Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 61

Bouw lintzaag 16" (Matthias Wandel)

Sinds we in februari dit huis gekocht hebben heb ik een mooie ruime schuur (30m2), wat natuurlijk een heerlijke werkplek is geworden.
    Al in februari de plannen van Matthias gekocht voor de bouw van een 16" lintzaag, en rond die periode ook alle benodigde onderdelen.
    Ik heb de lagers, motor, frequentieregelaar en het hout etc allemaal binnen. De tijd ontbrak de laatste tijd (tuin, andere klussen etc), maar nu dan toch begonnen!

Allereerst de (hoek van de) werkplaats waar het allemaal gebeurd:

Het plan op een vlak blad opgespannen:

Al het hout op maat gezaagd:

Toch nog even wat handwerk voor een paar hoekjes:

En bij moment van schrijven zitten we op de derde laag met het verlijmen.

Ik heb nog contact gehad met forumlid WR1944 en zijn wijziging op de lintzaag (toen hij die nog bouwde ) en deze wijziging ga ik ook toepassen.
    Eerst maar focussen op het frame, de wielen zijn daarna aan de beurt :-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ha Sjoerd, leuk project. Ik ga dit met aandacht volgen.Al een aantal forumers begon aan dit project maar nog nooit heeft iemand het eindresultaat met ons gedeeld.

mvg
    Klaas

gaaf plan., ga dit ook zeker volgen!
    Kijk ook eens op mijn Blog --> Rakish Paddy Workshop <--
    of via https://www.instagram.com/rakishpaddyworkshop/
    Groet, Patrick

daar krijg je geen spijt van. De mijne is al 2 jaar klaar en ik heb er al serieus dikke balken mee verzaagd, gaat prima!
    Het frame nam bij mij wel maar 10-20% van de bouw in beslag. Het is een behoorlijke klus...

Ga je ook volgen met dit mooie project. Je hebt er ook een mooie ruimte voor.

Weer een update van de bouw!

Na het verlijmen van alle hoofddelen de poot los verlijmen. Bewust de poot als laatste gedaan, zodat ik de gaten kon voorboren in het frame voor het onderste wielblok.

De oplettende lezer / kijker ziet dat hier wat mist: de verticale latten aan de bovenzijde zijn weer verwijderd.
    Ik kwam er achter, nadat het frame verlijmd was (uiteraard) dat ik heb zitten gapen en de bovenste latten in spiegelbeeld heb geplaatst. Toen ik het frame na het verlijmen rechtop zette viel me op dat de onderste en bovenste latten niet in 1 lijn liepen... dat bleek dus fout .
    Dan dus verschillende opties, maar uiteindelijk gekozen voor het afzagen van de staanders (met de Japanse zaag gaat dat gelukkig erg precies en met zeer minimale zaagsnede), en aan de bovenzijde twee vierkante gaten van 25mm te maken en hierin de blokken weer te verlijmen. De hoogte neemt dan 25mm af, maar dat meen ik later wel weer te compenseren . Zover zijn we echter nog niet.

Zij in volle glorie. De dikte van het hout varieert hier en daar helaas, maar met steeds gladschaven tussen de lagen is het tot een minimum beperkt. Voor de mooi nog een aantal gaatjes vullen en wat meer vlakken, maar voorlopig kunnen we hierop verder bouwen.

De topmounts: duidelijk te zien de oude en de nieuwe positie. Ook de uitsparing moest een stuk verzet worden. Met de bovenfrees beide gaten netjes op diepte gefreesd en met een scherpe beitel de hoeken haaks gestoken. De mounts staan haaks op het bovenvlak en parallel aan elkaar.
    [

-------------------

Op naar de wielen:

4x een stuk van 40x40cm A kwaliteit Multiplex 18mm: een cirkel op getekend, grof uitgezaagd met de decoupeerzaag en met de bovenfrees alles 'exact' rond gefreesd met een geleiding.

In het midden een centergat geboord:

En daarin een M5 boutje wat door twee platen heen gaat, aangedraaid met carosserieringen en een boel lijmtangen erop (en lijm ertussen )

Terwijl dat droogt; op naar de lagerbehuizingen. De lagers die ik heb zijn 52mm buitendiameter en 25mm binnendiameter.
    Ik heb een gatenzaag van 50mm (zo'n 7-gatenzaagsetje) maar na een proefstukje blijkt dat al 51mm te zijn: mooi!

En na flink persen in de bankschroef en de laatste mm's met een hamer meppen zit die er super strak in, ik ben tevreden:

Uiteraard moest die uit het proefstukje wel weer los, en nadat ik 1 kant had ingezaagd sprong het proefstuk onder spanning open en ontstond er een opening van zo'n 3mm, redelijke spanning dus!

Zo heb ik een aantal avonden achter elkaar kunnen klussen dus schiet dat mooi op. En ik moet zeggen, zo'n eigen werkplekje is echt ideaal!

Mooi om te volgen hoor!

Vanavond weer verder gedaan. De wielen had ik inmiddels allemaal verlijmd en gaten in geboord.
    Ook de flenzen waren voldoende klaar om te monteren.

Volgens de beschrijving van Matthias was het de bedoeling om een flens met lijm er losjes op te klemmen, en vervolgens het wiel met enkele tikken in balans te slaan.
    Nu wilde dat bij mij totaal niet.. Ik had een onbalans van een mm of 3 en ik kreeg het er maar niet uit . ik denk dat mijn constructie zo stijf is dat het geen mm mee beweegt.
    Uiteindelijk de flenzen met hartlijnen gepositioneerd op het wiel en zo vast gezet.

De oplettende lezer ziet dat de flenzen niet afgerond zijn: dat klopt. Ik kon geen goede reden ontdekken waarom deze afgerond zouden moeten zijn.
    Verder kwam er met de motor die ik kocht ook een aandrijfwiel. Ik dacht deze te gaan gebruiken zoals in onderstaande foto's weergegeven. Dit scheelt het maken van een aandrijf flens.

Uiteindelijk heb ik het wiel kunnen aandrijven met de motor en het wiel. Toch is de slingering erger als gedacht.
    Houtdraaien heb ik nog nooit gedaan, en ik veronderstel dat het met multiplex nog moeilijker gaat dus ik denk dat ik het wiel laat draaien en dan met korrel 40/60 schuurpapier het loopvlak rond probeer te krijgen, zoals ik het nu draai op de lagers is dit nog licht ovaal.
    Nog een hoop werk te gaan, maar dat geeft niet. Soms is het frustrerend, aan de andere kant is het ook weer zo dat als de wielen goed zijn, dat dat de basis van de lintzaag is

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Je moet proberen die slingering uit de wielen te krijgen. Zowel de zijdelingse als de radiale speling zorgen voor trillingen en een zwabberende zaag.
    Die zijdelingse speling heb ik er nagenoeg uit gekregen door eerst één flens te lijmen, zo precies mogelijk in het midden van het wiel. De tweede flens zet je met lijmklemmen vast. Daar zijn die vier grote gaten voor bedoeld. Door de klemmen niet muurvast te zetten kun je met een hamer de losse flens verschuiven en zo de zijdelings slingering weg werken.
    Na het fixeren van de tweede flens kun je de radiale slingering te lijf gaan.
    Die grote snaarschijf is een goede oplossing. Het lijkt wel uit een was- of droogmachine te komen. Een redelijk passende groef maken in multiplex is een hele klus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Je moet proberen die slingering uit de wielen te krijgen. Zowel de zijdelingse als de radiale speling zorgen voor trillingen en een zwabberende zaag.
    Die zijdelingse speling heb ik er nagenoeg uit gekregen door eerst één flens te lijmen, zo precies mogelijk in het midden van het wiel. De tweede flens zet je met lijmklemmen vast. Daar zijn die vier grote gaten voor bedoeld. Door de klemmen niet muurvast te zetten kun je met een hamer de losse flens verschuiven en zo de zijdelings slingering weg werken.
    Na het fixeren van de tweede flens kun je de radiale slingering te lijf gaan.
    Die grote snaarschijf is een goede oplossing. Het lijkt wel uit een was- of droogmachine te komen. Een redelijk passende groef maken in multiplex is een hele klus.
    Dank. Ik wil die slingering er inderdaad wel uit hebben. Ik heb een andere volgorde aangehouden als dat je beschrijft: ik heb er 1 flens opgelijmd en losgeklemd en van daaruit proberen recht te kloppen.
    ik zal de volgende keer een frisse start maken met wiel twee, door eerst de ene flens zo goed moglijk te verlijmen en daarna de tweede flens er op te 'balanceren'.

Forum Rechten