Bekleding carport met Bradtacker 7902

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Voor het afwerken van de zijkant van mijn carport heb ik een kader in Bilinga 50x50 gemaakt waarop ik padoek latten van 25x25 verticaal wil monteren met spatie.
Zonet Ecotools Bradtacker 7902 toegekregen, compressor ABAC 24 liter op aangesloten, 7 bar en tacker op max. diepte ingesteld.

Paar testen gedaan, maar de nagels (RVS 50mm) schieten er maar net in, gelijk met het bovenvlak van de padoek latten. Af en toe steekt er zelfs eentje een halve mm uit.
Moeten bij gevelbekleding normaal gezien de nagels dieper in het hout zitten? Heb ik de tacker misschien overschat en is 2x hardhout teveel van het goede?
Geïmpregneerd hout als onderconstructie was misschien een beter idee, maar ik had Billinga nog liggen van overschot onderbalken terras.
 

tuoh

Oud hout
De koppen moeten wat verzonken zitten, nu zijn het boobytraps voor al wie tegen de muur leunt of eens over wrijft:p

Als de maximum werkdruk van het pistool 7 bar is dan heb je een probleem. Vind trouwens brads van 50mm aan de korte kant voor het bevestigen van hout van 25mm dikte.
Zonder lijm erachter zou ik altijd 60mm gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Werkdruk 4-7 bar inderdaad, maximum 50mm nagels. Op teststuk zitten latten toch zeer goed vast is mijn indruk.
Wat D4 lijm is desondanks misschien geen overbodige luxe.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Voor nagelen in hard hout, kan je beter de zwaardere tackers gebruiken. Die hebben vele malen meer slagkracht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Het voordeel van een da nagel is dat hij een ronde kop heeft. De t nagel laat een sleuf in je hout achter. Net als een grote niet. Die wordt vooral voor constructiewerk gebruikt, zoals dakbeschot, rachelwerk en panlatten. De grote bradtacker gebruik je voor aftimmerwerk in hardere en of dikkere materialen, waar de mini bradtacker te kort komt. De da tacker kan je voor al deze klussen gebruiken, maar voor aftimmerwerk laat hij door de kop grotere gaten achter. Dit is goed als je red ceder nagelt dat verder niet behandeld word. Maar voor schilderwerk moet je meer repareren. In jouw geval zou ik voor de T 64 bradtacker of de DA gaan. Ik heb ze beide en ik gebruik ze bedrijfsmatig. Tot nu toe probleemloos.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Onder de trekker zit een gekarteld wieltje, hiermee kun je de diepte instellen.
als je hem iets naar beneden draait, weg van de trekken dan kun je de beveiliging voor op de tacker verder indrukken zodat de nagel verder in het hout schiet.

gr. John
 

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Bedankt voor de tips.
Uiteindelijk is het toch gelukt. Ik had nog nooit een tacker gebruikt en zette waarschijnlijk te weinig kracht op het pistool.
Door met twee handen vast te houden en genoeg druk te zetten gaan de brads er nu wel in. Heb ook wel D4 PU lijm gebruikt en alles zit goed vast.

IMG_20180827_072905.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.