Een uitdaging in sculpturale vormgeving

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Eindelijk een update van het werkstuk, en maar meteen de voltooiïng ervan.
Zoals eerder gemeld had ik 1,5mm berkentriplex gehaald bij de AF. Deze bleek inderdaad best makkelijk koud te buigen en torderen in de gewenste vorm.
Maar .... omdat ik één lamel de verkeerde torsie probeerde te geven ging die toch nog splijten. Dan maar weer een nieuw plaatje gehaald, uitgesneden, gebleekt, met Skylt gelakt zoals de andere 7 lamellen. Oké, en de ringen? Die maakte ik van beuken, zowel stoomgebogen als gelamineerd. Daarna in de Tung olie gezet, dat vormde een mooi contrast met de bleke berken lamellen.
Daarna nóg een lamel die ging knikken omdat er in een triplex laag een noest zat, dus een potentieel zwakke plek.
Dus hetzelfde verhaal nog één keer. Was ik blij dat de lamellen met schroeven tussen de beuken ringen geklemd was en niet gelijmd!

Welke bestemming geef je dan zo'n werkstuk als het eenmaal, geslaagd, klaar is? Eureka, Een (nogal grote) lamp! Dus een matglazen bolarmatuur van 20cm doorsnede bij Bol.com, een 400lumen LED lamp van Ikea, en dan nog een staander en een voet maken. De voet is gemaakt van twee lagen 25mm berkenmultiplex, dus die is lekker zwaar en past goed bij de lamellen. De staander heb ik gemaakt uit beukenstrips, ook van AF, gestoomd en gelamineerd. (na de workshop bij André ,Tuoh, was dat stoombuigen een eitje. In de staander is de stroomtoevoerkabel verwerkt.
Klaar!
staande lamp1.jpg

staande lamp.jpg

Alles juist op tijd om mee te nemen naar de ODH. :eek:

en nu als de sodemieter koken, zalm met nog iets.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig Jac, ook de energie die je hebt om zo' uitdaging aan te gaan. Een extraatje voor ODH volgende week!!

jaap

ps staat ie te koop of is het voor eigen gebruik?
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Prachtig Jac, ook de energie die je hebt om zo' uitdaging aan te gaan. Een extraatje voor ODH volgende week!!

jaap

ps staat ie te koop of is het voor eigen gebruik?
Hij gaat te koop staan, prijs nader te bepalen. Maar bij het maken denk ik daar totaal niet aan, alleen aan het plezier en de uitdaging om dit proberen te maken. Als het dan uiteindelijk lukt is dat natuurlijk kicken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.