Betonplex beschermen

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Hallo, ik ben bezig met een klein kippenhok te maken in betonplex. Dit hok zal buiten staan en daarom wil ik het langs de buitenkant bekleden met een dunne plaatjes trespa. Om zeker te zijn dat er geen vocht zou doordringen naar de betonplex zou ik de trespa willen verlijmen. Ik dacht om de lijm volledig met een lijmkam aan te brengen op de betonplex om er de trespa dan aan te bevestigen. Kan trespa gelijmd worden en zal een dunne plaat niet vervormen maar mooi vlak tegen de betonplex aansluiten?

Bedankt voor info.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe is de constructie van het kippenhok? Als het dak ver genoeg oversteekt, zodat er niet al te veel regen op de wanden valt, en je de naden/kanten van het betonplex goed afdicht (kit?), dan zal het met de duurzaamheid toch wel meevallen?
 

tuoh

Oud hout
Veel van het op de markt te verkrijgen (goedkopere) betonplex komt uit China, en dat is geen referentie voor kwaliteit.
Doorgaans opgebouwd met amper 7 lagen waaibomenhout fineer.
Zet er een emmer water naast en de plaat begint al spontaan te delamineren:p

De "echte" platen betonplex met minimaal 11 lagen (berken)fineer zijn een stuk beter en gaan jaren mee, als de kopse kanten beschermd worden tenminste.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
epoxy over de kopsekanten, eventueel de eerste laag even verdunnen met aceton, laatste laag zou je wat kunnen indikken en dan een hardhouten lat er op lijmen
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Is het een optie om ipv trespa op betonplex te lijmen, om het betonplex op die plaatsen achterwege te laten en dikkere stukken trespa te monteren, wat niet krom gaat trekken.
Dan heb je alleen trespa nodig wat je niet hoeft te verlijmen op het betonplex.

Ben je èn goedkoper uit, en hoef je je geen zorgen te maken dat het betonplex gaat delamineren.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Onze kattenren heeft aan 2 zijden een stuk dat ik niet met gaas maar met betonplex van de lokale houthandel heb afgewerkt, om wat schaduw te geven. Beide stukken staan verticaal, zonder behandelde kopse kanten, in weer en wind. Na 3.5 jaar zijn ze wat dof geworden, maar verder zien ze er nog absoluut prima uit...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.