update

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Laat ik ook weer eens even een kleine update schrijven van waar ik de afgelopen tijd mee bezig ben geweest en waar ook foto's/video's van zijn...
Waar geen foto's van zijn maar wat wel leuk was om te draaien en waarvan ik nooit had gedacht dat ik ze nog eens zou draaien:
- mondstukjes voor joints... (de tweede serie al)
- een houten piemel.. (echt waar)
- Gallische tafelpoten (per poot bestaande uit 7 delen die in elkaar schuiven)
- zo'n uiltje met een kop als een balletje dat los op de romp ligt.... (u weet wel...)
- ontzettend lelijke "middeleeuwse" bekers voor een TV programma

Weer een serie schalen in els en es.

schalen.jpg

Snijplanken in de olie:

snijplanken.jpg

Ik heb mooie stukken es gezaagd daar wil ik wijnkoelers uit maken.

wijnkoeler.jpg

kleine serie pepermolens gemaakt. De eerste 8 heb ik afgemaakt want die moeten vandaag weg. Er komen er nog 12 achteraan... Limba en bocote.

pepermolens.jpg

Hier zie je overigens dat ik de bodies van deze molens aan het maken ben.


Voor je begint te roepen dat ik levensgevaarlijk bezig ben eerst even goed kijken wanneer het blokje gaat draaien en waarom... :)

Meer schalen

meer schalen.jpg

Verder heb ik een nieuwe eiken tafel gemaakt voor in mijn keuken. Vanaf nu kunnen we er makkelijk met zijn achten eten. Dat is handig met de cursussen! Het blad weegt ongeveer 100 kg! :)

tafelblad.jpg

Leuk van dit blad is dat ik de eik zelf een paar jaar geleden heb omgezaagd en tot dikke planken verwerkt met dit doel.

detail tafelblad.jpg

En tot slot is een oud collega van mij na ziekte weer aan het opkrabbelen. Zij maakt een filmpje over mijn werk. Gisteren zijn we het bos in geweest om een boompje om te halen. Ze heeft zich lekker uitgeleefd met de Gopro en een drone...


Gister ook en passant 3 hongaarse Robinia's gekocht die waren omgewaaid. Kaarsrechte stammen van ongeveer 5 meter lang en 40 to 50 cm dik! Echt gaaf!

Zo! en nu weer aan het werk!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.696
100
Utrecht
Goed bezig Ronald!
Die wijnkoeler is inderdaad een onwijs tof idee en je eiken blad is prachtig!
Wellicht dat ik ooit nog een keer mag plaatsnemen ;)
 
P

Pel

Guest
Jij hebt zo te zien niet stil gezeten, mooie filmpjes Ronald en mooie werkstukken, ik ga met Nico mee en denk ook dat de bovenkant van de pepermolentjes van padoek zijn?

Groet Pel.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ronald,
Ik zie jou graag aan 't werk, zou je voor mij en andere zwartkijkers de links van de filmpjes willen plaatsen?
Dan kan ik en de andere de bewegende plaatjes bekijken, het blijft toch altijd leuk om een vakman aan het werk te zien.
Alvast mijn dank en mvg, :).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb ook nog enkele vraagjes voor je? Ronald.
Voor je begint te roepen dat ik levensgevaarlijk bezig ben eerst even goed kijken wanneer het blokje gaat draaien en waarom... :)
Wat bedoel je hier eigenlijk juist mee? Het is een trucje als een ander en je moet het blokje natuurlijk los laten voordat je het aanspant.
Hoe groot zijn de pepermolens en zijn het Crushgrind binnenwerken?
Met wat werk je de wijnkoelers af?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb ook nog enkele vraagjes voor je? Ronald.
Voor je begint te roepen dat ik levensgevaarlijk bezig ben eerst even goed kijken wanneer het blokje gaat draaien en waarom... :)

Hoe groot zijn de pepermolens en zijn het Crushgrind binnenwerken?
Met wat werk je de wijnkoelers af?


Omdat het voor sommige mensen er misschien uitziet alsof ik net op tijd met mijn vingers weg ben, maar in werkelijkheid begint het pas te draaien als ik het loslaat...

De bodies van de molens zijn 105 mm lang en de knop is 44 mm hoog. er zit een 13 cm crushgrind binnenwerk in. Het blokje dat in het filmpje gemaakt wordt is op de kolomboormachine al doorboort. Dat gat gebruik ik om de body te centreren en het even rond te maken en er een opname voor de vierklauw aan te maken.....

De wijnkoeler heb ik afgewerkt met Melaminelak. Henk Verhaar had mij erop gewezen dat ik dat in voorraad zou moeten nemen. Ik ga een beetje testen hoe waterbestendig het is enzo. IJsblokje erin gooien etc... Ik heb al wel bedacht dat een spuitbus van dit spul waarschijnlijk prettiger werkt dan het met de kwast opbrengen...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ow trouwens, ik had nog een foto. Dit krukje had ik gemaakt voor tijdens de wintermaanden bij de kachel. Daar kunnen dan of de voeten op of de wijn en kaasjes :)

Dit wordt ook het eerste "projectje" in de gevorderden cursus. Lijkt mij leuk en er zitten veel verschillende leerzame dingetjes in.

krukje.jpg

20180825_163711.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.