Bouw lintzaag 16" (Matthias Wandel)

WR1944

Oud hout
Dat ziet er uit als een eindsprint.
Ik heb gekozen voor een vaste tafel zodat ik altijd haaks zou staan. Voor die enkele keer dat ik onder een hoek zou moeten zagen kon ik beter een mal maken. Zonder dat verstelmechanisme won ik ook nog wat zaaghoogte.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Na de tafel is de omkasting aan de beurt.
In het oorspronkelijke bouwplan wordt de omkasting als zijnde rechthoekig beschreven. Om hier een eigen draai aan te geven, en omdat ik het mooi vind, heb ik een ronde variant gemaakt.

43754540070_013fdbb71c_b.jpg


De omkasting maak ik zonder de bouwplannen te volgen. Af en toe even spieken hoe Matthias het heeft gedaan maar verder mijn eigen plan trekken. Elke zaag is toch uniek.
43754540130_5da2c80057_b.jpg

Aan de rechterzijde onder heb ik een schuin vlak toegevoegd, het idee is dat het zaagsel dan zo naar beneden valt in een bakje die daar komt, zodat ik af en toe het bakje kan legen.
Ook komt er nog een aansluiting voor de stofzuiger.

Het geheel zal straks met een pianoscharnier kunnen scharnieren.
44658036785_158f412126_b.jpg


Uiteraard zal de gehele zaag nog in een beschermlak / kleur worden gezet, dus let nog niet op sommige cosmetische punten.
Ik zat te denken aan Makita blauw, past mooi bij de verzameling :rolleyes:
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Prachtig :cool:

Ik zou hem zelf wit maken met mooie notenhouten accenten...
Dit mag er absoluut uitzien dat het trotse zelfbouw is en dat je houtliefhebber bent !!!

Maak het in de afwerking ook uniek :cool:
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
We blijven lekker rommelen.

Vanavond een halve liter Makita blauw laten mengen en halen. Dat bleek nog niet zo gemakkelijk.
Van de makita website de volgende codes gehaald:

https://www.makita.nl/kenniscentrum/1206/makita-blauwe-kleur.html

Verf makitablauw:
CMYK: 76 - 5 - 29 - 0
RGB: 0 - 177 - 186
Hex: #00b1ba

Dit kunnen ze echter niet in de mengmachine stoppen...
De mengverf kleur die wij hierbij hebben gekozen (producten uit de winkel van Makita naast een kleurenwaaier houden) is
S4040-B20G.

Even naast elkaar:

'Makitablauw' en S4040-B20G
makita_kleur(2).png
tempcolorimg-1449.jpg
 

WR1944

Oud hout
Dit is al de kleur-informatie die ik kon vinden op het Internet als we over Makita praten. De RAL-kleur is internationaal gezien de meest gebruikte als het op verf en drukinkt aan komt. De overige codes hebben meer betrekking op schermkleur weergave en programmering.

RAL — 5021 – most commonly specified
RGB — 0, 143, 158 (screen color, from Adobe Illustrator)
RGB — 0, 117, 119 (screen color)
RGB — 0, 140, 149 (screen color)
CMYK — 100, 0, 40, 35 (print color)
CMYK — 96, 3, 35, 12, 2 (print color)
Hex — #016c78 (screen color)
Hex — #008C95 (screen color)
Hex — #007577 (screen color)
Hex — #008080; rgb(0, 128, 128)
Hex — #008B8B; rgb(0, 139, 139)
Websafe — #008F9E (screen color, from Adobe Illustrator)
Websafe — #006666 (screen color)
Makita Teal: Cerulean Teal, Lagoon Blue, Teal, Aqua Blue, Turqoise, Jade…are all color names used to generally describe ‘Makita Teal’
https://www.pantone.com/color-finder?q=321c
http://www.e-paint.co.uk/Colour_alternatives.asp
Pantone/PMS — 320C – 323C; 321C is most commonly used to describe Makita Teal
Valspar — Blue Turquoise — 5006-10C http://m.valsparpaint.com/color-detail.php?id=2233&g=1005&r=lowes

RAL 5021 (most commonly spec’d)
RAL 5018 Turquoise Blue
RAL 5015
RAL 5009 Azure Blue
RAL 5007
RAL 5001 Grünblau
https://www.ral-farben.de/?&L=1
http://www.ralcolor.com
https://www.ralcolorchart.com/about-ral-colors
https://en.m.wikipedia.org/wiki/RAL_colour_standard
Dulux Paints: Base/Can: Dulux Ultra Deep : EE 0Y 43N +0.25; G 0Y 42N; TT 1Y 13N
Rustoleum — Lagoon — I don’t think it’s a great color match, but some will disagree, especially because it’s in a very convenient aerosol format. Custom matching to a Valspar paint chip or swatch is much better, even if you spray it or roll it. Valspar is often specified as an OEM paint.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik dacht ook dat ik met de RGB, CMYK of HEx code iets kon bij de machine. Uiteindelijk ook in de winkel nog RAL 5021 gevonden maar ook dat werd 'm niet.
Uiteindelijk met kleurenwaaiers van de machine dus de goede kleur gevonden..
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Eindresultaat??

Zo, hij zit weer in elkaar!

Twee lagen 'makitablauw' erop, het staat hem erg goed vind ik!

44857810615_cd649537ab_b.jpg


Zonder de tafel erop:
45771100941_b3070d8a30_b.jpg


Met de kappen open/eraf
30831020197_585cfa5535_b.jpg

Ik heb de onderplaat met een aantal magneten vastgezet, dit zit prima vast.

Onder de tafel zit deze kap:
43953515830_63a8f74492_b.jpg

Deze is alleen bij 90° te gebruiken, maar dit zal de grootste gedeelte van de tijd ook goed zijn.

Inlay voor het zaaglint. Hier moet nog wat aan gefinetuned worden.
45720826962_6dec034d88_b.jpg


Laatste paar stappen zijn het afstellen (maatverdeling, insert, verlichting) en dan maar eens gaan zagen.

Ik zie voor in de toekomst nog wel wat verbeteringen mogelijk, de aandrijfriem zwabbert nogal en dat merk je ook in het zaaglint in onbelastte toestand.
Hier zou ik nog wel eens een setje metalen overbrengingen voor willen (laten) draaien.
Al eens zitten denken aan een fietsketting met een derailleur als spanningzetter, maar ik weet niet of dat goed gaat met al het stof e.d.

Ik ben er in ieder geval erg content mee!
 
P

Pel

Guest
Mooie lintzaag Sjoerd, als je er een tijdje op gezaagd hebt leer je de machine vanzelf kennen, dan weet je precies wat het kan hebben. Zoals jezelf al zegt door de tijd ga je er verbeteringen op aanbrengen, en dan kun je met dat ding bij wijze van spreken lezen en schrijven. Er zijn al vele aan dit zelfde project begonnen, maar niet af gekregen, voor jou petje af Sjoerd.

Groet Pel.
 

WR1944

Oud hout
Gefeliciteerd met het bereikte resultaat. Zoals al door anderen opgemerkt, door het gebruik leer je de machine kennen. Dan ga je fine tunen. Daarom is het ook belangrijk dat je op kritische punten genoeg vlees en mogelijkheden hebt om aanpassingen te doen.
Ik ben benieuwd naar de resultaten op de lange duur.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Heren, bedankt! Ook voor alle adviezen en input tijdens de bouw :)

Vanavond de eerste 'modificatie' gemaakt: Het afstellen van de hoek van de tafel is best lastig. De twee ronde delen waarop het blad scharnier zijn niet perfect conisch en dit kan af en toe voor een hapering zorgen.
Daarom een stelbare eindaanslag gemaakt: M10 bout die geborgd wordt met een tweede moer.

44872846765_3d86557a4f_b.jpg

Dit geeft een veel stabieler geheel, en snel in te stellen. De praktijk zal waarschijnlijk veel om 90 graden vragen.

Zagen doet het goed:
44872846905_41a68df098_b.jpg


Maar daarover meer in een ander topic :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Nou, een dikke drie jaar later tijd voor een tussenstand en upgrade.

Allereerst; sinds dat ik de zaag af heb heb ik echt veel gezaagd op de machine. Van de beroemde kersthertjes (bandsaw reindeer) met een 3mm 14TPI lintje, tot het herzagen van eiken met een 16mm 2TPI lint; motorvermogen in overvloed.

Waar ik altijd wel tegenaan gelopen ben is drift, het weglopen van de zaagsnede tijdens het zagen.
Om deze reden heb ik nooit een langsgeleider of sleuven in het blad gemaakt.
De oude geleideblokken hebben geen goede dienst gedaan. Het hout is simpelweg te zacht, en het geheel verkeerd afgesteld. Teveel zijdelingse ruimte op het lint, en te ver naar voren zodat de tanden ook de geleiders raken en bij een bocht gelijk de houten blokjes wegzagen.
De afgelopen tijd dus veel gekeken naar 'professionele' geleidingen, en aftermarket oplossingen van bijvoorbeeld Carter, maar toch gekozen voor zelfbouw.

IMG_2213.jpg

We zien hier de boven- en ondergeleiding. De ondergeleiding komt vanzelfsprekend onder de tafel, maar voor de foto even erop gelegd.

De ondergeleider is qua principe gelijk aan de eerder gebouwde wandel-geleiders, maar met een aanpassing: een stalen schetsplaat waar ik twee koppelmoeren M6 gelast heb, daarin twee kartelschroeven als geleiders welke geborgd worden in de moer d.m.v. twee inslagmoeren.
Eronder het lager als achtergeleider.
Alles kan versteld worden voor de twee uiterste lintmaten die ik heb: 20mm (op de foto) tot 3mm.
IMG_2220.jpg

De bovengeleider heb ik gelijk wat compacter gemaakt qua hoogte door het hoge blok te vervangen voor een half-hoog blok, en de achtergeleider direct in de verstelbare kolom te boren. Dit scheelt toch weer 2 centimeter zaaghoogte.
Hier heb ik ook weer een stalen plaat gebruikt, daar weer 2 koppelmoeren M6 aan gelast, en hier twee boutjes ingedraaid en op lengte geborgd. Twee messing kartelmoeren die op de as geborgd worden door vleugelmoeren M6 als geleideblokken.
Ook dit is weer in alle kanten instelbaar (breedte en diepte) voor alle linten.
IMG_2215.jpg
IMG_2216.jpg


Verdere updates aan de lintzaag die gedaan zijn in het recente verleden (maar nu geen foto's van heb) zijn de motorbevestiging (stelmogelijkheid eruit gehaald, dat bleef maar scheef trekken, dus gefixeerd op positie) en het onderstel, het kastje is er nog maar met grotere wielen en een grotere spoorbreedte voor extra stabiliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, Fluo en EdP

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Van oudsher werden daar ook hardhouten blokjes voor gebruikt; pokhout, en ik meen ook wel eens met olie volgelopen beuken gelezen te hebben. Dit is mooi, maar het had volgens mij dus ook simpeler gekund.
Klopt.
Pokhout heb ik zo niet liggen, dit allemaal wel (het heeft me niets gekost behalve wat tijd).
Ik zag bij Felder dat ze keramische lagers gebruiken, ook mooi systeem.
Eventueel heb ik ook nog technisch kunststof liggen (PA6G of POM) om hiervoor te gebruiken.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Leuk dat het nog steeds goed werkt. Ik ben bezig mijn mijn eigen zaag/frees combi. Erg veel werk, maar ik kan er inmiddels mee zagen, en dan heb ik erg toch erg veel lol van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.