Oude bezemsteel: welk hout is dit? Gelig zaagsel, splintert

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Graag wil ik weten welke houtsoort dit is.

Vrouwlief vroeg om een paar kralen voor een naai-project (zie laatste foto). Ze wilde vierkant, maar ik dacht dat rond mooier zou zijn, dus dat geschiedde. In de schuur vond ik een oude bezemsteel waarvan ik plakjes van (denk) 8 mm dik afzaagde. Daarna voorboren en vervolgens een gat van 4,5 mm. Beetje afschuren wat nogal lastig is met zulke kleine stukjes.

Nu heb ik nog een stuk steel over, maar ik zou graag nog een paar van deze kralen willen maken.
Het zaagsel is gelig en splintert fijn. Dat was ook nog eens lastig, want aan de onderkant scheurde het te makkelijk uit. Denk dat de helft van de kralen het heeft. De buitenkant is heel fijn (maar dat kan ook bewerkt zijn); de binnenkant echter ook. Leek wel op sjoelstenen.

Het zal vast wel een bekende houtsoort zijn, maar ik heb echter te weinig houtkennis.

ZOOM-20180824142130736.jpgZOOM-20180824135642145.jpgZOOM-20180824164111721.jpg
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Op wikipedia staat dat abachi niet splintert. Maar dat doet het wel.
Echter, er staat ook dat het gebruikt wordt voor oa bezemstelen :p
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ha, dat is een beschermde houtsoort tegenwoordig :D Als dat 'm zou zijn, kan ik niks meer kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.