Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Kistje van Peer en Esdoorn

Ik heb nog nooit een echt mooi kistje gemaakt en liep al lang met de gedachte om er een te maken.
    In de loop van de tijd heb ik al wel wat plaatjes bekeken en alvast scharnieren bij AliExpress besteld.
    Omdat ik een tijd geleden een kolomboormachine van een weduwe heb gehad, leek me dat een mooie aanleiding om er eentje te maken.

De keuze viel op Peren en Esdoorn.
    Van beide had ik een balkje liggen en heb daar de planken uit gezaagd.
    Het Esdoorn was wel wat hard om met de hand te zagen, en vooral om daarna vlak te schaven, maar het is gelukt.

2018-06-07 17.33.66.jpg

De bodem en de deksel zijn opgesloten in sleuven zodat het hout nog kan werken zonder dat het de kist uit elkaar drukt.

2018-06-21 16.03.44.jpg

Daarna heb ik de peren plankjes in verstek geschaafd. Dat doe ik op een verstekfutselplank.

2018-06-07 21.22.47.jpg

Na het lijmen heb ik de hoeken verstevigd met splines van esdoorn, hetzelfde als de deksel.

2018-06-23 20.38.08.jpg

En dan heel weinig foto's verder......... (stom, vergeten foto's te maken..) is dit het resultaat geworden.
    Ik heb hem in de Danish oil gezet.

2018-07-15 14.03.10.jpg

2018-07-15 17.13.42.jpg

2018-07-15 17.13.49.jpg

2018-07-15 17.14.01.jpg

Het was wel weer een leerproces, en er zijn een paar schoonheidsfoutjes. Maar de nieuwe eigenaar is er heel erg blij mee en ze zei dat ze de foto's van haar overleden man er in gaat bewaren.
    Dat vind ik een heel mooi compliment!!
    Groeten, Raymond

Mooi kistje Raymond en dat voor het eerste exemplaar. Maar je klassieke unplugged manier van werken vind ik ook echt prachtig, tijd voor een filmpje

jaap

woow leuk gelukt! en fancy scharniertjes! X_X
    Kijk ook eens op mijn Blog --> Rakish Paddy Workshop <--
    of via https://www.instagram.com/rakishpaddyworkshop/
    Groet, Patrick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    In de loop van de tijd heb ik al wel wat plaatjes bekeken en alvast scharnieren bij AliExpress besteld.
    als je tevreden bent met de scharnieren, kun je dan aub een link naar AliExpress posten

Heel mooi gemaakt! Bewondering voor je handmatige werk

Complimenten! Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Prachtig kistje Raymond, ook een goede hout keuze.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Mooi kistje!
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Mooi gemaakt en gelukt. Geen machine aan te pas gekomen zo te zien. De kleurcombinatie vind ik ook mooi.

Wat is de reden dat het randje aan de binnenkant van het deksel niet helemaal rond loopt?

Prachtig kistje. Mag je trots op zijn.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Charel09 Bekijk Berichten
    als je tevreden bent met de scharnieren, kun je dan aub een link naar AliExpress posten
    https://nl.aliexpress.com/item/KIMXI...6-e38f99f88bd0

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Forum Rechten