Waarde van houten balken

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Deze balken van +-15cm op 15cm liggen al 15 jaar te wachten. De uiteinden zijn er slecht aan toe maar dat betert naar het midden toe.

Kan iemand zien of ik hier een mooi eikel meubel uit kan maken, of passen ze eerder thuis in de kachel?

hout1.jpghout2.jpghout3.jpg

Alvast merci
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dit zijn eerder balken om voor gebinten te gebruiken. Zo te zien zijn er meerdere rond de kern gezaagd, waardoor droogtescheuren waarschijnlijk over de volle lengte lopen.

Bij gebruik voor meubels denk ik dan alleen aan dikke bladen voor een rustieke tafel of kloostertafel.
Maar dan moet je de reeds aanwezige scheuren en knoesten wel voor lief nemen, er lijkt zo op het eerste gezicht geen A-kwaliteit meubelhout in te zitten, maar dat kun jij alleen ter plekke beoordelen.

Het hangt ook af van de lengte van de balken wat je er nog mee kunt doen.
 
P

Pel

Guest
Dit is geen meubelhout, wat William al zegt het zijn gebinte balken, die kun je alleen nog gebruiken voor renovatie in een oud gebouw, of iemand die een eikenbalk in zijn woonkamer wil hebben.

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik denk dat het sterk afhangt van het meubel dat je in je hoofd hebt.

als je de balken herzaagt en schaaft is er waarschijnlijk best nog wel wat leuks uit te halen.
in de kachel gooien kan altijd nog
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Waarschijnlijk zijn ze inderdaad gebruikt voor gebinten. Iets met schepen, om schade te verminderen, maar ik herinner me de details niet. Als ik die mooi dun zaag, gaan die er dan anders uitzien dan wanneer die van de houthandel komen?
 
P

Pel

Guest
Ik zou zeggen, probeer het uit dan zie je of het wat is, het is van een foto van wat kopse kanten van balken moeilijk te bepalen of het hout goed is. Voor de een zal het misschien wel goed hout zijn en voor een ander helemaal niet.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Waarschijnlijk zijn ze inderdaad gebruikt voor gebinten. Iets met schepen, om schade te verminderen, maar ik herinner me de details niet. Als ik die mooi dun zaag, gaan die er dan anders uitzien dan wanneer die van de houthandel komen?
Zijn ze niet als een soort fenders gebruikt?
 
Laatst bewerkt:

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Fenders zou best kunnen ja. Bedankt voor alle tips.
Ik heb slechts een alu tafelzaagje - prima voor plaatmateriaal maar voor zo'n grote jongens... dat wordt een huzarenstukje :)
 

tuoh

Oud hout
Het is naaldhout. Als die stapel hout al die jaren afgedekt geweest is met een zeil, dan is de kans op verstikt hout levensgroot aanwezig.

Dat is dan in het beste geval brandhout geworden, anders nog wat wachten en je hebt een berg compost voor de tuin:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.