Paneel vervangen in deur op een schip

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik zit met de vraag welk hout we het beste kunnen gebruiken voor het vervangenge van een paneel in de deur van de kajuit van een schip, aan beide zijden van het schip sit een deur maar 1 van de 2 heeft een paneel en de ander heeft een samengesteld paneel in de deur.
20180826_104251.jpg
Van de andere deur heb ik geen foto kunnen maken, echtr daar is een aantal jaren terug een paneet uit 1 stuk met latten in geplaatst echter dit paneel is niet echt wat men er van had verwacht en was aan de onderkant ook niet goed afegesloten zodat vocht erin kon trekken.

De hamvraag wel hout kunnen we hier het beste voor gebruiken om het paneel zoals op de fot te maken?
Is het beter om zoals op de foto een paneel zelf samen te stellen uit stroken van 7cm ongeveer en deze met schietspijkers in het frame vast te zetten?
Of maak ik het beste eerst een paneel van dezelfde stroken met messing en groef en verlijm ze tot een paneel dat we dan op zijn plaats zetten?
 

tuoh

Oud hout
Hout best hetzelfde als de deur:p
Die stroken zijn in feite planchetten (=planken door tand en groef verbonden zonder lijm), of zouden dat toch moeten zijn.
Losse stroken werken apart, één paneel werkt als één geheel, de uitzetting is bij de laatste optie een stuk groter.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Probleem is dat we ook niet echt weten welke houtsoort het is.
Het was ook mijn idee om het paneel in deze deur na te maken, zodat beide deuren weer hetzelfde eruit gaan zien. De andere deur zit nu een plaat in met glaslatten en groefjes (ronde) erin gefreesd.
 

tuoh

Oud hout
Op de foto is het lastig om te bepalen welke houtsoort het is, kan teak zijn maar ook verbleekt mahonie (geen uv filter gebruikt bij de afwerking)

Zou gaan voor Teak, hout voor die paar planchetten gaat geen fortuin kosten.
Qua kleur zou iroko ook passen, maar dat hout is zeer levendig en trekt soms alle kanten op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.