Nieuwe schaaf

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Afgelopen weekend heb ik, met één van de beitels die ik van BossyRangs heb overgenomen (een Erik Anton Berg 40 mm schaafbeitel) een Krenov-stijl bevel-up schaaf gemaakt. Nou zie je dat heel weinig - Krenov-stijl bevel-ups, en ik weet niet of dat puur toeval is of dat het ontwerp zich daar minder voor leent, maar ik denk maar zo, de tijd zal het leren.

Waarom bevel-up? twee redenen: Allereerst zaten er geen keerbeitels bij deze NOS beitels, dus die zou ik dan apart erbij moeten gaan scoren, en 2] de blokschaafjes die ik voor mijn hengelbouw gebruik zijn ook bevel-up schaafjes; deze schaaf is in eerste instantie ook daar voor bedoeld. Vandaar ook dat de mond zo ver naar voren zit.

De beitel steekt maar weinig boven het corpus uit. Dat kan bij veel slijpen een probleem worden, maar dan kort ik het corpus met de lintzaag gewoon weer in, denk ik - maak ik er een hele nieuwe schaaf van ;-). Het voordeel is dat ie weinig in de weg zit - de schaaf is bedoeld om met 1 hand te gebruiken - net als een blokschaafje. De schaaf is gemaakt van gestoomd perenhout, met een haagbeuken zool. De dwarspen is van bubinga - gemaakt op de draaibank, daarna vierkant geschaafd op de futselplank. Het bed heeft een hoek van 20 graden. Aangezien alle (?) Krenovs die ik zie een hoek tussen bed en 'voorkant' van 70 graden hebben heb ik dat hier ook aangehouden. De voorkant staat dus onder een hoek van 90 graden. Ook daarvan weet ik niet of dat wijs is of niet. Het betekent wel dat de mond niet verder gaat wijken bij het slijten (vlakken) van de zool. Het betekent ook dat eventueel openen van de mond dus gepriegel met een steekbeitel vereist (vandaar ook die bloedvlekken op de zijkant van de zool ;-). De wig heeft een hoek van 10 graden, en werd gemaakt uit het stuk hout dat van het bed-deel van het corpus werd afgezaagd. De beitel wordt onder een hoek van 30 graden geslepen - de schaafhoek is daarmee 50 graden.

Photo 22-08-2018, 11 57 45_small.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Heel mooie schaaf Henk, gemaakt van gestoomd perenhout, wist niet dat er gestoomd perenhout bestond, gestoomd beuken is mij wel bekend. Heb op het internet gezocht wie James Krenov was, een heel goede vakman meubelmaker en designer die ook functionele schaven maakte. Zo leer ik op mijn oude dag iedere dag weer bij dankzij het forum, bedankt voor de info.

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mooi gedaan, maar hoe schaaft ie ? En heb je ook meer foto's? Ik heb mijn beitel (ook van BossyRangs) in een oude rotterdamse voorloper model schaaf gedaan zonder keerbeitel en doet het prima..


berg rotterdam.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi gedaan, maar hoe schaaft ie ? En heb je ook meer foto's? Ik heb mijn beitel (ook van BossyRangs) in een oude rotterdamse voorloper model schaaf gedaan zonder keerbeitel en doet het prima..

Ik heb wel meer foto's maar die laten niet heel veel meer zien, tenzij je detailopnamen wilt zien. Qua schaven: hij heeft wat moeite met gewoon hout (vooral tegendraads) - waarschijnlijk als gevolg van de configuratie met de mond zover naar voren (?) - maar bamboe lijkt uitstekend te gaan. Nu nog alleen uitgeprobeerd op een stukje afvalbamboe, binnenkort eens inzetten bij de bouw van een hengel.

Ik zal bij een volgende schaaf eens kijken of het inderdaad bevel-down zonder keerbeitel ook werkt. Mijn meissie wil ook wel een 'eigen schaaf' hebben ;-)
 

tuoh

Oud hout
Met de vouw naar beneden gaat ook werken, maar laat dan de wig verder doorlopen naar beneden, die neemt dan de taak van de keerbeitel over.
Heb hier verschillende schaven die zo werken.

Mooi schaafje geworden trouwens.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Met de vouw naar beneden gaat ook werken, maar laat dan de wig verder doorlopen naar beneden, die neemt dan de taak van de keerbeitel over.

Ha, dat zal ik proberen. Dan moet de wig onderaan wel goed aansluiten neem ik aan - dan kun je beter gleuven in de binnenkant van de wangen maken voor de wig, dan zo'n dwarspin als in een Krenov-type?
 

tuoh

Oud hout
Gleuven zijn niet echt nodig, met een dwarspin werkt ook, als de spie (uit hardhout) maar voldoende dikte meekrijgt. Zelf heb ik bij mijn schaven de spie aan de onderzijde iets hol geschaafd, zo ben ik zeker dat het onderste deel strak aansluit op de schaafbeitel. Een beetje analoog aan een "echte" keerbeitel dus, en dat werkt gewoon.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gleuven zijn niet echt nodig, met een dwarspin werkt ook, als de spie (uit hardhout) maar voldoende dikte meekrijgt. Zelf heb ik bij mijn schaven de spie aan de onderzijde iets hol geschaafd, zo ben ik zeker dat het onderste deel strak aansluit op de schaafbeitel. Een beetje analoog aan een "echte" keerbeitel dus, en dat werkt gewoon.

Ah, duidelijk. Ga ik zo proberen. Bedankt voor de tips.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ben blij om te zien dat de beitels al lustig gebruikt worden. Ik probeer binnenkort ook eens een schaaf te maken met houten wig als keerbeitel zoals Tuoh uitlegt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, wat je al niet met een lintzaag en een spookschaaf kunt doen. En een vlakbank en een vandiktebank en een tafelzaag en een pot met lijm...

En wat schuurpapier natuurlijk en een festool excentrische schuurmachine ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.