nog maar een lintzaag onderwerp

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Over de stroomvoorziening hadik nog niet nagedacht. Die moet ik toch eens laten nakijken, want alles in de werkplaats is nu van 1 lijn afgetakt. Maar ik zet de bs400 bovenaan op mijn lijst met opties :D.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hans, ik ga je in deze toch tegenspreken, omdat die 20 cm boven het bedniet belangrijk is.
Als je een stammetje heb met een diameter van 40cm, dan zaag of kloof je dit eerst.
De halve stam past makkelijk op de lintzaag.
Ik durf zelfs te beweren dat hij met de makita al best vooruit kan, want een schaal van 10-12cm diep is al behoorlijk.
Ik heb zelf ook de BS400, omdat als je stammetjes wil herzagen in plankjes de zaaghoogte van 16cm erg weinig is.
Met het sabrecut lint 3 tanden per inch van tuff kun je behoorlijk uit de voeten en ik heb destijds op de makita dan ook diverse stammetjes gezaagd op de volle doorlaathoogte.
Ik heb nu voor de bs400 een lint met 2tanden per inch besteld om dik hout iets makkelijker te kunnen zagen.
Punt is vaak dat als je maar een of enkele stukken moet zagen je het eigenlijk niet zoekt om het lint te wisselen, hoewel ik zeker voldoende verschillende linten heb.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Over de stroomvoorziening hadik nog niet nagedacht. Die moet ik toch eens laten nakijken, want alles in de werkplaats is nu van 1 lijn afgetakt. Maar ik zet de bs400 bovenaan op mijn lijst met opties :D.

Als je 16 amp traag afzekert, en niet alles tegelijk aanzet heb je echt geen probleem.
Ik gebruik de lintzaag en afzuiger zonder problemen tegelijkertijd op dezelfde groep.
Alleen mijn vlakvandiktebank wil wel eens roet in het eten gooien als ik eerst de afzuiging aanzet.
Hier heb ik dan ook een aanloopstroombegrenzer opgezet en dit werkt goed.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mijn afzuiginstallatie en tafelzaag draaien ook gezellig samen en dan nog twee dubbele tl lampen, maar dat zal het probleem niet zijn.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Handig18, waar verschillen wij van mening? Als je een diepere schaal wil kies je toch een grotere diameter voor dat blok en dat wil je kunnen zagen of mis ik iets? Maar mijn suggestie voor mrReuben was mn bedoeld om te behoeden voor <te klein/te licht>. Afgelopen week zelf een paar cederblokken gezaagd uit stam van plm 45 diameter gekloofd en wel en dan ligt er een fors blok op de lintzaag tafel, onregelmatig van vorm. Dan is het alleen maar prettig dat je voldoende capaciteit hebt. En mr Reuben heeft onlangs een - in mijn ogen - forse draaibank gekocht meen ik mij te herinneren. grtz hans
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Hans, klopt ik heb een flinke stratos 230 gekocht.... waardoor er nu minder budget is voor een lintzaag. Ik was eerst niet van plan om er een aan te schaffen maar na enkele grotere stukken voor schalen rondte zetten op de draaibank zit ik met een peesontsteking in mijn pols. Het lijkt mij dan ook beter om op mijn lijf te besparen en niet op machines. Dit is een gevolg van te lang werken met schokken. Doordat ik de ziekte van Bechterew heb, krijg ik sneller last van dergelijke aandoeningen

Ik zou in principe ook een kettingzaag kunnen gebruiken, maar van die dingen ben ik niet gek.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Hans, klopt ik heb een flinke stratos 230 gekocht.... waardoor er nu minder budget is voor een lintzaag. Ik was eerst niet van plan om er een aan te schaffen maar na enkele grotere stukken voor schalen rondte zetten op de draaibank zit ik met een peesontsteking in mijn pols. Het lijkt mij dan ook beter om op mijn lijf te besparen en niet op machines. Dit is een gevolg van te lang werken met schokken. Doordat ik de ziekte van Bechterew heb, krijg ik sneller last van dergelijke aandoeningen

Ik zou in principe ook een kettingzaag kunnen gebruiken, maar van die dingen ben ik niet gek.

mr RubenVerschueren,,,,, Als je wilt kun je de BS 400 bij mij aan het werk zien (Etten-Leur), maar de Weber is wellicht de betere keus.. 70 cm.. heb ik ook op de beeldhouwcursus tot beschikking. ik laat dan ook de frekwenrieregelaars zien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
We hebben de opvolger van die Meber bij ons op het werk staan. Maar ik ben er niet zo enthousiast over. De langsgeleider is flut (niet goed vast te zetten, waardoor deze bijna niet evenwijdig aan het zaagblad gezet kan worden, laag en kort). De machine is heel sterk, maar lijkt te veel flex is de geleiding of behuizing te hebben zitten, waardoor recht zagen bij hoge belasting lastig is.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
We hebben de opvolger van die Meber bij ons op het werk staan. Maar ik ben er niet zo enthousiast over. De langsgeleider is flut (niet goed vast te zetten, waardoor deze bijna niet evenwijdig aan het zaagblad gezet kan worden, laag en kort). De machine is heel sterk, maar lijkt te veel flex is de geleiding of behuizing te hebben zitten, waardoor recht zagen bij hoge belasting lastig is.

Welke opvolger is dat? Ik ben geïnteresseerd, omdat ik nog steeds op zoek ben naar een vervanger van mn Meber P320. Ik wil ook wat grotere balken zagen. Ik denk aan een wieldiameter 500. Groter past niet in mn schuurtje.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Nog eentje om mee af te sluiten de axminster sbw4300b. Voordeel is dat deze ook heel fijne zaagbladen aanneemt.
https://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-sbw4300b-bandsaw-501200

@wijk0983 bedankt voor het aanbod. Als ik eens in de buurt moet zijn, graag.

Deze is een slagje groter dan de BS 400 mm van RP; ik meen dat RP ook Startrite voert als merk en deze van Axminster lijkt daar wel op. Ik vindt de dubbele gropte afzuigpoort een pre, maar zou het onderwiel graag zo laag mogelijk willen zodat het zaaglint maximale lengte heeft. Dat schijnt een rustige loop te beinvloeden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Wat is er groter aan?
Hooguit de wieldiameter 0,5cm.
Het lint is zelfs 2“ korter.
Gewicht is ook ongeveer gelijk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Welke opvolger is dat? Ik ben geïnteresseerd, omdat ik nog steeds op zoek ben naar een vervanger van mn Meber P320. Ik wil ook wat grotere balken zagen. Ik denk aan een wieldiameter 500. Groter past niet in mn schuurtje.

De lintzaag op ons werk is een Meber 400 uit 1999. Die lijkt mij door de kleurstelling en details nieuwer dan de Meber uit de Marktplaats link. Maar ik ben geen kenner en bij de Marktplaatsadvertentie staat geen jaartal, dus ik kan het mis hebben.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
De axminster is nog wel wat duurder, maar ik vind het een grote plus dat er een smal lint op kan ook voor fijner werk.
Ik moet de kleinere modellen ervan nog eens bestuderen...
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
De axminster is nog wel wat duurder, maar ik vind het een grote plus dat er een smal lint op kan ook voor fijner werk.
Ik moet de kleinere modellen ervan nog eens bestuderen...

Er is een relatie tussen diameter van de wielen en wijdte van het zaaglint. M.a.w. hoe groter de wielen (en dus de zaag), hoe wijder het lint tenminste moet zijn. Is ook wel logisch, lijkt me. Wil je dus figuurzagen (met een smal lint dus), dan wordt het een kleine lintzaagmachine — of een figuurzaagmachine.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.073
2.598
Bert Vanderveen, waarom kan je geen smal lint op een zaag met grote wielen gebruiken? Andersom lijkt me duidelijk. Een kleine machine is niet stijf genoeg om een breed lint te kunnen spannen. Maar het lijkt me fijn om gebruik te kunnen maken van de grote uitlading van een zaag met wielen van bijvoorbeeld 70 cm, bij het zagen van bochtwerk.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is dat zo? Grote wielen betekent over het algemeen een stevige lintzaag, zodat je genoeg spanning op kunt bouwen voor een breed blad.

Maar ik zie zo 1-2-3 nergens dat een breder blad dan ook een vereiste is:

https://www.tuffsaws.co.uk/blade-buying-guide

staat bijvoorbeeld niet dat bij grotere wielen een breder blad noodzakelijk is.

Hammer geeft bij de N3800 een breedte van 6-20 mm op, en bij de N4400 6-26 mm. Bij de Felder FB 710 (die al bijna dubbel zo groot is als de N3800), 6-30 mm. Bij de FB 840/940 worden geen minimale/maximale zaagbreedtes genoemd.
Panhans https://www.tijhuis.nl/wp-content/uploads/Panhans-lintzagen.pdf geeft voor alle zagen, van 400 tot 900 mm wieldoorsnede, een minimale breedte van 15 mm op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.