Meranti parasolstok behandelen

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo,

Ik heb een meranti ronde stok gekocht als vervanging voor een parasolstok en ik wil die stok behandelen voordat ik de boel in elkaar zet. De parasol staat altijd buiten, wel met een hoes over het scherm zelf, maar een deel van de stok blijft blootgesteld aan weer en wind. Ik wil de houtnerf blijven zien en de stok liefst maar één keer behandelen en daarna lekker laten (dus niet meerdere keren per jaar opnieuw in de olie/lak/beits hoeven zetten).
Mijn vraag is: hoe te behandelen? Ik heb gekookte lijnzaadolie in huis en blanke Pantserbeits op waterbasis (die op terpentinebasis wordt kennelijk niet meer gemaakt). Zijn die producten aan te raden of zou ik juist iets anders moeten gebruiken?

Wat raden jullie aan en hoeveel lagen zou ik moeten toepassen?
 
P

Pel

Guest
Je kunt hem met gekookte lijnzaadolie behandelen, zo lang olie aan brengen tot het hout geen olie meer opneemt maar dan ben je evengoed niet vanaf, ik zou dat toch zeker jaarlijks een keer herhalen. Vernissen gaat na een tijdje ook verweren of schilferen, kortom in de praktijk ben je nergens vanaf, maar rot worden dat zal niet snel gebeuren, het hout gaat vergrijzen.

Groet Pel.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ik las ergens dat je geen watergedragen beits op meranti zou moeten gebruiken omdat als het water in aanraking komt met de rode pigmenten van het meranti je dan rode vlekken zou krijgen? Is dat waar of slechts een broodje-aapverhaal?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.