Een uitdaging in sculpturale vormgeving

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Op Pinterest vond ik een afbeelding van een heel spannend luchtig ruimtelijke vorm:
39C63F2C-2B89-4589-AF0B-16A18CD8F5E2.jpg

Shell House, Australie. Vermoedelijk niet in hout gemaakt.

Dat wilde ik ook wel eens maken, en dan in gebogen hout. Dus eerst een aantal (heel veel) dunne plankjes uit notenhout gezaagd en daarna door de vandiktebank, tot op 1,5mm glad geschaafd. Daarnaast een stel vierkante latjes 1,6cm gezaagd en geschaafd voor de halfronde ringen. Vervolgens TUOH gevraagd hoe je hout buigt, mooi antwoord gekregen en de latjes uit de stoomkist gebogen over een mal, rekening houdend met enige terugvering. De malradius was 42cm, na afkoelen veerden de latjes terug tot 47cm. Aanvaardbaar voor mij. De latjes met twee op elkaar gelijmd, ook weer op de oorspronkelijke buigmal (misschien lijm je dan op teveel buigspanning?). Ze bogen daarna weinig terug. De halfronde ringen klaar.

De volgende vraag was: hoe zijn die stroken in het voorbeeld in hemelsnaam gebogen? De meeste zijn rechtsdraaiend getwist,maar allemaal hebben ze ook nog een buigstraal, van ongeveer de ringstraal (is het nog een beetje te volgen?) Hoe nu de dunne plankjes tot brede stroken te lijmen en daarbij de twist en buigstraal mee te geven? Omdat ik de dunne plaatjes met twee op elkaar heb gelijmd, dus 3mm dik, koos ik voor het lijmen met alleen de buigstraal. Dat pakte goed uit, weinig terugvering, en de stroken waren best te torderen. Waarmee ik geen rekening had gehouden was dat de dunne stroken heel gemakkelijk splijten, en ook was het aandrukken over de buigmal over het volle oppervlak niet helemaal gelukt. Dus hier en daar is een kier te zien.

Maar het prototype is klaar, en ik ga de echte vorm maken uit vliegtuigtriplex, 2mm dik. Dan moet het wel lukken.

C3B51B12-C099-4A8B-9DEC-D5BF6C3E44DB.jpg
3F254D53-FBF3-4CB5-BA9A-58B579A9D147.jpg
320386C8-FE74-4BAA-B1B3-145C48D4B8F7.jpg
 
P

Pel

Guest
Petje af Jac de Amsterdamse fijnhouthandel verkoopt speciale buigtriplex .

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Dat is een meer dan verdienstelijke poging geworden zo te zien, het ziet er al goed uit.

Om zo een project perfect af te leveren vraagt serieus wat experimenteren. Het is quasi onmogelijk om van de eerste maal alles al meteen klaar en duidelijk te hebben.
Maar de doorzetters worden wel beloond met een fiks toegenomen dosis vakkennis:D
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Jac,

Nounou, zeer onder de indruk al!

ik zie wel voorbeelden voorbij komen waarbij dit soort van vormen uit iets grotere plakjes worden gehaald door raspen en schuren. Heb je dat overwogen? Wat voor lijm gebruikt je hiervoor, iets wat elastisch meegeeft? Groeten, Hans
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Vanmiddag naar de Arnhemse Fijnhouthandel geweest. Altijd een feest om op de rommelzolder te neuzen.
Berken triplex kwaliteit AB/C van 1,5mm dik, twee velletjes van 77cm vierkant gekocht In de lengterichting van de buitenste lagen is het best koud te buigen tot mijn gewenste straal. En in de andere richting gaat het veel makkelijker(uiteraard). 8 Stroken gezaagd van 19cm breed en 77 lang.

Ook een paar plankjes beuken meegenomen om latjes voor de randen te maken, beuken moet mooi te stomen en buigen zijn, en bovendien krijg ik straks dan een mooi contrast met het blanke berken. Om deze kleur te stabiliseren wilde ik met SKYLT ultramat gaan afwerken. En de beukenrand extra donker maken, met ammonia? Eerst een proefje hoe dat uitvalt.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Jac,

Nounou, zeer onder de indruk al!

ik zie wel voorbeelden voorbij komen waarbij dit soort van vormen uit iets grotere plakjes worden gehaald door raspen en schuren. Heb je dat overwogen? Wat voor lijm gebruikt je hiervoor, iets wat elastisch meegeeft? Groeten, Hans
Hans, bedoel je gelaagd hout? Dus stroken multiplex en daaruit de vorm maken. Geeft een heel ander effekt. Zo worden wel organisch gevormde tafels gemaakt, o.a.
Die techniek ga ik vast nog eens toepassen voor mijn luchtige sculpturen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hans, bedoel je gelaagd hout? Dus stroken multiplex en daaruit de vorm maken. Geeft een heel ander effekt. Zo worden wel organisch gevormde tafels gemaakt, o.a.
Die techniek ga ik vast nog eens toepassen voor mijn luchtige sculpturen.

Jac, ik kijk nog even op IG of Pinterest wat ik voor ogen had en laat het je weten. Ik dacht eerder aan massief hout in dunne latjes verlijm,en en raspen/schuren. Ik heb je nu je vb gezien (aluminium) en dan wprdt het wel wat anders.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Jac, ik kijk nog even op IG of Pinterest wat ik voor ogen had en laat het je weten. Ik dacht eerder aan massief hout in dunne latjes verlijm,en en raspen/schuren. Ik heb je nu je vb gezien (aluminium) en dan wprdt het wel wat anders.

Jac, gevonden, Marc Fish van RobinsonHouseStudio in UK heeft dit gelaagde ontwerp gemaakt uit veeel fineer lagen.

https://www.instagram.com/p/BmXwRD2n9F0/
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Allemachtig, wat een mooie vormen. Als ik het goed begrijp bouwt hij op met inderdaad dunne fineerlaagjes, nauwkeuriger dan stoombuigen. Maar dan moet je heel goed kunnen lijmen en aandrukken (vacuum bags). Ik hou het voorlopig maar op of vormen uit massief, of uit vliegtuigtriplex. Moet je bovendien nog een model, matrijs, hebben. Wel ontzettend inspirerend, die voorbeelden. Heel erg bedankt.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Vanmiddag naar de Arnhemse Fijnhouthandel geweest. Altijd een feest om op de rommelzolder te neuzen.
Berken triplex kwaliteit AB/C van 1,5mm dik, twee velletjes van 77cm vierkant gekocht In de lengterichting van de buitenste lagen is het best koud te buigen tot mijn gewenste straal. En in de andere richting gaat het veel makkelijker(uiteraard). 8 Stroken gezaagd van 19cm breed en 77 lang.

Ook een paar plankjes beuken meegenomen om latjes voor de randen te maken, beuken moet mooi te stomen en buigen zijn, en bovendien krijg ik straks dan een mooi contrast met het blanke berken. Om deze kleur te stabiliseren wilde ik met SKYLT ultramat gaan afwerken. En de beukenrand extra donker maken, met ammonia? Eerst een proefje hoe dat uitvalt.

JAC, ik heb onlangs weer eens onvervalst waterbeits gebruikt voor het kleuren van een schaaltje. Zou dat wat zijn voor de beuken rand? Er waren best veel kleuren beschikbaar (bij onze verfspeciaalzask) bedoeld om parket te kleuren meen ik.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
JAC, ik heb onlangs weer eens onvervalst waterbeits gebruikt voor het kleuren van een schaaltje. Zou dat wat zijn voor de beuken rand? Er waren best veel kleuren beschikbaar (bij onze verfspeciaalzaak) bedoeld om parket te kleuren meen ik.
Hans, bedankt voor de tip. Ik heb de sculptuur al klaar. geprobeerd om het beuken met ammonia donkerder te maken, maar het wordt alleen maar vies bruin. Dus terug naar TUNG olie, die laten uitharden en daarna met gewone blanke boenwas. De kleur is nu "gestoomd beuken", best wel mooi. De triplex stroken van 1,5mm heb ik na het op maat maken eerst gebleekt met een 1/1 mengsel van waterstofperoxide en ammonia, allebei 25%. Daarna afgespoeld, laten drogen, licht nageschuurd en toen 2x met Skylt gedaan. Mooi bleke berken kleur (de tekening blijft behouden ondanks het bleken). Dus het gewenste contrast is er. Ik moet nog een foto maken, zal heb daarna posten. Ik breng de sculptuur ook mee naar Zutphen! Het buigen ging super zonder enge breuken! Mooie spanning in de lamellen!
En nog bedankt voor de extra foto's. Moet ze nog downloaden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
ammonia werkt alleen bij hout wat looizuur bevat - eiken, robinia en tamme kastanje. Kersen en walnoten in zeer geringe mate. En dan nog werkt het het beste bij vers hout. MAar dat er bij beuken niets gebeurd verbaast me niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.