Kistje van Peer en Esdoorn

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi kistje Raymond!

Hoe heb je met de hand die 45 graden 'bevel' bij de bovenkant van het kistje / onderkant van het deksel zo strak gekregen? Ook met de futselplank?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi kistje Raymond!

Hoe heb je met de hand die 45 graden 'bevel' bij de bovenkant van het kistje / onderkant van het deksel zo strak gekregen? Ook met de futselplank?

Klopt, met het futselplankje.
In het begin ontdekte ik dat hij niet helemaal mooi aansloot, maar dat heb ik opgelost door het futselplankje te fine-tunen met afplaktape.
Daarna met zo'n band-klem van bessey het kistje gelijmd.

- - - Updated - - -

Nerf bedoelt Raymond effe een demo filmpje

Je hebt helemaal gelijk.
Ik ga er aan werken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Raymond ik heb de scharniertjes van Alie binnen, maar ik denk dat het dezelfde zijn als die jij gebruikt hebt, ze zijn tenminste even dik zo te zien 1 mm, het zijn uiteraard niet de zelfde als die Baptist heeft. Maar ik vind de scharniertjes een goede prijs kwaliteit verhouding hebben.

Groet Pel

Hoi Pel,

Ik heb even close-ups gemaakt.
Ze zijn wel anders, een gaatje minder.
De scharnierkant is 41 mm lang.
De armkant 44 mm.
De dikte is 1,6 mm.

De schroefjes die er bij zitten, zijn voor mijn gevoel te klein.
Ik heb in het kistje langere gebruikt.

Scharnier 1.jpg

Scharnier 2.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zie het nu ook Raymond, die van jou zijn kwalitatief toch beter als die van mij, de scharnier kant is bij mij 31 mm, en de armkant is 41 mm, dikte 1 mm. Ik ben ze nu op mijn scheerkistje aan het zetten, daar had ik toen behoorlijk lelijke scharniertjes opgezet bij gebrek aan betere.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
attachment.php

Ik zou toch messing schroefjes gebruiken met een gleuf. Schroefjes mer een kruis passen totaal niet bij zo'n klassiek scharnier, vind ik.

Mooi Kissie, SunRayes

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zou toch messing schroefjes gebruiken met een gleuf. Schroefjes mer een kruis passen totaal niet bij zo'n klassiek scharnier, vind ik.

Mooi Kissie, SunRayes

groeten
Ornament

Bedankt.

Klopt, gleuf kopjes zijn altijd mooier. Maar ze beschadigen snel, en dan zijn ze weer niet mooier.
Ik heb tot nu toe nog geen echt goede messing gleuf kopjes gevonden.
 
P

Pel

Guest
Die gleuf kop schroefjes zijn zondemeer mooier maar hebben ook een groter kop als de kruiskop schroefjes, dat geeft problemen als je zo'n dun scharniertje als ik heb, dat kun je niet meer op souvereinen. Als het scharnier dik en breed genoeg is, is dat geen probleem.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.