Schaven maken

Geck0

Actieve deelnemer
Hi,

Ben gister weer wat gaan experimenteren met schaafjes maken., Ben nu op de makkelijke manier een beuken bankschaaf aan het maken.
De makkelijke manier is hem uit twee stukken te maken dit doe ik zodat ik zelf een beetje de anatomie beter begrijp.
Nou kriebelt dit toch best want je krijgt elke keer toch een best leuk stuk gereedschap.

Dus zit al wat te neuzen op internet over gereedschap (Lie nielsen Floats etc.) maar eigenlijk zoek ik ook een goed boek of dvd.
Nu heb ik er een paar gevonden maar je hebt niet bij alles inkijk exemplaren dus misschien weet iemand hier een aanrader.


Hier nog ff wat foto's van mijn nieuwe schaaf klus ., hij doet het best(nog beetje afstellen) en ben nu met een mooie wig bezig + de schaaf zelf moet wat smaller worden.

Alvast bedankt voor het mee denken :)
Coffin Smoother 2.jpg
Coffin Smoother 3.jpg
Coffin Smoother 4.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Making en mastering a wooden handplane van david finck is een prima boek. Je schaaf ziet er prima uit. Kijk met belangstelling uit naar de fotos als ie klaar is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuk! En zo te zien op de traditionele manier uitgehakt i.p.v. uit losse stukken gelijmd. Chapeau!

Ook leuk die versiering aan de voorkant van de opening.

Het boek van Finck gaat over de gelijmde Krenov type schaven, daar heb je dus niets aan. Er is niet veel over de traditionele methode. Kijk eens op het youtube kanaal van David Weaver: https://www.youtube.com/channel/UCswplWFmxpdxvepK7zDpcow. Hij is een beetje (veel) een ouwehoer, maar hij geeft wel een uitgebreide demonstratie.

Kwa gereedschap heb ik zelf 1 float, de sidefloat. Die heb ik best veel gebruikt, ook voor de bedding van de beitel. Maar voor de bedding heb je eigenlijk nog meer aan een schraper, dat is een beitel die op 90 graden geslepen is.
 
P

Pel

Guest
Mooie schaaf Patrick, vooral de versiering is heel mooi, zoals jezelf al zegt dat je hem smaller wil gaan maken, denk ik ook dat het de vorm van de schaaf ten goede komt. Aan beide kanten ± 3 mm maakt de schaaf veel slanker, maar het belangrijkste is natuurlijk hoe ligt hij en jou handen. Functionaliteit gaat boven schoonheid, zeker als het gereedschap is waar je mee moet werken.

Groet Pel.
 

Geck0

Actieve deelnemer
Leuk! En zo te zien op de traditionele manier uitgehakt i.p.v. uit losse stukken gelijmd. Chapeau!

Ook leuk die versiering aan de voorkant van de opening.

Het boek van Finck gaat over de gelijmde Krenov type schaven, daar heb je dus niets aan. Er is niet veel over de traditionele methode. Kijk eens op het youtube kanaal van David Weaver: https://www.youtube.com/channel/UCswplWFmxpdxvepK7zDpcow. Hij is een beetje (veel) een ouwehoer, maar hij geeft wel een uitgebreide demonstratie.

Kwa gereedschap heb ik zelf 1 float, de sidefloat. Die heb ik best veel gebruikt, ook voor de bedding van de beitel. Maar voor de bedding heb je eigenlijk nog meer aan een schraper, dat is een beitel die op 90 graden geslepen is.

Eek! Seek., het is wel op de makkelijke manier met 2 stukken >_< maar dat was voor de test om beetje te zien waar ik op moet letten als ik uit één stuk begin. Heb er al hout voor geregeld.,

En dat boek is helaas niks als het over krenov schaven gaat.

Maar die float & side float ., welke actie gebruik ik die vooral? Push of pull?
Kom wel een goede handleiding tegen maar die zegt dat ik ruim 4 floats om te starten nodig heb in push EN pull variant.. en ze zijn best prijzig :( dus leek me leuk om gewoon eerst eens 2 of 3 juiste floats aan te schaffen., kunnen er altijd meer worden als het echt leuk is!

IMG_3744.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ha, daar was ik mooi ingetrapt.... ;)

Dat gat hakken is zo moeilijk niet hoor. Het helpt om al een flink gat in het midden te boren, dan hebben de uitgehakte splinters ruimte om ergens naar toe te gaan. Het moeilijkste is om een mooie nauwe schaafmond te krijgen. Elk foutje komt uiteindelijk uit bij een wijdere mond!

Zoals ik al zei, ik heb alleen die sidefloat in de push variatie. Daar doe ik vooral de wig uitsparing mee, nadat ik die heb gezaagd en uitgebeiteld. Ik heb hem ook gebruikt om het beitel bed te vlakken, maar zoals ik al schreef gaat dat eigenlijk beter met een schraper. Ook om alles vooraan, waar het zo zichtbaar is, mooi te kriigen is die float wel handig. Je moet hem wel echt slijpen! Zoals je hem koopt doet hij niet veel in beuken.

Nog een belangrijk stuk gereedschap is een zaagje om de wig openingen aan beide kanten uit te zagen. Het liefst een zaagje zonder enige zetting. Ik heb er zelf een gemaakt, maar je kan ook een klein japans flushcut zaagje gebruiken.

Al die andere floats zijn vooral handig bij het maken van profielschaafjes.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Mooie schaaf!
Voor metalen schaven vind ik Making & Modifying woodworking tools van Kingshott heel duidelijk. Voor houten schaven, ook op de traditionele wijze Wooden planes and how to make them van Perch and Lee.

Groeten,
Jan Anton
 

Geck0

Actieve deelnemer
Thnx allen!
Hier is die nu., vind hem wel af :)
Video-tje op vimeo -> https://vimeo.com/287071985 <--

Nu deze af is kan ik af en toe ff terugkijken hoe die in elkaar zit aangezien ik geen andere houtenschaaf bezit.

Komend weekend ga ik met de uithak variant beginnen ., eerst ook uit beuken hout.

Zat zelf nog af te vragen welke andere houtsoorten ik ook nog kan gebruiken voor de traditionele schaaf.
Bedoel vooral een wat mooiere houtsoort aangezien beuken toch best saai hout is! xD


IMG_3782.jpg

IMG_3779.jpg

IMG_3780.jpg

IMG_3778.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Thnx allen!

Komend weekend ga ik met de uithak variant beginnen ., eerst ook uit beuken hout.

Zat zelf nog af te vragen welke andere houtsoorten ik ook nog kan gebruiken voor de traditionele schaaf.
Bedoel vooral een wat mooiere houtsoort aangezien beuken toch best saai hout is! xD

/QUOTE]

Beste Patrick,

Leuk schaafje geworden.

Eigenlijk kun je elke houtsoort gebruiken (zelfs vuren :)) maar esdoorn is een mooie houtsoort om mee te starten is erg fijn om te bewerken.
Succes met de uithak variant!

groetnis, Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je een zuiver kwartiers stuk beuken gebruikt, krijg je op de zijkant een heel mooi spiegeltjes patroon. Dan komt beuken vol tot zijn recht.

Zoals in deze zoetschaaf:

foto%2B4%2B%25285%2529.JPG
 

Geck0

Actieve deelnemer
ah kwartiers beuken dat zal ik onthouden.,
Ondertussen is alles weer scherp en staat klaar voor morgen :)
Begin met stukkie beuk.

IMG_0033.jpg

Kwam op Pinterest ook leuke oude schaafjes tegen!
Soms met best wat snijwerk erin ook.
Dus dit volgende foto-tje van pinterest is best leuk om in gedachte te houden tijdens het vormen van de schaaf.

0b92275d49b7edd10fb52eca0cb4fa9c.jpg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Dus zit al wat te neuzen op internet over gereedschap (Lie nielsen Floats etc.) maar eigenlijk zoek ik ook een goed boek of dvd.
Nu heb ik er een paar gevonden maar je hebt niet bij alles inkijk exemplaren dus misschien weet iemand hier een aanrader.
misschien zit hier iets tussen

onder de hoofding Werkzeug selber machen
ongeveer in het midden van de page
 

Geck0

Actieve deelnemer
Okey :) hakwerk is gelukt uit stuk noten.

Begon met het hakken van het bed(45graden) halverwege naar de mondopening en gelukkig kwam ik daar later precies op uit! :D
Dus dat betekend dat de mondopening mooi smal is.

Nu op maat maken ., sierrandjes, etc.


IMG_0139.jpg
IMG_0140.jpg

IMG_0142.jpg
IMG_0145.jpg
 
P

Pel

Guest
Mond opening lijkt op de foto erg klein, er moet immers ook nog schaafsel door kunnen maar dat merk je wel als je hem uitprobeert. Goede houtkeuze een noten houten schaaf, dat klinkt goed.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.