update

P

Pel

Guest
Mmm, ik weet niet of ik die doorlopende penverbindingen zo fraai vind. Ik zou de gaten denk ik enkelzijdig houden.

Ben het met Henk eens, het kopshout breekt teveel het mooie langshout, vooral omdat het een klein krukje is, maakt het door lopen van de pen het te druk.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Mooi krukje, maar inderdaad, de poten zitten te dicht tegen de rand. Veel kans op uitbreken van de poten bij "zware" belasting:p

Ik zou aan de poten bovenaan een dunnere pen draaien, wel doorlopend plaatsen en aan de bovenzijde een wig inslaan.
Dat zijn dan nog een paar bijkomende (lastige) oefeningen aan het werkstuk:D
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Lekker bezig geweest zo te zien op al de foto's!
Die lelijke bekers heb ik lekker aan je doorverwezen. Ik wist stiekem al dat een beroepshoutdraaier geen nee kon zeggen. Ik wel :cool:
Ik begin nou wel heel nieuwsgierig te worden naar die lelijke middeleeuwse bekers. weet je toevallig de naam van het tv programma nog of mag je dat niet zeggen?

Het krukje is ook gaaf! misschien is het met wiggen in de poten zoals tuoh zegt mooier?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Grappig dat jullie allemaal wiggen mooier vinden, ik heb juist heel bewust geen wiggen gedaan...
Dat de poten te dicht aan de wand lijken te zitten kan kloppen. Eerst had ik een rechte haakse rand aan het zitvlak maar dat vond ik bij nader inzien toch niet mooi. Toen heb ik die rechte randen afgerond. Geeft het ding een iets vrolijker uiterlijk. Paste beter bij die grote ovalen kopshout die erdoor steken.
Uitbreken zal niet zo snel gebeuren, er heeft al iemand van over de 100 kilo opgezeten.... :)
 
P

Pel

Guest
Uitbreken zal niet zo snel gebeuren, er heeft al iemand van over de 100 kilo opgezeten.... :)[/QUOTE]

Dus je hebt het zelf uitgeprobeerd?;)

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Mooi werk.behandel je de wijnkoelers met hars of zo tegen het vocht?

Roeland, als je het niet erg vind, ik was zelf ook wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag :)Ik had al aangegeven erg gecharmeerd te zijn van het idee! Dus ik zit al even met smart te wachten op jouw uitweiden...

Enorm bedankt!
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Roeland, als je het niet erg vind, ik was zelf ook wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag :)Ik had al aangegeven erg gecharmeerd te zijn van het idee! Dus ik zit al even met smart te wachten op jouw uitweiden...

Enorm bedankt!

Ik heb hier Chestnut Melamine lak erop zitten. Omdat het heel goed waterbestendig moet zijn. Ik heb het met de kwast opgebracht, maar de volgende keer ga ik een spuitbus gebruiken. Voor de webshop heb ik dus de spuitbussen besteld. Daarmee kan ik dunnere laagjes mee opbrengen zodat het resultaat er niet uitziet alsof er een dikke plastic laag op zit... Bovendien is het makkelijker omdat het spul heel snel droogt.
Helemaal waterproof zal het overigens nooit worden, als je ijs in de wijnkoeler gooit het water laat smelten en het laat staan krijg je op den duur wel problemen.
 
P

Pel

Guest
Om hem helemaal waterdicht te krijgen zul je brouwers pech moeten gebruiken.

Groet Pel.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Brouwerspek. niet het spek van de brouwer maar het pek van de brouwers. Eeuwenoud al maar ook niet zaligmakend qua waterdichtheid op de lange duur.
En eerlijk gezegd vind ik het niet zo'n mooie manier om zo'n wijnkoeler af te werken. Het kleurt nogal en er komt een dikke laag op. verder is het nogal omslachtig om op te brengen. In Duitsland zijn er clubjes die er houten bierpullen mee maken. Het is niet voor niets dat we dat in Nederland niet doen... :)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb hier Chestnut Melamine lak erop zitten. Omdat het heel goed waterbestendig moet zijn. Ik heb het met de kwast opgebracht, maar de volgende keer ga ik een spuitbus gebruiken. Voor de webshop heb ik dus de spuitbussen besteld. Daarmee kan ik dunnere laagjes mee opbrengen zodat het resultaat er niet uitziet alsof er een dikke plastic laag op zit... Bovendien is het makkelijker omdat het spul heel snel droogt.
Helemaal waterproof zal het overigens nooit worden, als je ijs in de wijnkoeler gooit het water laat smelten en het laat staan krijg je op den duur wel problemen.

Roeland, enorm bedankt voor de toelichting!
Ik zal de webshop in de gaten houden!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo,

een lekenvraag.. giet epoxy lijkt me inderdaad blijvend dicht maar ook vormvast, dus hoe blijft het zich hechten aan enigszins beweeglijk hout ('t werkt altijd iets met wisselende temperatuur / Relatieve luchtvochtigeid toch) of is dit spijkers op laag water vinden?

Groet, Hans
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Wijk0983, Hout werkt inderdaad doordat het zich aanpast aan veranderingen in de luchtvochtigheid (hygroscopisch). Dus als er geen lucht meer bij kan, ingesloten zit, veranderd de luchtvochtigheid ook niet en het hout blijft zoals het is (uiteraard bij een volledig gegoten toepassing.

Mvg wilco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.