Voorstellen

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Beste houtliefhebbers,

Inmiddels lurk ik al weer een jaartje of zo, en het werd toch tijd me te gaan registreren.

Ik heb het forum drie maanden niet kunnen volgen, en ben een mooi tijdje zoet geweest de achterstand in te halen!

Voordat ik verder ga, dank aan de forumleden voor hun energie en tijd, om hun kennis te delen.

Mijn naam is Karel, en in m'n gebruikersnaam wilde ik 'hout' laten terugkomen. Klaas begint ook met een K, en zo kwam ik op houtenklaas.

Ik woon in Waddinxveen, vlak boven Gouda. Ik heb/had veel (te veel) hobby's: Fotografie, Modelspoor, Binnenvaart (als interesse), Doe-het-zelven (van lassen tot timmeren, van loodgieten tot een zuiger in een dieselmotor vervangen), Oude Citroens (nog twee, te koop), Watersport.

Daar is driftig in gesnoeid. Nu alleen nog watersport, volgen van binnenvaart en doe-het-zelven.

Wij hebben een oud binnenscheepje van 24m lang, en dat wordt in eigen beheer omgebouwd tot plezierschip. Het grove staalwerk heb ik laten doen, en nu ben ik al jaren af en aan aan het klussen. Inbouwen van een 12 KVA generator, 'intimmeren', inbouwen badkamer. Er is ook nog heel veel te doen. Tussendoor gaan we er gewoon mee weg. Twee matrassen op de grond is ook een bed.

Voor dat klussen aan mijn schip had ik o.a. een Festool invalcirkelzaag (ATF65) en stofzuiger (CTL-Mini) gekocht. Later nog een Festool bovenfrees (OF1010) en een decoupeerzaag. Onlangs is daar de Domino bijgekomen.

Mijn visie is om niet te bezuinigen op gereedschap, omdat laten doen altijd duurder is dan dat goede gereedschap. Tijdens de klus heb je dan weer veel geleerd en na afloop van de klus heb je het gereedschap nog steeds!

Het sleetse spreekwoord 'goed gereedschap is het halve werk' is 200% waar. Een goede Esab lastrafo (inverter) hielp de kwaliteit van het werk zo ontzettend omhoog, dat ik spijt had deze niet eerder te hebben gekocht. Zo ging het ook met de Festool cirkelzaag en frees, en als je dan ziet hoeveel voldoening een succesvolle klus oplevert dan is dat het geld dubbel en dwars waard.

Mijn beroep was zelfstandig IT-adviseur. 2,5 jaar geleden heb ik een autoongeluk gehad, als passagier. Ik heb daardoor nog steeds veel concentratiestoornissen. Ik werk sindsdien niet meer. Gelukkig had ik een redelijke verzekering afgesloten. Door de concentratieproblemen heb ik ook al wel hier en daar wat verzaagd, gewoon door verkeerd meten, heel frustrerend. Om dezelfde reden rijdt ik ook geen auto meer. Ik wil me nu meer op mijn hobby gaan storten.

Het eerstvolgende project wordt een loop-bakfietsje voor onze 10 maanden oude kleinzoon. Op zijn eerste verjaardag moet het klaar zijn! Ik heb een tekening van een of andere site gesponsord door Alabastine gehaald. In plaats van MDF en vuren (voor de wielen) ga ik beuken en beuken gebruiken. De timmerpanelen zijn al binnen.

Tot zover eerst maar eens. Ik ga lekker door met lurken, en als mijn project vorderingen maakt zal ik eens wat foto's plaatsen.

Mvg,
Karel
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Karel, van harte welkom op het forum,
Lijkt me erg gaaf om zo'n boot op te knappen, wat een werk, ik zou er mezelf in uit leven.
Graag zie ik de foto's tegemoet van dit mooie project.
Ad
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Kijk, een mede-Waddinxvener! Dat is altijd handig om te weten (zeker als die ook nog kan lassen...).

Hier nog een Festool-liefhebber met dezelfde insteek; liever investeren in gereedschap en tijd dan laten doen.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hartelijk welkom op dit forum en succes met je boot. Wat mij wel opvalt is dat op er op dit forum een respectabel aantal houtbewerkers ( liefhebbers) ook in bootjes geïnteresseerd is ! Toeval ? ( bestaat niet zeggen ze....)
gr, Danny
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
degele zei:
Hartelijk welkom op dit forum en succes met je boot. Wat mij wel opvalt is dat op er op dit forum een respectabel aantal houtbewerkers ( liefhebbers) ook in bootjes geïnteresseerd is ! Toeval ? ( bestaat niet zeggen ze....)
gr, Danny

Dank je.

Zou het komen omdat er op een boot vaak veel met hout te doen is? Het leuke van een boot vind ik dat er op zoveel terreinen te klussen valt: dieseltechniek, elektra, loodgieterswerk, staalwerk, schilderen, perslucht, hydrauliek en.... timmeren. En als er dan nog tijd over is kan er misschien gevaren worden.

Groet, Karel
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
door de foto werd het duidelijk maar de 2 bijbootje deden het
ook al door de festool ziekte besmet geraak las ik
dan moet je bij mij maar niet langskomen


hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.