houten venster luiken

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Beste Heren,

Ik heb wat van jullie advies en/of meningen nodig.
Het onderwerp is toch al meerdere keren besproken maar ik kan er toch geen duidelijk antwoord uit opmaken.

Er is aan mij gevraagd of ik nieuwe boerderij luiken wil maken.
Het gaat hier om een boerderij van ongeveer 100 jaar oud, waarvan op de kop gevel (Zuid-West) ooit al een keer de kozijnen zijn vervangen alleen niet zoals ze origineel waren (dat is toen niet helemaal goed gegaan,vraag me niet waarom).
De huidige luiken vallen nu op de dag ipv in de dag. komt omdat een tussen kalf qua diepte gelijk loopt met de stijl. Dit geeft met name als er wat wind staat de irritatie dat de luiken klapperen. De huidige luiken zijn ook zeer slecht gemaakt, zie foto's 2018-07-27 16.27.45.jpg2018-08-24 15.06.26.jpg
Deze zijn gemaakt van geimpregneerd vuren, en hangen nu denk een jaar of 8.

Nu dacht ik zelf om de kozijn stijlen en dorpels op te dikken door middel van rode meranti latten erop te maken.

Hoe het beste te bevestigen is dan de vraag.
Dacht zelf om de stijlen kaal te schuren en dan met witte d4 houtlijm te lijmen en vast te schroeven, dan de schroefgaten dicht proppen. Of hebben jullie betere suggesties?

Dan de Luiken.(220x55x3 cm per luik)
Zo moeten ze er ongeveer uitkomen te zien d93a0ee7-fda6-49c3-894d-7d2d7c54109e.jpg
Wat is nu het beste hout, prijs kwaliteit verhouding om dit van te maken?
Het gaat mij niet eens zo zeer om de levensduur (ook belangenrijk natuurlijk, +/- 15 a 20 jaar is goed) maar meer dat ze stabiel blijven.
De ramen beginnen pas 130 cm vanaf de grond en dan zijn ze 220cm lang. Dus mochten ze scheluw trekken kom je er niet bij om ze dicht te duwen.
Zelf kom ik al gauw uit bij red cedar,maar goed dat wordt dan toch wel gelijk een duur verhaal...
Douglas zou kunnen maar dan zit je weer met het hars wat door de verf heen kan komen.
Dan lees ik hier en daar nog over gewaterd grenen en gewaterd lariks, maar zit je bij lariks niet met hetzelfde probleem? En gewaterd grenen zou een optie zijn maar is daar de levensduur wel lang genoeg van?
Multiplex spreekt me totaal niet aan en is ook niet mooi voor een oude boerderij dus die vervalt.

Dan krijg je de constructie.
Op de zij gevel hangen nog luiken van 100 jaar oud. Zo moeten ze er het liefst ook uitkomen te zien.
Deze zijn helemaal vlak zoals op de foto hierboven dus geen klampen.( mag wel vellingkant aan zitten)
Dan kom je toch uit op voor ledig verlijmen. Gaat dit wel goed? Op zich vind ik een klamp op de hengen niet erg, maar geen Z vorm zeg maar.

Ik zit een beetje vast met deze dillemma's en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!!
Hoor graag van jullie!

Gr Rene
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Beste Wim, ik wil het kozijn opdikken, zodat de luiken op het kozijn gemonteerd word en dus de luiken in de dag van het kozijn valt. Dus geen muur montage.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Met een paar echte duimen, die in het kozijn zitten, is je probleem toch opgelost?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als het kozijn opgedikt wordt, en dan het luik ertussen laat vallen dan blijft er niet veel neg over. Vind ik persoonlijk niet mooi.
Gebruik je verlengde duimen, dan kunnen die klosjes op het kozijn weg, maar ligt het luik wel op het kozijn.
 

tuoh

Oud hout
Qua hout moet je prioriteit geven aan eigen stabiliteit, dit betekend dat je zeer selectief moet zijn tijdens de aankoop. Liefst kwartiers hout met een rechte nerf en voldoende droog.

Lariks is nu niet direct de stabielste houtsoort, en inplaats van douglas kies je beter voor Oregon, zwaarder in gewicht, dichtere jaarringen, en duurzamer dan douglas.
Thermisch of chemisch gemodificeerd hout kan ook, werkt bijna niet en is relatief duurzaam.

De luiken zouden sowieso ook een schoor moeten meekrijgen om afzakken tegen te gaan. De kopse bovenkanten afdekken met bladlood komt de duurzaamheid ten goede.

Kan je trouwens het hout van de oude luiken niet hergebruiken? die zien er toch zo slecht nog niet uit?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij de vlakke luiken wordt de stabiliteit verkregen door het ijzer waartussen het luik zit opgesloten. Aan de buitenkant zit het scharnier en aan de binnenkant zit een ijzeren strip met corresponderende gaten. Het hout bestaat uit twee brede grenen planken. Daardoor heb je geen schoren nodig tegen het afzakken. De boven en onderkant van het luik zijn een paar graden scheef gezaagd, zodat er bovenop geen water en vuil blijft liggen en aan de onderkant de druppels aan de buitenkant afgevoerd worden. De grijze luiken vallen toch ook op het kozijn en niet er in? Hebben deze luiken geen luikgrendels aan de binnenkant? Die zorgen er normaal voor dat de luiken in gesloten toestand niet rammelen en dat ze niet van buiten af geopend kunnen worden.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Oregon pine ga ik zeker is voor informeren. Gemodificeerd hout zou ook een optie zijn, dat het licht is qua gewicht een klasse 2 heeft klinkt uitstekend, welke merken zou je aanraden?
Kopse kant afdekken met lood is een goed idee:)
En nee dat hout begint echt slecht te worden, en ze zijn 18mm dik en wil nu naar 30 a 35 dik gaan.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Chevy66:
Bedankt voor de duidelijke uitleg wat betreft de scharnieren, ik vroeg me al af hoe dat zat. Je omschrijft 2 grenen planken, deze zijn verlijmd neem ik aan? En is het huidige grenen wel duurzaam genoeg?
Het klopt dat die luiken op de foto, op het kozijn zitten maar het ging mij enkel op het type luik als voorbeeld.
Op de originele luiken zitten inderdaad luikgrendels, het nadeel is alleen dat deze kozijnen vast beglaasd zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik had er denk ik over heen gelezen, en op je foto is het niet te zien, maar het kozijn is dus van standaard abc hout gemaakt. Je wil nu het buitenkozijn opdikken, zodat je de luiken in het kozijn kan laten vallen, zonder het tussenkalf te raken. Zoals Ronald al aangaf in zijn reactie, hou je dan een veel te kleine negge over. Dat ziet er dus niet uit. Om het extra hout te laten aansluiten op het metselwerk moet je dan ook nog je voegwerk wegslijpen, anders krijg je een veel te grote naad aan de voorkant. Ik zou voor een oplossing zoals op de foto met de grijze luiken gaan. Voor mooi stabiel grenen kan je ook op zoek gaan naar oude grenen vloerbalken. Daar kan je vaak mooie planken uit halen.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Zo is het inderdaad, en ja..een te kleine negge is ook niet mooi. Aan de voegen hoef ik niets te doen,misschien enkel het lood boven het kozijn verbreden. Stel ik zou ze wel op de dag plaatsen, hoe kan ik de luiken dan vastzetten, zodat ze niet gaan klapperen, het kan niet van binnenuit omdat het vast beglaasd is. Goeie tip over die oude grenen balken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Als je niet wil dat je luiken klapperen, denk ik dat je ze het beste vast kan schroeven. Luiken rammelen altijd een beetje in de wind. Dat hoort bij de charmes van een oud huis. Voor luiken die van buiten af vergrendeld worden zie je vaak een ronde schuif of een platte overslag grendel.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Vastzetten met één grote koperen kogelsnapper per luik.
Dat is helemaal geen slecht idee.
Alleen is er geen tussenstijl in het kozijn en het tussenkalf zit bij helemaal aan de bovenkant.


Vast schroeven;) ja ik snap wat je bedoelt, dan gaan we voor minimaliseren:p
platte overslaggrendel weet ik wel wat je bedoelt maar een ronde schuif?

Hout keuze gaat hoogst waarschijnlijk toch red ceder worden,kan er voor denk ik een redelijke prijs via mijn werk aankomen. Al blijft oud grenen ook nog wel een goede optie.
Ik had nog een offerte aangevraagd voor Oregon pine maar daar schrok ik nog al van wat dat ging kosten:eek:

Keuzes.. keuzes.. je wilt het zo goed mogelijk doen dus het blijft lastig om de juiste te maken. Maar dat maakt het ook wel weer leuk en uitdagend natuurlijk, en je leert er een hoop van!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Snapper op de onderdorpel schroeven werkt prima. Eventueel boven een klein kunststof dopje, zodat je geen hout op hout contact hebt waardoor de verf kan beschadigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.