Even bijpraten

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste houtvrienden,

De laatste maanden was ik niet zo actief op het forum en de laatste paar jaar ook te weinig met hout kunnen doen. Tijd om eens even bij te praten....

Wij wonen in het buitengebied in Fryslan, in Terkaple en in dat buitengebied zijn voor veel inwoners de internetvoorzieningen ronduit slecht. Zo raakte ik in 2015 betrokken bij een burgerinitiatief om te kijken of we geen glasvezel in onze gemeente De Fryske Marren aan zouden kunnen leggen. Na een paar bijeenkomsten werd ik tot voorzitter gekozen en begon de zoektocht hoe de wereld van infra en telecom in elkaar zit. In die tijd leerde ik ook mijn compagnon in zaken Anja Rombout kennen, zij zat vanuit haar dorp in dezelfde werkgroep. Eind 2015 dachten we in 2016 tot aanleg over te kunnen gaan, Anja gaf haar baan als projectmanager bij de NOM op en we zouden er volop voor gaan. Helaas wijzigde de Provincie in voorjaar 2016 haar subsidie instrumentarium en werd het voor ons samen een hele lange weg om wat van dit project te maken.
En die weg is nu zeker nog niet ten einde, we hebben de eerste 54 km glasvezelkabel aanbesteed, door 3 gemeenten, Sudwest (Sneek), De Fryske Marren (Joure) en Heerenveen. Dus eindelijk los, maar het project heeft ons helemaal opgevroten, we wisten nooit wanneer het genoeg was, of we iedereen geïnformeerd hadden etc. Dat traject is ook nog niet helemaal ten einde, maar er komt nu wel lijn in de werkzaamheden.
We hebben dit hele project als vrijwilliger gedaan, we hebben er geen salaris voor gehad, wel een beetje km vergoeding, maar we zijn wel blij dat we het zo ver gebracht hebben. Voor wie er wat over wil lezen, www.dfmopglas.nl.

Dus nu het glasvezelproject begint te lopen, hoop ik ook weer tijd voor de werkplaats te krijgen en ook voor het forum natuurlijk. Eerste grote klus is echter Open Dag Hout. We zijn de laatste dagen volop in de voorbereiding, collega Kor (kiesvoorhout) had gelukkig al het nodige gedaan. Dus de komende tijd ben ik gelukkig weer op het forum en straks op Open Dag Hout.
Onderwijl nog een kleine tegenslag, ik stapte anderhalve week geleden verkeerd van mijn mountainbike en scheurde de pees af onder de knie.... Is geopereerd, een bout door het scheenbeen, gaatjes in de knieschijf en met ijzerdraad is de boel weer op zijn plek gezet. Geen pijn, maar moet met met krukken verplaatsen .....

Na een tijdje afwezig leek het me goed goed jullie zo even op de hoogte te brengen, ik heb er weer serieus zin in ;). Een mooie Open Dag Hout op 21 oktober, met ons experiment voor de workshops op zaterdagmiddag. Een aantal lezingen op zondag en we hopen dat er weer heel veel forummers komen met een werkstuk. We gaan er weer een leuke wedstrijd van maken voor het mooiste, origineelste en best uitgevoerde werkstuk.

Tot gauw,

jaap
 
P

Pel

Guest
nou Jaap, jij hebt het echt druk gehad met die kabelboeren, en dan ook nog stugge provinciale ambtenarij erbij. Inderdaad de buitengebieden komen er vaak maar bekaaid vanaf wat de nutsvoorzieningen betreft, beterschap en doe het een tijdje rustig aan.

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Wellicht dat je sneller glasvezel hebt dan ik midden in Utrecht Jaap ��
sterkte en beterschap met de knie, succes met de voorbereidingen voor de ODH en fijn je weer terug te zien op het forum!
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Welkom terug Jaap, en hebben ze ook geen kabel aansluitingen daar ? ik vraag het maar want waar ik woon is alles wel aanwezig en weten we eigenlijk niet beter. Al hoewel glasvezel ook wel te veel gevraagd is in sommige wijken en ik dacht dat 80% wel Ziggo heeft hier.

Maar weer eens lekker met hout bezig zijn is is ook wel weer even prettig.
 

WR1944

Oud hout
Hallo Jaap, van harte beterschap gewenst met de gescheurde spier. Ik zal je de ordinaire woordspeling maar besparen. ;)
Als ik zo de diverse ongelukken en overige lichamelijke ongemakken beschouw kom ik er met m'n 74 jaren in de huidige staat nog genadig van af. Behalve één stevig motorongeluk rond m'n 30ste liep het verder steeds verbazend goed af met de restvan m'n leven.
Succes met de hout show. Het is inspirerend elkaars werk te zien maar ook buitenstaanders kunnen een blik in de keuken werpen en misschien geïnteresseerd raken.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
nou Jaap, jij hebt het echt druk gehad met die kabelboeren, en dan ook nog stugge provinciale ambtenarij erbij. Inderdaad de buitengebieden komen er vaak maar bekaaid vanaf wat de nutsvoorzieningen betreft, beterschap en doe het een tijdje rustig aan.

Groet Pel.

In het geval van glasvezel was in het geval van de provincie Gelderland niet de ambtenarij die moeilijk deed, maar KPN die de provincie terugfloot. Ik vermoed dat dat in Friesland niet anders was.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi project Jaap, snel internet overal... niet te onderschatten belangrijk in deze tijd... balen van je spierscheuring, beterschap daarmee...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nadat ik zelf lang niet actief hier ben geweest, is dit het eerste stukje wat ik lees.....vandaar de laatste reactie, maar Jaap's verhaal is ook lang nog niet achter de rug.
Jaap wat een ellende zeg. Wat moet ik me bij het verkeerd afstappen van de MTB voorstellen? Een echte valpartij, of gewoon lullig je clickpedalen niet losgeschoten? Zelf eens gehad. Sta met iemand te kletsen zet mijn rechtervoet op de grond. Linker voet laat ik ingeklikt zitten. Onder het kletsen wil ik mijn linker voet op de grond zetten en vergeet dat die ingeklikt zit. Val van mijn gesprekspartner af, dus die kon me ook niet opvangen. Gelukkig alleen wat blauwe plekken enzo, maar dat zijn toch momenten die behoorlijk fout kunnen aflopen.
Beterschap!

Wat betreft je glaskabel....Ik vraag me bijna af of dat nut heeft? Ik heb hier in Noorwegen gewoon een 4G router staan. In 2007 was er geen koper vrij kon ik geen internet krijgen, toen heb ik dit als nood genomen (toen nog traag) maar nu gaat het prima. Heb ze hier ook hard uitgelachen toen ze 3 jaar geleden glas gingen leggen. De investering was 't me niet waard. Ik kan toch niet sneller lezen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het gaat weer aardig de goede kant op lemen ;). Loop in huis zonder brace en moet oefenen met buigen. Ben ook weer aan het werk, wordt alleen keurig door mijn compagnon gehaald en gebracht.

Dat je een glasvezelaansluiting weggelachen hebt vind ik wel een beetje dom. Als je je woning huurt is het aan de verhuurder, maar als je eigenaar bent lijkt me je keuze in de toekomst niet zo handig. 4G blijft vergeleken met glas wel een beetje prutswerk. Het werkt wel, maar het wordt alleen beter als de afstand korter wordt of het zendvermogen omhoog gaat. Dat laatste gaat niet gebeuren omdat iedereen zo'n ding aan het oor heeft. 5G is voor het buitengebied ook niet de oplossing, want voor de hogere snelheden moet je naar de hogere zendfrequenties. Die hebben veel minder bereik en komen niet door muren etc. Een 4G antenne haalt een bereik van 4 km, een 5G op snelheid haalt geen 800 meter. Dat betekent tot 9 keer toe meer antennes; die komen er voorlopig echt niet in het buitengebied; die moeten overigens aangesloten worden met glasvezel.

Wij hebben nu in huis deels helemaal geen verbinding en moeten om mobiel te bellen bij een bepaald raam staan, of naar buiten...
Elke 18 maanden verdubbelt onze behoefte aan bandbreedte ..... daar is uiteindelijk maar 1 oplossing voor en dat is glasvezel. En het gaat hard, 10 jaar geleden had niemand een smartphone ....

In Rotterdam krijgt binnenkort iedereen glasvezel gefinancierd door een rijke Schot. Niet voor beter tv kijken etc, maar voor alle diensten in de toekomst m.b.t. zorg, onderwijs en werk. Diensten waar de uploadsnelheid net zo belangrijk is als de download.

Waarde creëer je aan infrastructuur, vroeger de havens aan de zee en de rivieren, daarna aan de spoorwegen, tegenwoordig de snelwegen en steeds meer aan de digitale snelweg. Het grote internetknooppunt in Amsterdam, de AMX, creëert op dit moment al bijna even veel werkgelegenheid als heel Schiphol.

Maar nu kom ik wel erg op mijn stokpaardje .....

jaap
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat je een glasvezelaansluiting weggelachen hebt vind ik wel een beetje dom.
Je vleit me ;).

Dat die bandbreedte behoefte stijgt merk ik niks van. Ik verbruik zo'n 30GB per maand en dat doe ik al jaren.
Ik moet wel even iets rechtzetten: ik heb wel een 4G router, maar de verbinding is nog 3G hier ter plekke. Zal ooit wel 4G worden.

Als ik huurde hadden ze het mogen aanleggen, maar was ik het niet gaan gebruiken. Abonnementskosten zijn me te hoog voor iets wat ik niet nodig heb.
Ik kon beter TV beeld krijgen zeiden ze.....ik had in NL al jaren geen TV meer.
Vaste telefoon was ook kraakhelder probeerde ie nog. Wat moet ik met een vaste telefoon, als ik een mobiel heb? Toen ik dat wel nog had en mijn vaste telefoonnummer opgaf, bellen ze je 2 dagen later gewoon naar je mobiel.
Dan was er nog een argument dat mijn huis meer waard zou zijn bij verkoop. Lachuh, die meerprijs heb ik dan 8x betaald aan aansluitkiosten en te hoog abonnements geld.
Denk niet dat een potentiële koper wegloopt.... die laat in zijn rose roes gewoon glas aanleggen als de koop gesloten is.

Maar wat me het meest tegen de borst stuitte is de 'dugnad' dat betekent dat je mee moest helpen met de aanleg. Graafwerk, uitrollen van dat glas enzo.
Dus ik moet zelf het werk doen, zodat de provider geld kan verdienen?? Ik wil best mensen helpen, maar geen commerciële bedrijven.
Ik zie het eigenlijk als zwartwerk. En iemand die een klusje doet en daar een paar knaken voor krijgt, prima. Maar een miljoenenbedrijf die mensen laat werken voor wat korting op de aansluiting. Nei takk!

En stokpaardjes? LOL heb nogal wat jaren gewerkt bij KPN Telecom........o.a aanleg van.........fiber. Naar grote bedrijven en nieuwbouwwijken. (en dan de truc om een groot bedrijf de aanleg te laten betalen zodat de woonwijk kon meeliften)
Nee hoor ik vermaak mij prima met mijn draadloze internet. Als ik op vakantie ga neem ik mijn router mee en heb gewoon mijn eigen veilige verbinding.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Grappige discussie over glasvezel op het platteland… Ik woon in het centrum van Enschede (toch geen kleine stad) en daar ligt GEEN glasvezel. Althans niet buiten een aantal wooncomplexen van corporaties. Wat blijkt? De gemeente vraagt aan bedrijven die willen graven om gv aan te leggen een vergoeding van 350 euro per vierkante meter voor het herstel van de bestrating (ruim vijftien jaar geleden is het centrum 'opgewaardeerd' met klinkers en karrensporen van chinees graniet; dat schijnt duurder te zijn dan asfalt en trottoirtegels).
Voor de rond de 1800 aansluitingen die een provider maximaal zou kunnen exploiteren (die nog geen gv hebben dus) moet-ie tenminste 1,2 miljoen euro EXTRA uitgeven voor de aanleg (de kosten die de gemeente in rekening brengt). Dat doet zo'n bedrijf niet, logisch — want is nooit terug te verdienen.

De rest van de stad heeft trouwens wel gv, en het buitengebied inmiddels ook grotendeels — gesubsidieerd door provincie en Brussel.

Ik heb heel hard geprobeerd om het toch voor elkaar te krijgen door verschillende partijen bij elkaar te brengen, maar uiteindelijk gaat het gewoon niet lukken. De gemeente gaat niet bijbetalen omdat zulks zou verstoten tegen EU regels (dan moeten ze de koper– en kabeljongens ook geld geven) & het uitgangspunt dat er toch iets van solidariteit zou moeten zijn als het gaat om infra aanleggen in wijken en centrum schijnt niet te tellen (ik mag 'meebetalen' aan parken en kinderboerderijen in wijken waar ik nooit kom, dat wel).

Wat ik wel zou kunnen doen is zelf laten aanleggen. Op de hoek van de straat ligt een ton onder de grond waar ze zo kunnen insplitsen. Tot mijn meterkast kost het dan 8000 euro. Duh.

Einde rant.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@rinus, helaas, tussen de bomen is draadloos een stuk slechter dan over de friese meren ...
@lemen, ;) graag gedaan. Maar zonder gekheid, wel bijzonder geregeld dat je zelf moet graven etc. Ben wel benieuwd wat een aansluiting dan kost. En leuk dat je in glasvezel gewerkt hebt en de streken van de grote bedrijven hebt leren kennen. Europa zit te springen om mensen die glasvezel aan kunnen leggen, je zou zo weer aan de bak kunnen; maar volgens heb je het prima naar je zin tussen de sparren.
@Bert vanderVeen, snap dat je gefrustreerd raakt van zo'n gemeente, wel dure stenen en geen infra.

We gaan weer over op hout, is ook wel eens warrig, dwars, tegendraads, maar altijd mooi....

jaap
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik mag wel hopen dat je HOUTEN krukken gebruikt ondertussen;)

Hahahaha...

Had ik het geweten Jaap, dan was ik even op ziekenbezoek gekomen. Ben net terug van 2 weken in recreatiewoning in Terherne. Beterschap kerel en ik hoop je weer te zien in Zutphen !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.