verstekgeleider (na flink zeuren) er “gratis” bij. Het was geen prettig ding, het stalen profieltje dat in het tafelblad valt vond ik veel te kort, en het schoof ook niet lekker...
    Dus dat heb ik vervangen door een latje van Hard Maple (drie keer zo lang als het stalen origineel) dat heel soepel en toch spelingsvrij door de gleuf in de zaagtafel gaat. De aanslag zelf heb ik voorzien van een houten voorzetstuk, en een “duwknop” :

E8745839-CA79-4EC5-9062-972FFC0F4B2B.jpg

2C1F55DF-573A-4E82-9C9F-5CDCAFC684F9.jpg

Ben er tevreden mee...
    Hout Moet...

Erik,
    Een lintzaag is geen cirkelzaag. Wat je beschrijft is het gevaar voor het terugslaan van massief hout bij het schulpen op een cirkelzaag. Hier wordt het ene en het andere wat door elkaar gehaald. Drift is het een fenomeen bij een lintzaag dat erop neerkomt dat de zaagsnede afwijkt. Daarom is de langsgeleider bij een lintzaag ook bij te stellen. Dus wat schuin te zetten is. Daarmee kun je dan recht zagen. Spanning op het lint veranderen en de inclinatie van het bovenwiel veranderen kan ( bij bolle wielen) ook wat drift tegengaan ( of juist creëren). Een lintzaag is geen afweringsmachine. Voor zuivere verstekken zou ik elders gaan kijken.

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Hoi

nee ik haal het niet door elkaar maar misschien vertel ik het niet goed.
    hier in ieder geval een informatief filmpje over drift zie 3.46 min.
    (we zullen uiteindelijk wel hetzelfde bedoelen of op hetzelfde uitkomen ;-) )

zuivere verstekken was ik in ieder geval niet van plan ermee te maken dus ik laat het nog even langer bezinken.
    in ieder geval een goede zaak dat Felder NL het eindelijk upgrade...

https://m.youtube.com/watch?v=4k-r5utmU2Q
    Laatst gewijzigd door Erik van Voorst; 13-09-18 om 22:40.

Forum Rechten