Kozijnen

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Al een hele tijd lees ik mee op dit forum over alle mooie projecten die er gemaakt zijn/worden. Nu wil ik zelf eerdags ook beginnen met het bouwen van 3 BBQ tafels van 70x70, waarvoor ik een ander onderwerp zal aanmaken zodra ik daar aan begin. Helaas kan ik daar pas aan beginnen zodra de lijst met andere klussen klaar is. 1 van de klussen is het kaal maken van onze houten kozijnen aan de buitenkant en deze opnieuw schilderen. Nu ben ik op zoek naar wat ik het beste als werkwijze kan toepassen en welke tools ik daarvoor zou moeten gebruiken. Mijn idee tot nu toe is:
  • kaal maken van de kozijnen door middel van een hete luchtpistool en verfkrabber.
  • al het kit weghalen tussen het kozijn en het raam
  • schuren met een schuurmachine
  • grondverf laag aanbrengen
  • nieuwe kitlaag
  • 2 of 3 keer een matte verflaag aanbrengen

Voordat ik hier aan ga beginnen, hoop ik nog wat informatie in te winnen over:
  1. Of iemand hier ervaring mee heeft en bovenstaande werkwijze goed is of dat er nog verbeterpunten zijn?
  2. Om de 5 jaar denk ik dat ik het kozijn opnieuw zal moeten verven, welk merk hete luchtpistool zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?
  3. Er zijn zoveel soorten en merken schuurmachines, dat ik twijfel welke ik het beste kan gebruiken. Ik zat zelf te denken aan een Deltaschuurmachine en misschien een Excentrische schuurmachine voor de grotere oppervlakten. Totdat ik van Festool de Rotex RO 90 DX tegenkwam. Heeft iemand hier ervaring mee? Qua prijs valt die eigenlijk buiten budget (375,- euro exclusief schuurpapier), maar qua mogelijkheden (excentrisch, delta en een beschermkap erbij om met de excentrische kop vlak langs mijn ramen te schuren begin ik toch wel te twijfelen. Heeft iemand een ander merk in gedachte, waarbij excentrisch en delta schuren in 1 zitten of apart en waarbij de prijs een stuk lager is zonder dat de kwaliteit richting een groene bosch multi schuurmachine gaat?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Om de 5 jaar denk ik dat ik het kozijn opnieuw zal moeten verven, welk merk hete luchtpistool zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?

Mag hopen dat je niet om de 5 jaar de hele kozijnen kaal krabt... ik ben geen schilder maar mijn advies zou zijn, zorg dat je goed materiaal gebruikt en dat kan tegenwoordig makkelijk 8 tot 10 jaar mee in normale omstandigheden, dan hoef ja alleen op te schuren en opnieuw af te lakken... volgens mij dan he :)

Voor kaasmaken is een rotex 90 een prima apparaat, om licht op te schuren zeker niet, dat doe je met de hand of hoogstens met een lichte vlakschuurmachine. Met een machine beschadig je vaak meer dan dat je schuurt.

Er zijn hier vast echte schilders die je nog betere info kunnen verstrekken maar bovenstaande zal een eind in de goede richting zijn.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Gebruik hoogglans, Alkyd (Terpentine) basis en eventueel een één-pots systeem. Vergeet ook niet dat je je hout en de verf moet schoonmaken, bv St Marc of Universol,
Met de verfkrabber zou ik op passen, want bij mij is een keer een ruit geknapt omdat ik te lang bleef verhitten tijdens het krabben. Eventueel een afbijtmiddel gebruiken kan ook nog altijd.
Wat gereedschap betreft zou ik altijd goed gereedschap kopen.Festool is top, Blauwe Bosch of Makita zijn ook goed, maar als je de Reviews van de festool machines leest is met Name de stofafzuiging voortreffelijk. Je geeft je geld maar één keer uit, dus koop dan iets goeds.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Stuiter,

Je aanpak is in basis prima. Heb zelf ook de nodige kozijnen gedaan in mijn woning uit 1923 op deze wijze. Wel een paar tips om op te letten:
1. de verfafbrander maakt niet zoveel uit. Handig is het als je iets aan de temperatuur kunt instellen. Mijn Ferm (al jaren oud) kan op 300 en 500 graden lucht blazen, da's meer dan zat voor zelfs dikke lagen verf. Eventueel kun je bij hele dikke lagen deze een klein beetje insnijden (lichtjes met een stanleymes bv.), dan kot de lucht er makkelijker doorheen.
2. Gebruik ademhalingsbescherming. Zeker met oude verf kunnen vervelende dampen vrijkomen. En denk ook aan andere veiligheidsmiddelen (bril, handschoenen en een brandblusser bij de hand)
3. Bij ramen opletten dat je tussendoor laat afkoelen, anders knapt je ruit. Bij voorkeur zou ik de ruit eruit halen (kun je ook mooi zien of het hout daar nog aan onderhoud toe is).
4. Na het afbranden van de verf de laatste resten met schuren verwijderen. Dat zou ik niet met een machine doen, maar met een handschuurblok (met een harde bodem, zodat je oneffenheden als eerste wegschuurt). Mechanisch schuren is lastig en je loopt kans op beschadigingen van het kozijn. Afhankelijk van wat er achter blijft, kun je met korrel 60/80 aan de gang. Op het laatst nog licht 'dichtschuren' met korrel 120, dat is voldoende voor de grondverf.
5. twee lagen grondverf aanbrengen (1e laag mag 10-15% verdund) en tussendoor licht schuren (korrel 240 of nog iets kleiner is prima) met een handblokje (enkele gangen over de lak is voldoende)
6. Geschikte buitenverf aanbrengen (kleur en mattering is naar smaak) in 2 a 3 lagen (instructie fabrikant volgen). Tussen iedere laag weer licht schuren.
7. Als je de kit wilt schilderen, zorg dan voor overschilderbare kit die geschikt is voor je verf.

Met goede verf en regelmatig onderhoud (poetsen) kun je tegenwoordig prima een jaartje of 8 tot 10 van je werk genieten. En je hoeft niet telkens weer alles af te branden. Als de lak goed is, licht schuren en een nieuwe laag aanbrengen is voldoende.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Is verf afbranden nog van deze tijd?
Ik stel die vraag omdat ik een paar deuren kaal gemaakt heb. Met een goede schuurmachine en het juiste schuurpapier gaat het erg snel. Wel niet te zuinig zijn op schuurpapier
Vijftien jaar geleden heb ik mijn trap gerenoveerd. Uiteindelijk de roofingbrander gebruikt om de verf er vanaf te krijgen. Kleinere middelen hadden geen effect.
Uiteindelijk ben ik een week bezig geweest om alle verf er vanaf te krijgen. Ik ben er vrij zeker dat de Rotex er niet zolang over zou doen.
Oude verflagen kunnen lood bevatten. En oude kit mogelijk asbest (paniek is nergens voor nodig!). Een goede afzuiging en PB kunnen, zoals al aangehaald, noodzakelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik mijn schuurmachines bijna iedere dag 90% van alle klussen doe ik met mijn festool rts 400 rechthoek. De rotex 90 gebruik ik alleen voor het grof schuren van smalle delen, het delta opzetstuk heb ik in drie jaar nog niet gebruikt. Ik heb dan ook nog een fein driehoekschuurmachine die ik meestal gebruik voor renovatiewerkzaamheden. dus glas er mee uithalen en houtrot eruit zagen. Zelden met schuurpapier. Een hoekje waar ik niet bij kom doe ik met de krabber en of handschuurpapier. Het kan natuurlijk prima met de delta maar de meeste drukken te hard op het puntje waardoor de klitzool snel kapot gaat.
Ga je schilderen begin dan met reinigen/ontvetten dan schuren, stof verwijderen, plamuren en kitten. Gronden, minimaal 2x en licht tussen schuren en dan minimaal 1x aflakken, 2x is beter. 8 tot 10 jaar garantie op schilderwerk krijg je alleen met voorwaarden. Daar zit minimaal 1 keer bijwerken bij. Bij nieuwe kozijnen ga je het best wel halen die 8 jaar. Ik zit voornamelijk in het jaren 20/30 werk en dat ga je op het zuidwesten met dat oude hout echt niet halen.
Krabben is voor mij het laatste redmiddel, het is echt veel meer werk om het netjes te krijgen. Het schilderen van kaal hout gaat echt een stuk langzamer. Je moet de krassen van je krabber bijwerken.
Succes.
 
Laatst bewerkt:

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Mooi om alle informatie/ervaringen te lezen. Bedankt allemaal daarvoor.

Ik gebruik mijn schuurmachines bijna iedere dag 90% van alle klussen doe ik met mijn festool rts 400 rechthoek. De rotex 90 gebruik ik alleen voor het grof schuren van smalle delen, het delta opzetstuk heb ik in drie jaar nog niet gebruikt. Ik heb dan ook nog een fein driehoekschuurmachine die ik meestal gebruik voor renovatiewerkzaamheden. dus glas er mee uithalen en houtrot eruit zagen. Zelden met schuurpapier. Een hoekje waar ik niet bij kom doe ik met de krabber en of handschuurpapier. Het kan natuurlijk prima met de delta maar de meeste drukken te hard op het puntje waardoor de klitzool snel kapot gaat.
Ga je schilderen begin dan met reinigen/ontvetten dan schuren, stof verwijderen, plamuren en kitten. Gronden, minimaal 2x en licht tussen schuren en dan minimaal 1x aflakken, 2x is beter. 8 tot 10 jaar garantie op schilderwerk krijg je alleen met voorwaarden. Daar zit minimaal 1 keer bijwerken bij. Bij nieuwe kozijnen ga je het best wel halen die 8 jaar. Ik zit voornamelijk in het jaren 20/30 werk en dat ga je op het zuidwesten met dat oude hout echt niet halen.
Krabben is voor mij het laatste redmiddel, het is echt veel meer werk om het netjes te krijgen. Het schilderen van kaal hout gaat echt een stuk langzamer. Je moet de krassen van je krabber bijwerken.
Succes.

@Wim, als ik je goed begrijp dan zou ik eerst het raam er weer in moeten zetten en dichtkitten, voordat ik ga beginnen met mijn grondverf. Klopt dat? Voor mijn gevoel zou het beter zijn om eerst alles een laag grondverf te geven voordat ik het raam er weer in zet. Dan weet ik zeker dat al het hout een laag grondverf heeft gehad.

Moet nog kijken wanneer ik kan beginnen. Zodra ik klaar ben zal ik wat foto's plaatsen van hoe het geworden is.
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Misschien wat laat maar schuren met een schuurmachine als je dubbel of isolatie glas hebt kun je beter niet doen. Door de trillingen kan je glas lek raken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
1 tip.
Koop een bahco verf schraper.
Beste aankoop ooit.
Het ding lijkt niet scherp maar met een 10 minuten is je hele kozijn kaal.
 

Stuiter

Actieve deelnemer
17 jun 2016
30
4
Aalsmeer
Misschien wat laat maar schuren met een schuurmachine als je dubbel of isolatie glas hebt kun je beter niet doen. Door de trillingen kan je glas lek raken.

Je bent zeker niet te laat met je reactie markb. Vorig jaar ben ik er niet aan toegekomen. Het gaat deze zomer worden dat ik hier aan wil gaan beginnen. Het is de eerste keer dat ik hoor dat je glas 'lek' kan raken. Heb tot nu toe altijd een schuurmachine gebruikt om mijn kozijnen te schuren. Zie ook genoeg schilders dat doen. Hoe groot is de kans dat je glas lek kan raken?
 

markb

Actieve deelnemer
31 aug 2015
43
1
Hoe groot de kans is weet ik eerlijk gezegd niet. Het schijnt wel een bekend iets te zijn bij vooral bij ouder dubbel/isolatieglas. Ik denk dat het met de trillingen te maken heeft die een schuurmachine veroorzaakt.

Ik heb het zelf gehad met mijn kozijnen met dubbel glas uit 1984. Ook enkele geschuurd met een schuurmachine toen ik dit nog niet wist. In de jaren daarna gingen deze 1 voor 1 lek.

Ik doe het nu lekker met de hand.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.