Nieuwe afkortzaag, hulp gevraagd

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Mijn afkortzaag, een metabo kgs 256, schiet te kort... Het was leuk voor de projectjes die ik ermee gemaakt heb ( vooral met vuren en Douglas). Nu wil ik voor aan de muur enkele in elkaar overlopende kubussen maken uit eikenhout, de eerste plank is al vernaggeld... Recht is niet recht en in een gekantelde toestand om alles mooi verstek in elkaar te zetten schiet dit apparaat aan alle kanten te kort, of ik schiet te kort maar krijg het met geen mogelijkheid netjes.

Dus gingen mijn gedachten uit naar een machine in een hogere prijsklasse welke wat secuuder zijn zoals een festool kapex?

Graag verneem ik jullie adviezen hierover, prutsen op deze manier schiet niet op en is zonder van het hout en het resultaat.

Alvast bedankt.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zelf heb ik een Bosch zonder trekmechanisme. Omdat mijn vader reeds een Dewalt DW70? heeft ( weet niet exact welke, is al wat ouder), heb ik gekozen voor de precisie en de mogelijkheid om dikke balken te zagen. De prijs zat nog onder de €600,-, en hij bevalt erg goed. Het is de Bosch GCM 12 JL.

Wanneer ik een allrounder met trekfunctie nu zou willen kopen, zou ik absoluut voor de Makita LS1019L gaan: https://www.makita.nl/zaagmachine/afkortzaag/ls1019l-230-v-radiaal-afkortzaag-260-mm/

Hij is er ook nog in een grotere versie, en ook met 2x18volt accu's, maar dat heeft denk ik alleen meerwaarde als je hem bedrijfsmatig gebruikt. Kijk eens voor reviews, zijn erg positief en ik denk dat deze goedkoper zal zijn als een Kapex.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Makita ls 1019. Is fijn apparaat en nauwkeurig en goed na te stellen. Half jaar geleden gekocht met onderstel voor 839. Dus dat scheelt zeker met een kapex
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb ook de kgs 256 en ik moet zeggen dat na het afstellen hij heel behoorlijk zaagt. Na het afstellen zaagt hij zuiver haaks en verstek. Maar het is wel even werk om hem helemaal af te stellen.
Wat vooral van belang is om niet te veel te forceren en zijwaarts kracht te zetten bij het zagen en laat de zaag het werk doen.
De genoemde problemen lijken mij ook eerder te liggen aan een slecht/bot zaagblad. Het standaard blad wat er bij geleverd zit is nou niet bepaald kwaliteit. Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw zaag net even wat extra mankementen/speling heeft. Maar daar is natuurlijk bijna niet achter te komen.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt tot zoverre, bovengenoemde Makita behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Ik ging uit van een festool omdat ik daar veel positieve geluiden over vind maar ben verder geheel niet aan dat of een ander merk gebonden.
Ik zoek een machine waarmee ik het kleinere werk zoals eerder genoemde kubussen kan maken. 45 graden moet ook echt 45 graden zijn en niet 43 waarbij de zaag ook nog eens een beetje weg lijkt te lopen uit de loodrechtlijn....

Ik heb vanalles geprobeerd maar het wil niet lukken en er is niets (althans voor mij dan) vervelender dan iets laten mislukken omdat je meer wilt dan de huidige machine kan leveren.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat voor zaag blad zit er op de metabo?
De kwaliteit van het blad en de scherpte bepaald veel, ook een kapex met een bot blad zaagt slecht.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nog niet al te veel gebruikt Ecoltools blad 48 tandjes.
Weinig mis met het blad en voor wat grover werk ook een prima afkortzaag maar als ik 2 delen verstek op elkaar wil zetten in 90 graden en de kieren staan je tegemoet te staren dan kan ik wel janken, laat staan dat je een kubus gemaakt krijgt.

Sorry maar ben nu echt even klaar met die metabo
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Maar heb je al een eer geprobeerd om de achter aanslag van de machine netjes en perfect 90 graden te zetten? En achterop de machine zitten ook twee stelschroeven om de schuinte in te stellen. Voor 90 graden met het bed en 45 graden met het bed. Als je dat eenmaal goed gedaan heb kan ik me niet voorstellen dat je met verstekzagen zulke grote kieren krijgt. En ik ben zelfs bang dat je hetzelfde probleem gaat krijgen met bijvoorbeeld de Makita.

Het ecotools zaagblad, uit welke serie is die? Want de ecoline en de Industrial lijn schelen namelijk best wel wat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.