Verhoogd terras maken

Dropkikker

Nieuw lid
24 aug 2018
5
0
Hallo luitjes!

Aangezien dit mijn eerste topic is zal ik mij even kort voorstellen :eek: Ik ben Mark en woonachtig in het mooie Achterhoek, ik heb sinds kort een mooi vrijstaand huis gekocht samen met mijn vrouw waar heel wat aan moest gebeuren, sinds 3 weken zijn wij over verhuisd maar er moet nog steeds veel gebeuren.

Ze gaan volgende week ons souterrain helemaal opnieuw dichtsmeren aan de buitenkant met bitumen vanwege vochtproblemen in de slaapkamers aldaar. Er moet dus rondom het hele huis worden afgegraven, waardoor het terrasje wat er nu aan vast zit weggehaald dient te worden. Dit is simpel terrasje, er is aan het huis vast een L muur gemetseld wat opgevuld is met zand en het trapje is gemaakt van bielzen.

Wanneer dit klaar is wil ik dus een nieuw terras plaatsen van Douglas aangezien wij anders ook geen gebruik kunnen maken van de kamerdeur, nu had ik in gedachten om het terras dan ook gelijk een stuk groter te maken dan wat het nu is, te weten 500 breed bij 400 diep bij 120 hoog.

Nu zit ik echter met een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren!

- Ik wil het terras aan de ene zijde vast maken aan het huis met kozijnpluggen, of chemische ankers ( wat is het beste?)

- Ik wil 3 staanders van 150x150 plaatsen voor de breedte van 500 aan de andere zijde ( op de tekening staan er nog 4 op, maar misschien kan het ook met 3?)

- Als fundering wil ik een gat graven van 300x300 tot het vaste grond wat hier op 100 diep zit, deze bedekken met plastic en wat wapening onderin en volstorten met beton en dan deze paalanker plaatsen https://www.dejonghandelsondernemin...i9ngGaAYgGFrIVYPJ_jXxNYu6NrCLUMBoCiC8QAvD_BwE

- Als liggers wil ik balken gebruiken van 46x146 of 60x160, wat is het beste?

Laat het maar horen! Alvast bedankt:cool:
 

Bijlagen

  • Veranda8.jpg
    Veranda8.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 289
  • Veranda1.jpg
    Veranda1.jpg
    87 KB · Weergaven: 290
  • Veranda3.jpg
    Veranda3.jpg
    77 KB · Weergaven: 290

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Voor een overspanning van 4000mm gebruik je 100x200 of 75x225 met een hartafstand van 600mm. Kleiner kan wel, maar dan heb je te veel doorbuiging.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Verder zou ik ook goed kijken naar je aansluiting op de buitenmuur. Als de staanders anders zetten / zakken dan de fundering van je huis kun je je buitenmuur naar de vernieling helpen. Ik zou overwegen om je terras geheel op een eigen fundering te zetten en dan nog eerder voor 4 poeren als 3 poeren te gaan om de last te spreiden. Denk verder ook alvast na over waar je bij het bouwen je toleranties gaat opvangen.
Zolang vooraf goed nadenkt over Hoe je gaat bouwen is het Wat (= eindresultaat) niet zo moeilijk meer:)
 

Dropkikker

Nieuw lid
24 aug 2018
5
0
Als ik de fundering toch goed op het vaste grond heb staan, dan kan deze toch eigenlijk nooit verzakken of heb ik dat mis? Ik heb dan ook tegen het eventuele verzakken een in hoogte verstelbare paalanker, dus je zou het eventueel op kunnen vangen.
Wat bedoel je precies met het opvangen van toleranties?

Zoals je merkt heb ik er nog niet heel veel kaas van gegeten, maar ik heb in mijn omgeving genoeg mensen die ik om hulp kan vragen, maar het leukste vind ik altijd al het zelf uit vogelen hoe alles moet. Dus excuses alvast voor eventuele domme vragen ;)

Verder zou ik ook goed kijken naar je aansluiting op de buitenmuur. Als de staanders anders zetten / zakken dan de fundering van je huis kun je je buitenmuur naar de vernieling helpen. Ik zou overwegen om je terras geheel op een eigen fundering te zetten en dan nog eerder voor 4 poeren als 3 poeren te gaan om de last te spreiden. Denk verder ook alvast na over waar je bij het bouwen je toleranties gaat opvangen.
Zolang vooraf goed nadenkt over Hoe je gaat bouwen is het Wat (= eindresultaat) niet zo moeilijk meer:)


Helemaal top! Dan ga ik voor balken van 100x200, deze zijn hier voor een redelijke prijs te krijgen namelijk :) Met inderdaad een hartafstand van 600.

Voor een overspanning van 4000mm gebruik je 100x200 of 75x225 met een hartafstand van 600mm. Kleiner kan wel, maar dan heb je te veel doorbuiging.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Voor een overspanning van 4000mm gebruik je 100x200 of 75x225 met een hartafstand van 600mm. Kleiner kan wel, maar dan heb je te veel doorbuiging.

Ik heb voor mijn schuur ooit een excelsheet gemaakt om de balken voor het dak door te rekenen. Met een gewicht van 200 kg/m2 en balken van 70x200 kom ik op een doorbuiging van 9 mm.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als ik de fundering toch goed op het vaste grond heb staan, dan kan deze toch eigenlijk nooit verzakken of heb ik dat mis? Ik heb dan ook tegen het eventuele verzakken een in hoogte verstelbare paalanker, dus je zou het eventueel op kunnen vangen.
Wat bedoel je precies met het opvangen van toleranties?

SNIP
Je huis Staat op een goed verdichte fundering op staal (gewoon op zand dus) de poeren van je terras staan gewoon op zand waar alleen een meter grond op lag. Dat geeft zettings verschillen omdat je het zand vervangt door de poer + een deel van het gewicht uit het terras. Als je dan de ene helft van het terras aan het huis vast hebt zitten en de andere helft niet gaat het geheel waarschijnlijk aan de buitenmuur "hangen" of trekken en dat is niet fijn voor de muur.
Dus daarom zou iik het terras apart van je huis funderen. zodat alles gelijk en gelijkmatig kann zakken.
Ik ben waarschijnlijk te voorzichtig, maar van mijn vader altijd gehoord dat je zo beter niet iets aan je muur moet vast maken omdat die daar niet beter van wordt:)

Met tolerantie bedoel ik hoe nauwkeurig krijg je de poeren gesteld, hoe krijg je alles op dezelfde hoogte gesteld en zo nog een paar zaken. Allemaal zaken die in het werk tijd vragen om te lossen maar bij een goede voorbereiding gewoon mee lopen in het bouwproces.
Zorg bijvoorbeeld voor een goede bouwlaser, en voldoende hout om hulpconstructies te kunnen maken:)
 

Dropkikker

Nieuw lid
24 aug 2018
5
0
Ik ga eerdaags nog even met iemand om tafel die hier ter plaatse de constructie kan bekijken en beoordelen, want mijn voorkeur ligt toch nog steeds bij het terras aan het het huis vast, aangezien dit natuurlijk ook scheelt in de kosten ;)

Maar een fundering van 300x300 zou goed genoeg moeten zijn dan?

Je huis Staat op een goed verdichte fundering op staal (gewoon op zand dus) de poeren van je terras staan gewoon op zand waar alleen een meter grond op lag. Dat geeft zettings verschillen omdat je het zand vervangt door de poer + een deel van het gewicht uit het terras. Als je dan de ene helft van het terras aan het huis vast hebt zitten en de andere helft niet gaat het geheel waarschijnlijk aan de buitenmuur "hangen" of trekken en dat is niet fijn voor de muur.
Dus daarom zou iik het terras apart van je huis funderen. zodat alles gelijk en gelijkmatig kann zakken.
Ik ben waarschijnlijk te voorzichtig, maar van mijn vader altijd gehoord dat je zo beter niet iets aan je muur moet vast maken omdat die daar niet beter van wordt:)

Met tolerantie bedoel ik hoe nauwkeurig krijg je de poeren gesteld, hoe krijg je alles op dezelfde hoogte gesteld en zo nog een paar zaken. Allemaal zaken die in het werk tijd vragen om te lossen maar bij een goede voorbereiding gewoon mee lopen in het bouwproces.
Zorg bijvoorbeeld voor een goede bouwlaser, en voldoende hout om hulpconstructies te kunnen maken:)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik denk dat je het op zich best aan je huis kunt monteren, mits het fatsoenlijke bakstenen zijn. Als je een balk langs het huis aan de muur bevestigt en daar de liggers boven op, heb je op je muur alleen een verticale kracht. Wel zal je in twee richtingen schoren moeten aanbrengen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik ga eerdaags nog even met iemand om tafel die hier ter plaatse de constructie kan bekijken en beoordelen, want mijn voorkeur ligt toch nog steeds bij het terras aan het het huis vast, aangezien dit natuurlijk ook scheelt in de kosten ;)

Maar een fundering van 300x300 zou goed genoeg moeten zijn dan?

Of de fundering groot genoeg is? Als je weet wat alles bij elkaar weegt kun je ongeveer de gronddruk uitrekenen bij een poer oppervlak van 300x300. Voor mij al weer een flink aantal jaren geleden dat ik daar aan moest rekenen bij grondmechanica:)

Als je de balken van het terras alleen oplegt "op" de muur, valt de belasting misschien mee maar daarmee moet alles door het terras en de funderingspalen worden opgevangen en afgevoerd. Als je de afweging maakt tussen een stijvere constructie en een extra rij poeren dan kann het verschil best wel klein zijn denk ik.
Nog een andere tip, kijk even hoe je de trap fundeert en vast maakt aan het geheel, als het wat kan bewegen om zettingsbverschillen op te vangen is het beter.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als er toch al mannen komen met een graafmachine, dan kan je toch een mooie funderingsstrook uit laten graven? Een vierkant voor de trap, waarvan ik het bordes een extra paal zou geven. En een strook voor de andere palen. Betonstrook 15cm dik, met een 8mm onder en boven net. Kan je daarna de poeren opmetselen tot boven het maaiveld. Trekstangen tegen het opwaaien, kan je in het hart van de poer kwijt. Je kan ze gelijk mee storten, of later inboren en met chemisch anker vastzetten.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als ik de fundering toch goed op het vaste grond heb staan, dan kan deze toch eigenlijk nooit verzakken of heb ik dat mis?

Als je zeker weet dat het vaste grond is. Een garantie die je maar zelden hebt. Wij wonen op veengrond en het zakt hier gemiddeld 1 cm per jaar, dus een betonpoer zakt vrolijk mee. Ons riool ook zoals we recentelijk hebben ontdekt, bij een geheid huis en gemeenteriool zakt alleen wat ertussen zit, en dat komt veel voor.

Je moet de ondergrond weten waar je op staat om de soort fundering te bepalen. Bij ons zou dat dus betekenen dat er geheid moet worden, op zandgrond en kleigrond heb je hier minder last van. Wil je zeker weten dat je terras op dezelfde hoogte blijft als je woning, zou je deze ook op heipalen moeten zetten, maar hier zit een kostenplaatje aan, en wellicht is de grondzetting bij jouw woning zo minimaal, dat er andere mogelijkheden zijn,

Dat kan alleen een constructeur bepalen.
 

Dropkikker

Nieuw lid
24 aug 2018
5
0
Ja, ik weet nagenoeg zeker dat het vaste grond is. Dat heeft de beste man die met het kraantje afgelopen zaterdag mij verteld in ieder geval.. Het grond is zo hard dat je er met een schep nauwelijks weg kunt krijgen. Heipalen is geen optie, je zegt het zelf al, dat is helemaal duur ;)

Het worden dus gewoon gaten van ongeveer 300x300 tot het vaste grond, dan plastic erin en het wapening. Een stuk pvc buis van rond 300 en 100 hoog wat ik op het maaiveld zet ( zodat je paal zeker weten boven het maaiveld blijft ) en dan stort ik het vol met beton en paalanker.

Als je zeker weet dat het vaste grond is. Een garantie die je maar zelden hebt. Wij wonen op veengrond en het zakt hier gemiddeld 1 cm per jaar, dus een betonpoer zakt vrolijk mee. Ons riool ook zoals we recentelijk hebben ontdekt, bij een geheid huis en gemeenteriool zakt alleen wat ertussen zit, en dat komt veel voor.

Je moet de ondergrond weten waar je op staat om de soort fundering te bepalen. Bij ons zou dat dus betekenen dat er geheid moet worden, op zandgrond en kleigrond heb je hier minder last van. Wil je zeker weten dat je terras op dezelfde hoogte blijft als je woning, zou je deze ook op heipalen moeten zetten, maar hier zit een kostenplaatje aan, en wellicht is de grondzetting bij jouw woning zo minimaal, dat er andere mogelijkheden zijn,

Dat kan alleen een constructeur bepalen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Onder je hout palen een vierkant ijzeren voetje en daaronder een moer. Op die manier kun je eventuele zettingen nog na stellen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam

En als je dan niet bezuinigt op de ankers en staanders krijg je het ook nog wel een keer omhooggedraaid als je een lange hefboom hebt.

Ik denk niet dat je een terras zou moeten onderheien, maar nadenken gaat je veel ellende besparen. Bij ons tussen Rotterdam en Den Haag is het maaiveld ten opzicht van het huis in bijna 40 jaar een 20cm gezakt, want de funderingsbalk van de buren ligt 20cm bloot;)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij ons is dat sinds 1971 meer als een halve meter. Zelfs met 40 cm schelpen onder de vloer kijk ik tegen de onderkant van de fundering aan.

Het riool is al zo’n 20 cm naar beneden gezakt. Maar die situatie is niet overal gelijk.

Uitgaan dat de grond hard is bij het graven moet je niet, de bovenlaag zegt niks over wat eronder zit. Vraag het na bij buren, of de gemeente.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
In de Achterhoek is het wel hard hoor. Veengronden komen alleen in west en noord Nederland voor. En in het rivierengebied nog wel eens een spoortje. Wil veen zich kunnen ontwikkelen, moet er permanent water blijven staan. Dat is niet het geval in de Achterhoek.

En hoe ik dat weet? Ik ben waterbouwer van beroep. De sterkte van dijken hangt heel sterk af van de grond waar ze op liggen.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Oost west, hier zakt het best:p

De locatie heb ik overheen gelezen, maar het beste weet je wel de ondergrond waar je op wil bouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.