Verbinding liggers voor werkbank voldoende stevig?

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Hallo,

Ik ben bezig met een werkbank te ontwerpen (voor thuis). Ik heb geen idee wat de juiste termen zijn, noem ze maar even de liggers die de poten met elkaar gaan verbinden.

Ik wil de verbinding alleen verlijmen, zie tekening. De tekening is dus slechts weergave van 1 poot, met 2 liggers.

Mijn vraag is: is dit voldoende stevig? Voor de poten denk ik aan 8x8 (cm), de liggers 8x4 (cm). De poot is op het dunste deel "slechts" 4x4 (zou dat natuurlijk ook 6x6 kunnen maken), maar de liggers worden er dan ingelijmd.

Ik zou denken dat meer dan voldoende stevig is, maar hoor graag jullie feedback.

Dank!

Screen Shot 2018-08-23 at 22.16.43.jpg
 
Laatst bewerkt:
R

Richard-D

Guest
Waar beide penne tegen elkaar komen knan je ze toch 0nder45 graden afzagen,
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

Ik ben bezig met een werkbank te ontwerpen (voor thuis). Ik heb geen idee wat de juiste termen zijn, noem ze maar even de liggers die de poten met elkaar gaan verbinden.

Ik wil de verbinding alleen verlijmen, zie tekening. De tekening is dus slechts weergave van 1 poot, met 2 liggers.

Mijn vraag is: is dit voldoende stevig? Voor de poten denk ik aan 8x8 (cm), de liggers 8x4 (cm). De poot is op het dunste deel "slechts" 4x4 (zou dat natuurlijk ook 6x6 kunnen maken), maar de liggers worden er dan ingelijmd.

Ik zou denken dat meer dan voldoende stevig is, maar hoor graag jullie feedback.

Dank!

Bekijk bijlage 79110

Dit is zowat de slechtst denkbare oplossing die er te vinden is voor (werkbank)poten. Er blijft amper 1/4 van de houtsectie over:confused:
Geeft hetzelfde effect als poten van "panlat" formaat.

De geëigende verbinding hier is inderdaad een (gewigde) pen en gat verbinding.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Dit is zowat de slechtst denkbare oplossing die er te vinden is voor (werkbank)poten. Er blijft amper 1/4 van de houtsectie over:confused:
Ja een ¼, 4x4 dus, dat had ik al aangegeven.

De lijmverbinding is toch sterker is dan hout?

Kan je aangeven waar dan precies de zwakheid zit?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
De zwakheid zit in de dynamische belasting die op de lijm komt als je de werkbank gebruikt. Daar kan lijm namelijk niet zo goed tegen. En verder moet je voor een goede verbinding met lijm zorgen dat alles echt opgesloten zit, als je met (bruis)lijm je speling moet opvullen ben je veel van je sterkte al weer kwijt.

Mijn werkbank heb ik anders opgebouwd, maar als ik een nieuwe zou maken dan zou ik voor pen en gat / wig constructie gaan. Ik heb nu het zelfvertrouwen, gereedschap en Werkbank om het te kunnen doen :)
 

tuoh

Oud hout
Je lijmt hier kopshout op langshout, het minste dat de liggers krimpen (en dat gaat gebeuren) breekt de lijmnaad, het eindresultaat is dan een wiebelende werkbank op dunne stekjes van poten. Zou het niet doen, er zijn veel betere opties.
 
P

Pel

Guest
De liggers op de hoogkant, en een doorgestoken opgewigde pen en gatverbinding, ook een echte poot onder de werkbank, het is immers geen gestileerd salon tafeltje, het moet een werkbank worden zoals je in de titel omschrijft.

Groet Pel.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
De zwakheid zit in de dynamische belasting die op de lijm komt als je de werkbank gebruikt. Daar kan lijm namelijk niet zo goed tegen. En verder moet je voor een goede verbinding met lijm zorgen dat alles echt opgesloten zit, als je met (bruis)lijm je speling moet opvullen ben je veel van je sterkte al weer kwijt.
Top, dank, helder!

- - - Updated - - -

De liggers op de hoogkant, en een doorgestoken opgewigde pen en gatverbinding, ook een echte poot onder de werkbank, het is immers geen gestileerd salon tafeltje, het moet een werkbank worden zoals je in de titel omschrijft.
Dank Pel, ik ga m'n ontwerp aanpassen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.