even voorstellen en opzoek naar een dupliceerfrees

john F

Nieuw lid
17 jan 2011
9
0
Goede morgen allemaal.
Bij deze wil ik me even voorstellen. Ik ben 36 en van uit origine werkzaam in de advies wereld. mijn grootvader was meubelmaken er mijn andere grootvader smid. Intressen slaan meestal een generatie over vandaar dat ik de gelukkige ben om in beide vakgebieden geinteresseerd te zijn :cool:

nu maak ik plaatwerk voor klasieke auto's op houten mallen
neus.jpg


dit is een voorbeeld van wat ik maak veel al wat kleinere onderdelen zijn eveneens met de hand te vormen echter is het kloppen over een mal verreweg het gemakkelijkst.

graag zou ik enkele vormen willen proberen over een houtenmal, het probleem is dat ik niet beschik over een hout dupliceerfrees om ornamenent en of objecten te dupliceren in hout om daarover bv alu te kloppen.

hopelijk kan ik hier met iemand over gedachte wisselen cq testen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ieder onderdeel van de mal heeft toch een andere vorm? Als je de vorm van een onderdeel over wil brengen op hout met een kopieerfrees dan moet je eigenlijk je onderdeel doorsnijden in reepjes om met een kopieerfrees dat profiel na te kunnen maken. Want een kopieerfrees werkt alleen maar in het platte vlak. Voor 3D frezen kan je beter gaan denken aan een CNC frees die massieve vormen kan maken en een flinke cursus CNC-modelleren/programeren. Of wellicht goedkoper alleen de cursus en iemand zoeken die voor jouw je geschreven programma's wil uitvoeren. Of begrijp ik nog niet helemaal wat je wil?
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
John,

even ter verduidelijking: wil je nu die 'platen' produceren zoals in bovenstaande foto staan? Of wil je een massief houten mal maken om overheen te kloppen?

Als het gaat om die platen die in verhouding tot elkaar geschaald moeten worden heb je toch geen 3d functie nodig?
 

john F

Nieuw lid
17 jan 2011
9
0
Beste Don Paul, De platen waren ter illustratie voor op een beurs afgelopen weekend. En die had ik redelijk snel gemaakt

het plaatwerk is met de hand nu geklopt, graag wil ik een masiefstuk gaan profieleren

uiteraard een kleiner stuk dan op de foto om mee te beginnnen
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik neem aan dat je slechts eenzijde vlak houdt. Dat heet 2,5D frezen, dat is nog te overzien. 3D frezen heb je een vijf vrijbewegende assen nodig.

Maar volgens mij is de enige mogelijkheid een 2,5D CNC freesbank met een aardig bereik wellicht 2m bij 2m bij 1m. Maar goed je wil klein beginnen dus wie weet is er wel iets te vinden p dat gebied. bijvoorbeeld deze: http://tinyurl.com/5sgnso4
Deze kan maximaal 35 bij 38 bij 9cm hoog. Dan houdt het dus al op. Je begrijpt wel hoe grote hoe duurder. gewoon het CNC-ontwerp maken op de compu en dan het frezen uitbesteden kan al vanaf 40 euro per uur zag ik op MP. Maar goed daar w het hoogte bereik ook maar beperkt tot een cm of 16. Bij autocarrosorieonderdelen wil je wellicht veel meer hoogte hebben....

Oh deze heb je ook nog op MP, misschien komt deze wat hoger, que L8B komt hij al dubbel zover maar hij is al 3 keer zo duur.:
http://tinyurl.com/6xujwav
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom op ons forum John. Ik denk dat je een systeem bedoeld waarbij je met een taster een bestaand product aftast en waarbij een frees tegelijkertijd het product kopieert. Meubelfabrikanten hadden (toen het nog mode was) rijen van zulke machines staan om al die panelen met snijwerk te kopieeren. Er moet vast hier en daar nog wat te vinden zijn.
Als het gaat om het kopieeren van een bestaand en gaaf product, zou je ook een afdruk kunnen maken van glasvezel en epoxyhars, met wat verstevigingen er aan. Als dat uitgehard is maak je er een bak omheen en stort je het geheel vol met polyesther hars/plamuur, of een polyurethaan giethars. Van de laatste zijn ook varianten te krijgen die niet keihard worden, ideaal om aluminium op te kloppen lijkt me. Het is geen houtbewerken, maar toch....

jaap
 

john F

Nieuw lid
17 jan 2011
9
0
beste jaap naar zn apparaat wat men vroeger gebruikte ben ik idd opzoek

wellicht heeft mijn opa er vroeger wel een gehad geen idee.

maar goed het het pu hars al eens geprobeerd is vrij prijzig 70 euro de liter :shock:

en werkt goed onder gelijke belasting wordt ook gebruikt om in de hedendaagse auto fabricage mallen te maken. maar om er plaatwerk op te kloppen is het weer te elastisch vandaar mijn zoektocht
 

john F

Nieuw lid
17 jan 2011
9
0
dank je precies wat ik zoek,

heeft iemand op het forum er zo eentje dan zou ik daar wel eens bij willen kijken ivm met tollerantie verschillen ed.

cant wait ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.