Bouw lintzaag 16" (Matthias Wandel)

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Jammer, ga er waarschijnlijk niet populair mee worden, maar heb toch een paar kritische opmerkingen:p

Het hout voor de ondergeleiding is verkeerd georiënteerd, nu is het een stuk kopshout geworden met een groot risico op breuk.
Het plaatje multiplex is ook reeds gedelamineerd zo te zien.
Kan je nergens aan een stukje beuk, haagbeuk of esdoorn geraken? Zou een veel betere optie zijn voor deze toepassing. een taaie en fijnnervige houtsoort is hier een absolute pré.

Met een betere materiaalkeuze zou de machine er een stuk beter uitzien en ook een stuk beter gaan presteren. Bij dergelijke bouwsels gaat het om de details om een vlot werkend geheel te krijgen.

Meneer Wandel zou veel beter ook eens wat advies over materiaalkeuze meegeven op zijn plannen, hout is geen uniform materiaal zoals een stuk staal.

Het gaat er niet om om populair te worden he.. een normaal geschreven stuk tekst moet gewoon kunnen.
Eigenlijk kwam het zo uit dat ik het nog had liggen dat het kopshout is geworden. Mijns inziens is dat hier niet heel erg, aangezien er dan in de lengterichting van de vezels wordt gedrukt door het lint.
Het multiplex blokje is niet gedelamineerd, er is bewust een sleuf in gezaagd zodat bij het aantrekken van de bout, deze kier dichtgaat en zo de bout van het lager vastgezet wordt.
Dit is allemaal eiken, en dat heb ik hier voorradig dus daar wordt hij mee gebouwd.

Ik vind vooral dat meneer Wandel wat duidelijker mag zijn in de plannen, het is vaak erg zoeken naar een maatje en er zijn ook een aantal spelfouten in de materialenlijst. M6 wat M8 moet zijn enzovoort.

Toch weer een heel eind kunnen komen vandaag:

43161931350_0c8c1ac2b1_b.jpg


44925136772_a594f26242_b.jpg


30037018347_b02a454a6d_b.jpg


Hier ben ik afgeweken van de plannen van Matthias. Een stuk beuken dorpel dient hier keurig om de bovengeleider te klemmen.

Het onderblok is nog work in progress:
44925136752_1cd1da30bd_b.jpg


Het afstellen van de geleiders heb ik niet veel ervaring mee, maar ik volg zo de richtlijn van deze afbeelding:
attachment.php


Volgende keer weer verder met de geleidingen. Met kleine stapjes, zeker vooruit.
 

WR1944

Oud hout
Het begint er al aardig op te lijken. Het lijkt me verstandig nu al voeten aan te brengen dan staat de hele constructie al een stuk steviger. Ik weet niet wat je als onderstel in gedachte had maar als je dat maakt dan kun je de zaag er op zetten en werk je een stuk gemakkelijker.
Heb je al gedraaid met het blad op spanning? Als het lint niet strak en zonder bibberen loopt is het nu de tijd om eventueel iets aan de rondheid en de loop van de wielen te doen. De geleideblokken onder en boven zijn niet bedoeld om het lint strak te geleiden maar om het uitwijken onder belasting (bij het zagen) op te vangen.
Je bent nu ongeveer op het punt waar ik gestopt ben. ;)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Het begint er al aardig op te lijken. Het lijkt me verstandig nu al voeten aan te brengen dan staat de hele constructie al een stuk steviger. Ik weet niet wat je als onderstel in gedachte had maar als je dat maakt dan kun je de zaag er op zetten en werk je een stuk gemakkelijker.
Heb je al gedraaid met het blad op spanning? Als het lint niet strak en zonder bibberen loopt is het nu de tijd om eventueel iets aan de rondheid en de loop van de wielen te doen. De geleideblokken onder en boven zijn niet bedoeld om het lint strak te geleiden maar om het uitwijken onder belasting (bij het zagen) op te vangen.
Je bent nu ongeveer op het punt waar ik gestopt ben. ;)

Inderdaad, voeten en een onderstel zijn wel prioriteit. Het geheel wordt redelijk zwaar om te verslepen en omdat de betonvloer niet 100% vlak is is er wat onstabiliteit. Iets van een stevig ladeblok of bokje maken, met in ieder geval een laatje voor opbergruimte en een voor houtstof.

Ja, ik heb gedraaid met het blad op spanning, op de wasmachinemotor. Er zit een hele kleine slag in, maar dat is zeer minimaal. Ik ga zeker proberen deze slag er nog uit te krijgen maar ik betwijfel eerlijk gezegd of dat nog lukken gaat (of dat ik het alleen maar erger maak). De uitwijking is in de breedte van het wiel, dus bij het zagen heb je er weinig tot geen last van.

Wel ben ik afgestapt van de wasmachine motor: ik krijg hem niet lekker geregeld dus zou er een fatsoenlijke frequentieregelaar e.d. gekocht moeten worden. Toch besloten om een vast toerentalmotor te nemen: via marktplaats eentje gevonden van 1370rpm en 1PK, dat lijkt me afdoende.
De aandacht voor deze week is dus voor de motor en het onderstel.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Wasmachine motor out, new in...

31235742248_471535d5ab_b.jpg


30171661257_15fe928939_b.jpg


Flens erop gemaakt en met beitel groeven gedraaid voor de v-riem. Deze loopt hier soepel in, maar ik ben benieuwd naar de te ontwikkelen warmte in de poelie. Een stalen laten draaien kan alsnog..

31235742348_b7c32600d8_b.jpg

Wel een brut gevaarte zo om een cirkeltje te snijden.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Bedankt heren!

Ook een onderstelletje eronder inmiddels...

45120065551_f0a8609c3c_b.jpg


De hoogte van het zaagtafelblad wordt straks zo'n 90-95 cm. Een prettige werkhoogte lijkt mij.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
43327240930_e94ddd2b4a_b.jpg


Dames en heren... een werkende lintzaag!

45091771902_e08f734f44_b.jpg

Multiriem over de motorpoelie en het snaarwiel.

45091771742_924865df89_b.jpg

Ook maar even een kwastje erbij gezet voor het stof op het wiel.

44229018535_ecfa0294e7_b.jpg

En hier het begin van de trunions uitgezaagd, om het blad in hoek te kunnen verstellen.

Ik ben erg enthousiast, het werkt!
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd Sjoerd, chapeau dit is de eerste zelfbouw lintzaag die ik zie, en ook nog werkt.

Groet Pel.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Chapeau inderdaad! kun je echt trots op zijn. Leuk om zo te volgen van een afstand.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Dat ziet er goed uit. Loopt het lint voldoende strak of zit er iets van bibberwaas in?

Het lint loopt strak. Enige bibberwaas bij vrijloop maar zodra er hout in contact met het lint komt dan loopt deze tegen de geleiders en strak. Ik zit nog wel te klooien met de fietsbanden. Eerst had ik 16" banden erop liggen, deze bolden omhoog bij hard toerental: moest 14" zijn. Deze speciaal besteld en erom gelegd, dat gaat goed maar aan het eind van de trunions zag ik dat het lint op het bovenwiel op het hout liep en de fietsband er bijna af was...
Wellicht dat ik er maar eens een likje epoxy onder ga doen... Of voor 12" banden ga..
 

WR1944

Oud hout
Waarschijnlijk wringt er iets aan het bovenwiel. Als het wiel radiaal mooi zuiver loopt dan kan er nog een wobble inzitten, een zijdelingse uitslag. Dat lichtelijk heen en weer bewegen kan de fietsband meenemen. Het hoeft maar een klein beetje beweging te zijn maar met die hoge toerentallen telt het wel door.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Het bovenwiel en onderwiel afgelopen week weer opnieuw bewerkt. Samen op elkaar gespannen en gedraaid, zo met de beitel beide netjes rond en cilindrisch gekregen.
Het lint loopt nu een stuk rustiger over de zaag.
Verder deze week nog een aan/uit knop gemonteerd, veiligheid is ook belangrijk.

43447088570_605e495ec4_b.jpg
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Het bovenwiel en onderwiel afgelopen week weer opnieuw bewerkt. Samen op elkaar gespannen en gedraaid, zo met de beitel beide netjes rond en cilindrisch gekregen.
Het lint loopt nu een stuk rustiger over de zaag.
Verder deze week nog een aan/uit knop gemonteerd, veiligheid is ook belangrijk.

43447088570_605e495ec4_b.jpg
Prima idee zo een stop (mis ik op mijn N3800) maar ik zou meteen die gele "schouders" eraf slijpen...in nood moet je vanuit elke hoek/positie erop kunnen drukken.
 

WR1944

Oud hout
Zo'n stopknop is een zeer nuttig toevoegsel, zeker als die op een plaats zit die makkelijk bereikbaar is bij de normale zaaghandelingen. Ik heb het vermoeden dat de knop op de foto in de "uit" stand is afgebeeld. Om de zaag aan te zetten moet je de rode knop uittrekken. Dan steekt die boven die gele strippen uit. Met een klap van bijvoorbeeld een vlakke hand is die dan snel ingedrukt. Het ziet er naar uit dat die beveiliging er los op bevestigd is. Door de schakelaar los te nemen kun je waarschijnlijk zonder problemen die beveiging verwijderen mocht je er last van hebben.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
Zo'n stopknop is een zeer nuttig toevoegsel, zeker als die op een plaats zit die makkelijk bereikbaar is bij de normale zaaghandelingen. Ik heb het vermoeden dat de knop op de foto in de "uit" stand is afgebeeld. Om de zaag aan te zetten moet je de rode knop uittrekken. Dan steekt die boven die gele strippen uit. Met een klap van bijvoorbeeld een vlakke hand is die dan snel ingedrukt. Het ziet er naar uit dat die beveiliging er los op bevestigd is. Door de schakelaar los te nemen kun je waarschijnlijk zonder problemen die beveiging verwijderen mocht je er last van hebben.

Nu ik beter kijk denk ik dat je gelijk hebt...dan zou ik die schouders laten zitten want in uitgetrokken toestand lijkt hij kwetsbaarder voor stoten tijdens het werk.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Correct heren, de zaag staat nu ‘uit’. Als je goed kijkt staat er rechts ook de afbeeding met on/ein en een uitgetrokken knop. Werkt in ieder geval prima. Lekker uitrammen als je klaar bent en een bewuste handeling om hem aan te zetten, dat doe je niet zomaar!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.