Kistje van Peer en Esdoorn

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb nog nooit een echt mooi kistje gemaakt en liep al lang met de gedachte om er een te maken.
In de loop van de tijd heb ik al wel wat plaatjes bekeken en alvast scharnieren bij AliExpress besteld.
Omdat ik een tijd geleden een kolomboormachine van een weduwe heb gehad, leek me dat een mooie aanleiding om er eentje te maken.

De keuze viel op Peren en Esdoorn.
Van beide had ik een balkje liggen en heb daar de planken uit gezaagd.
Het Esdoorn was wel wat hard om met de hand te zagen, en vooral om daarna vlak te schaven, maar het is gelukt.

2018-06-07 17.33.66.jpg

De bodem en de deksel zijn opgesloten in sleuven zodat het hout nog kan werken zonder dat het de kist uit elkaar drukt.

2018-06-21 16.03.44.jpg

Daarna heb ik de peren plankjes in verstek geschaafd. Dat doe ik op een verstekfutselplank.

2018-06-07 21.22.47.jpg

Na het lijmen heb ik de hoeken verstevigd met splines van esdoorn, hetzelfde als de deksel.

2018-06-23 20.38.08.jpg

En dan heel weinig foto's verder......... :( (stom, vergeten foto's te maken..) is dit het resultaat geworden.
Ik heb hem in de Danish oil gezet.

2018-07-15 14.03.10.jpg

2018-07-15 17.13.42.jpg

2018-07-15 17.13.49.jpg

2018-07-15 17.14.01.jpg

Het was wel weer een leerproces, en er zijn een paar schoonheidsfoutjes. Maar de nieuwe eigenaar is er heel erg blij mee en ze zei dat ze de foto's van haar overleden man er in gaat bewaren.
Dat vind ik een heel mooi compliment!!
 
P

Pel

Guest
Prachtig kistje Raymond, ook een goede hout keuze.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Mooi gemaakt en gelukt. Geen machine aan te pas gekomen zo te zien. De kleurcombinatie vind ik ook mooi.

Wat is de reden dat het randje aan de binnenkant van het deksel niet helemaal rond loopt?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi kistje Raymond en dat voor het eerste exemplaar. Maar je klassieke unplugged manier van werken vind ik ook echt prachtig, tijd voor een filmpje ;)

jaap

Hoi Jaap, bedankt!
Een filmpje? Ik zal eens kijken of het bij het volgende project kan.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mooi gemaakt en gelukt. Geen machine aan te pas gekomen zo te zien. De kleurcombinatie vind ik ook mooi.

Wat is de reden dat het randje aan de binnenkant van het deksel niet helemaal rond loopt?

Het randje is om de deksel mooi te laten sluiten en is een restje waar ik de splines van gezaagd heb.
Maar het zou inderdaad ook helemaal rond kunnen. Ik wilde eerst alleen aan de voorkant, maar heb toen ook de zijkanten een stukje gedaan.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heel mooi kistje. Niet alle scharnieren zijn hetzelfde als ze er gelijk uitzien. Diktes, ijzervermessingd, en messing zijn moeilijk te onderscheiden (vaak gebruiken ze dezelfde foto)

De goedkope van pel zijn volgens de beschrijving ijzer vermessingd de andere van Zamac (stond in de kop zinc alloy) Zamac roest niet maar breekt sneller. Volgens mij moet het scharnier dus dikker zijn dan 1 mm.
Vermessingd kan gevoelig zijn voor roest.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Heel mooi kistje. Niet alle scharnieren zijn hetzelfde als ze er gelijk uitzien. Diktes, ijzervermessingd, en messing zijn moeilijk te onderscheiden (vaak gebruiken ze dezelfde foto)

De goedkope van pel zijn volgens de beschrijving ijzer vermessingd de andere van Zamac (stond in de kop zinc alloy) Zamac roest niet maar breekt sneller. Volgens mij moet het scharnier dus dikker zijn dan 1 mm.
Vermessingd kan gevoelig zijn voor roest.

Als je op de site naar beneden scrolt staan de duurdere scharnieren, die naar ik verwijs kosten €7.60 voor 10 scharnieren daar kan ik de broek niet aan scheuren dacht ik.

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goed gedaan Raymond.

Kissies, ze staan al heel lang op mijn to do lijst. Deze kan mooi bij de voorbeelden.
 
P

Pel

Guest
Als je op de site naar beneden scrolt staan de duurdere scharnieren, die naar ik verwijs kosten €7.60 voor 10 scharnieren daar kan ik de broek niet aan scheuren dacht ik.

Groet Pel.

Raymond ik heb de scharniertjes van Alie binnen, maar ik denk dat het dezelfde zijn als die jij gebruikt hebt, ze zijn tenminste even dik zo te zien 1 mm, het zijn uiteraard niet de zelfde als die Baptist heeft. Maar ik vind de scharniertjes een goede prijs kwaliteit verhouding hebben.

Groet Pel

SDC12368.jpg

SDC12370.jpg

SDC12372.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.