Welke lijm voor buiten gebruiken

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een jaar of 10 geleden heb ik poort voor de oprit gemaakt. Pen gat verbindingen en vastgelijmd met constructie (bruis)lijm.
De poort is nu dermate doorgezakt dat ik maar besloten heb om hem (deels) te vervangen.
Deze keer heb ik de pen gat verbindingen veel nauwkeuriger gemaakt dan de vorige keer en ze zitten mooi strak. Ik heb het hek net even droog in elkaar gezet, en ook zonder lijm is er geen beweging in te krijgen :)
Ik overweeg om het vast te lijmen met waterbestendige witte houtlijm (D3 uit mijn hoofd). Is dit verstandig, of is het toch aan te bevelen om voor buiten constructielijm te gebruiken.

Ook had ik de vorige keer door de pen gat verbindingen houten pennen geslagen, om de verbinding goed strak te krijgen. Omdat het geheel nu zo goed sluit zit ik er aan te denken om ook die pennen achterwege te laten.

Heeft iemand ervaring hiermee, danwel tips?
Ter info, de nieuwe poort is gemaakt van eikenhout dat ik al jaren heb liggen (dus erg droog) de vorige keer heb ik hem gemaakt van redelijk vers eiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De km 45 witte houtlijm van bison is een d4 lijm.

Idd. Maar officieel volgens mij niet geschikt voor buiten-constructiewerk. Wel voor meubels die met enige regelmaat in de regen staan. Witte D4 lijmen zijn heel veel watervaster dan witte D3 lijmen, maar niet _echt_ waterbestendig - voor bijvoorbeeld onderwatergebruik moet je toch echt bijvoorbeeld een 2K lijm nemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik gok dat de topicstarter zijn hek op het droge plaatst en dat het eikenhout voorzien wordt van een afwerklaag. Dan voldoet de bison km 45 prima. Eigenlijk heeft een goed gemaakt hek helemaal geen lijm nodig.
 

tuoh

Oud hout
Een woodmax en aanverwanten zijn perfect voor verbindingen die een ruime speling hebben, voor nauwsluitende verbindingen heb je iets anders nodig.
Pasteuze lijmen (kitten) hebben nu éénmaal een zekere laagdikte nodig om te werken, bij nauwsluitende verbindingen is dit onmogelijk te verwezenlijken.


Je kan beter opteren voor een 1K of 2K PU D4, of voor een ureumformaldehyde lijm zoals "Cascamite" alle zijn absoluut waterbestendig.

De pvac variant is weliswaar ook als D4 te verkrijgen, maar de fabrikant geeft zelf aan dat het voor buitengebruik toch wat hoog gegrepen is. Er zijn betere lijmen op de markt hiervoor.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dacht dat woodmax het bisonbroertje is van de frencken kozijnen lijm, heb met de woodmax zelf geen ervaring.
Die frencken kozijnenlijm is dunner dan siliconenkit, polymeerkit, etc. Zij geven op hun productblad geen minimale laagdikte aan, wel dat je niet veel hoeft aan te persen. Ook niet dat pen en gat of deuvelverbindingen met een ruimere speling gemaakt dienen te worden.

De naam kozijnenlijm geeft in mijn ogen al aan dat de lijm geschikt is voor verbindingen en kozijnverbindingen horen strakke verbindingen te zijn.

Voorheen gebruikte ik altijd D4 pu lijm 1k (bruislijm), werkte ook goed. Wat ik hier weleens gelezen heb is dat sommigen de ervaring hadden dat deze op termijn minder weerbestendig is.

Afgelopen najaar een keer een voorlichting gehad van Den Braven en hoewel hun (nog) niet een dergelijke lijm hadden gaf die vertegenwoordiger ook aan dat die kozijnen lijm de volgende stap/ toekomst was tov bruislijm.
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dank jullie wel voor de antwoorden... zo kom ik toch op nieuwe ideeën :)
Omdat de verbindingen echt strak zitten zie ik bruislijn niet zo zitten, het heeft niet tot nauwelijks ruimte om uit te zetten (wat in dit topic genoemd wordt als Constructielijm of PU lijm is toch allemaal bruislijm?)
Daar komt bij dat het oude hek behoorlijk uit zijn verband is geraakt, mijn vertrouwen in die lijmsoort is daarmee toch wel wat afgenomen.
Heb net wat gelezen over "Cascamite". Ik had er nog nooit van gehoord maar het lijkt me voor mijn toepassing geschikt. Ik wil het gaan proberen.
Weet iemand in welke (fysieke) winkel het verkrijgbaar zou kunnen zijn?
 

tuoh

Oud hout
Een bruislijm moet NIET uitzetten om te werken, in feite presteert deze lijm het best bij een nauwsluitende passing.
Dat ie "spleetvullend" is betekend niet dat de lijm dus echt een ruimte nodig heeft om optimaal te kleven, nee, juist het tegendeel is waar.
Wat in de spleet te zien is van de lijm is voor 80% lucht, en dat lijmt dus niet, of nauwelijks:p
Bij een passende verbinding werkt PU lijm gewoon goed.

Gereedschapspro heeft "Cascamite" in het gamma.

PS: woodmax heeft toch wel een minimale lijmdikte van minimaal 1mm nodig om een optimale verlijming op te leveren.
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik kan dat nergens vinden, die minimaal 1 mm laagdike, maar misschien kijk ik niet goed?
En misschien is dit product niet te vergelijken met de frencken kozijnen lijm?
 

tuoh

Oud hout
Het staat niet echt specifiek vermeld, maar zoals op de hieronder aangehaalde pagina te zien is, men drukt er op dat de laagdikte voldoende dik moet zijn.

https://www.griffon.be/be-nl/product.4393

Toen het product enkele jaren geleden werd voorgesteld op de vakbeurs "Prowood" in Gent, heb ik een lange babbel gehad met de mensen van de firma Griffon, de ontwikkelaars van de lijm.
Op mijn vraag wat hun product onderscheid van de rest, kwam als antwoord "de geringere laagdikte die nodig is om toch een sterke en waterbestendige lijmnaad te verwezenlijken"

En dat klopte ook wel, doorgaans heeft een kit een paar mm laagdikte nodig om een sterke verbinding tot stand te kunnen brengen, de woodmax klaarde de klus met een dunnere laag. En deze laagdikte zat in de buurt van 1mm. Bij grote(ere) lijmoppervlakken (plaatmateriaal) mag de laagdikte zelfs nog minder worden, maar bij kleine sectie's heb je toch wat substantie nodig om voldoende eindsterkte over te houden.

Ik gebruik deze kit al van bij de introductie, en het is DE perfecte lijm voor restauratie-/ reparatiewerk waarbij je nog al eens geconfronteerd word met uitgelubberde pen en gat verbindingen.
Dat kunstje flikt ie ook bij slecht passende nieuwe pen en gat verbindingen, alhoewel dit laatste natuurlijk nooit zou mogen gebeuren:p

Het is zoals met alles, elk product heeft zijn sterke en minder sterke kanten, aan de gebruiker om de juiste keuze te maken.

PS: elke lijmfabrikant die zegt dat er voor hun product nauwelijks of geen persdruk nodig is, bedoeld in feite dat hun product nood heeft aan een bepaalde laagdikte om een hoge eindsterkte te kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De Bison variant voor het lijmen van kozijnen is Tifa-Tix. Deze is net als Woodmax een SMP polymeer, en heeft kleine glasparels om de spleetdikte te garanderen. In het verwerkingsvoorschrift is te lezen hoeveel de speetdiktes moeten/mogen zijn:Bekijk bijlage bison_professional_tifa-tix_brl_0819_verwerkingsvoorschrift_versie_3_-_22-01-13.pdf

Deze informatie staat op de professionele site van Bison: http://www.bisonprof.nl/nl-nl/producten/716-kozijnlijmen/product/2084-tifa-tix/

De Bison Houtmax/Woodmax geeft aan spleten tot 4 mm te kunnen vullen, dat is inderdaad niet voor nauwe passingen bedoeld: Bekijk bijlage Bison Houtmax-Woodmax info.pdf
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kan beter opteren voor een 1K of 2K PU D4, of voor een ureumformaldehyde lijm zoals "Cascamite" alle zijn absoluut waterbestendig.
+1 voor Cascamite (een ureum-formaldehyde hars) - maar let op, het is geen vullende lijm - de lijmvlakken moeten wel goed aansluiten. Voor nog meer waterbestendigheid zou je zelfs naar een resorcinol-formaldehyde hars (lijm) kunnen uitwijken - mits je er aan kan komen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De Bison variant voor het lijmen van kozijnen is Tifa-Tix. Deze is net als Woodmax een SMP polymeer, en heeft kleine glasparels om de spleetdikte te garanderen. In het verwerkingsvoorschrift is te lezen hoeveel de speetdiktes moeten/mogen zijn:Bekijk bijlage 79211

Deze informatie staat op de professionele site van Bison: http://www.bisonprof.nl/nl-nl/producten/716-kozijnlijmen/product/2084-tifa-tix/

De Bison Houtmax/Woodmax geeft aan spleten tot 4 mm te kunnen vullen, dat is inderdaad niet voor nauwe passingen bedoeld: Bekijk bijlage 79212

Heb het ook bij Frencken even nagevraagd en ik had het idd fout om woodmax en de kozijnenlijm in adem te noemen. Zoals ik al zei dacht ik dat woodmax een vergelijkbaar produkt was met de kozijnenlijm van frencken die ik gebruik voor verbindingen.
De frencken variant van de woodmax is de Construcol Hv 45. Bedankt voor het corrigeren, Tuoh/André.

Voor verbindingen kan dus de Bison Tifa-tix of de Frencken kozijnenlijm 0819 SLS.


Ik ben ook wel benieuwd naar die cascamite, de lange open tijd is zeker handig bij het lijmen van bv een hek.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Even een oud draadje nieuw leven inblazen.

Wie heeft ervaring met woodmax voor de verbindingen van een meranti buitenkozijn? Ik heb nog een aangebroken tube liggen en zou die daarvoor willen gebruiken. André schreef al dat deze D4 lijm minder geschikt is voor nauwe passingen.

https://www.bison.nl/content/dam/boltonadhesives/products/import/48/nl/4390/50.pdf

Houdbaarheid volgens technische specs is 12 maanden. Hebben jullie ervaring met dit soort houdbaarheidslimieten? Mijn tube is van vorig jaar juli. Het gaat me niet om die paar euro, maar vind het altijd jammer weg te moeten gooien.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Met de kanttekening dat voor mij buitentimmerwerk geen routine is:
ongeveer 2 weken geleden heb ik een paar slechte plekken in een grenen kozijn uitgestukt met goed passend gemaakt hardhout. Ik heb RVS nagels gecombineerd met Woodmax. Die tube heb ik anderhalf jaar geleden aangebroken en met tussenpozen van enkele weken, soms enkele maanden gebruikt. Ik spuit voor de zekerheid de eerste 1-2 cm weg. De lijm komt er daarna nog net zo uit als vers aangebroken en ik merk tijdens en na de verwerking ook geen verschil.
Twee mogelijk relevante details: ik sluit de opengesneden tuit af met keukenfolie onder de dop en bewaar mijn verf, lijm en reserve accu's in de kelder (T 8-15 graden).
 
  • Leuk
Waarderingen: mark20v

Tommy75

Actieve deelnemer
20 jan 2016
78
6
Hallo,

Ik ben voor het eerst een deur voor een tuinhuis aan het maken. Ik zou de losse penverbindingen graag met de juiste lijm willen verlijmen en kwam deze draad tegen. Ik twijfel tussen Griffon Wood Max Power en PU Tix Express. Of raden jullie een andere lijm aan? Hieronder een foto van de verbinding. (met losse pennen)


image0.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.