Het (bouw)tekeningen gezocht topic

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb al vaker de vraag naar tekeningen zien langskomen (ik heb er zelf nu ook 1) en het leek me wel een goed idee om dat in 1 topic te gaan doen, waardoor het wellicht wat overzichtelijker blijft.

Ik ben zelf op zoek naar tekeningen om een wastafel/badkamer meubel te gaan maken.
Ik ben op zoek naar iets in de volgende stijl:
trend-compact-line-badkamermeubel-slechts-38cm-diep-sas015010-sfeer-1.jpg

trend-compact-line-badkamermeubel-slechts-38cm-diep-sas015010.jpg

Wie o wie kan me aan zoiets helpen? Alvast dank.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Hier ben ik !
Zoals je misschien heb gezien beschik ik over een flinke tekentafel, en hoe meer je tekend, hoe beter je wordt natuurlijk :lol:
Als je me wat meer informatie geeft zoals materialen, afmetingen etc. kan ik komende vrijdag al beginnen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Pepijn,

Maak jij je tekeningen nog op een tekentafel? En is daar dan een reden voor? Of hoort dat bij je opleiding?

Mathieu
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik had een beetje het zelfde idee. Met name als je voor een ander tekenen moet lijkt me het handiger als je het in CAD doet omdat je dan makkelijker een aanpassing kunt doen zonder weer helemaal opnieuw te beginnen!
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Sinds de afgelopen zomervakantie heb ik een dochter waar ik vreselijk veel van geniet. Helaas zit ik daardoor wel wat vaker thuis en kan ik minder vaak naar de werkplaats.
Maar daardoor kan ik wel veel meer achter de computer zitten en me bezighouden met het ontwerpen van verschillende meubels in sketchup.
Dus als ik een forum collega kan helpen met het maken van technische tekeningen dan vind ik het leuk om deze te maken.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
mathieu zei:
Pepijn,

Maak jij je tekeningen nog op een tekentafel? En is daar dan een reden voor? Of hoort dat bij je opleiding?

Mathieu

Dat hoort inderdaad bij de opleiding :)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
ik bied mij ook aan voor het tekenen van meubels en andere dingen en er is ook een mogelijkheid om het uit te printen en op te sturen.

@ pepijn
het is alleen in het eerste jaar, in de 2e doe je alles met autocad.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De wasbak die ik wil gaan gebruiken is 101cm breed, 47cm diep en 6cm hoog en heeft ongeveer het volgende model:
img.php


Ik twijfel overigens of ik voor strak moet gaan aangezien de rest van onze inrichting redelijk brocante is. Wellicht dat de frontjes in paneeldeur stijl moeten zijn. Als daar nog goede suggesties over zijn, hoor ik het graag.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ben toch altijd meer van dat de opdrachtgever het ontwerp zelf maakt, ik bepaal dan wel de afmetingen en de verbindingen. Ik ga toch niet voor een ander bedenken wat hij/zij mooi moet vinden? Ik ben de stijlpolitie niet ;) Vraag 't eens aan de vrouw des huizes die hebben vaak wel zo'n politie neiging als het om dat soort dingen gaat.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
nog een aantal vraagjes,
wil je het kastje van massief maken of van MDF en heb je misschien meer maten van de wasbak? zoals de diepte van de bakken en de plaatsen waar de kranen zitten.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ivm vochtgevoeligheid zou ik toch willen gaan voor massief. Misschien zelfs dat ik een mooie houtsoort pak die ik dan kan afwerken met een olie.
Overigens gaat lijkt het voor de tekening niet heel veel uit te maken of de frontjes van strak gelakt maak of iets met een kader. De constructie blijft immers het zelfde.
Maakt de plaatsing van de kranen dan veel uit? Ik denk dat je het geheel gerust met een compleet blad kan tekenen en dat ik dan ter plekke uitsparingen voor bak en kranen er uit zaag. Toch?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hmm keuze voor massief is natuurlijk persoonlijk maar voor het vocht hoef je plaatmateriaal niet te laten. Er worden zat boten van watervast triplex gemaakt dat gewoon in de lak wordt gezet. Meeste badkamerboer meubels zijn van gewoon gefineerd spaanplaat.

Ik moet zelf ook nog een keer een wastafelmeubel maken en ik ga ook voor massief als persoonlijke keuze. Het is dus van mij geen commentaar op jouw keuze, gewoon info dat anders ook kan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
de diepte van de bakken is wel belangrijk want dan kan ik ook rekening houden met de bovenste la zodat ik die niet te hoog maakt. de plaats van de kranen is belangrijk voor de leidingen maar ik hou de lades wat van de achterkant af zodat de leiding er achter langs kunnen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je kan van de bovenste la ook een u-vormige la maken. Dan keep je hem uit waar de afvoer zit. Win je hoogte mee, maar verlies je aan oppervlakte.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De bakken zijn 7 cm dieper.
Wat mij betreft mag je de bovenste lade op de juiste hoogte tekenen, dan maak ik zelf de benodigde uitsparingen voor de afvoeren.

Edit: Ik zie nu pas de voorgaande post van Renault. Dat is wat ik bedoel, maar omdat er 2 afvoeren zijn, zullen dat 2 inkepingen moeten worden.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Beste mede forumers,

Ik ben van plan om een nieuw 2-persoons bed te gaan maken in de maat 140x220cm.
Nu ben ik eigenlijk niet zo goed in iets ontwerpen, 'goed gejat is beter dan slecht bedacht' is dan ook meestal mijn motto...

Zouden jullie mij willen helpen met een ontwerp/tekening van het bed?
Het gaat dan vooral om de verhoudingen (afmetingen) van het geheel.

Ik dacht ongeveer aan zo iets, en dan de panelen van Kersen of Eiken...

(ik neem aan dat ik hiervoor dit topic mag gebruiken)

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Het helpt je geen meter voorruit maar ik wilde toch een reactie loslaten.
Het leukste/interssantse van een nieuw project vind ik juist het laten rijpen van een idee in je hoofd, wat schetsen maken, kijken waar problemen kunnen onstaan of dat er nog iets te verbeteren valt. Iets lager op de ranglijst staat het benodigde materiaal verzamelen en het voorbewerken op een zo zuinig mogelijke manier. Het bewerken, pasmaken en samenstellen staat tussen beide op de lijst. Het afwerken, schuren, verven of beitsen komt bij mij helemaal onderaan.

Misschien helpt dit boek je op weg, als je tenminste Engels begrijpt.

http://search.barnesandnoble.com/books/ ... lse&ugrp=1
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.