voordeur en kozijn

stoffel

Nieuw lid
27 aug 2012
16
0
Ede
Ik kom eindelijk toe aan project voordeur.
Knetterlelijke voordeur, waarschijnlijk de originele 100 jaar oude deur aangepast in de jaren 70 met een modieuze glasplaat.
De stijlen en dorpel en het halfrond houten kader zijn origineel.
Op de bouwtekening staat een "standaard" jaren 1910 deur met een klein beglaasd luikje op hoofdhoogte.
Deur was/is Verwaarloosd, water/vocht onderkant.
Kaal geschuurd ziet het grootste deel er nog wel ok uit.
Deurkozijn is van gewaterd grenen.
Een hoop vragen dus ik zal ze nummeren.

1. Het hout lijkt me mahonie, ik heb het idee dat het hout uitgedroogd is. Ik denk heel veel hele hele hele kleine scheurtjes te zien, alsof een deel van de nerven sterk gekrompen is. Ragfijn en misschien is het optisch bedrog. Ik heb ontvet met universol voor het schuren, kan ik na nog een keer ontvetten met een alkyd primer aan de gang? Of zitten er gezien bovenstaand verhaal toch stappen voor?

2.Waterschade aan de onderkant deur , ziet er niet uit...er zat een stalen dorpel op geschroefd om regenwater tegen te houden. De enige manier om de staat te achterhalen is deur er uit en onderkant kaal maken?

3. Het uit elkaar krimpen van de verschillende delen aan de voorkant. Behoorlijke kieren tussen de twee onderste liggers en de rechter stijl. Aan de binnenkant van de deur zie je dit niet terug. Hoe kan het dat je het binnen niet ziet....kan het werkelijk zo asymmetrisch krimpen? - en wat is de beste manier om dit te repareren?

4.Ik wil het deel binnen het kader (dus de glasplaat en de bijhorende latten) vervangen door een meranti multiplex plaat watervast (beide kanten gegrond en afgelakt) van ik denk 38 dik. Gaat dit samen met het originele hout en moet ik de plaat strak passend maken of toch ruimte laten voor werking van plaat/hout?

5. Hij moet ook opnieuw afgehangen worden. Probleem is dat de kozijnstijlen samen met de hardstenen neuten zijn gaan wijken naar buiten. Op ongeveer een meter hoogte begint dat. De waterpas op de foto is twee meter lang, onderaan zie je dat kozijn plus de neut grofweg 9mm verder naar buiten liggen. Ooit was het recht want naast de stenen dorpel is een kier ontstaan die gevuld is met cement. Vooral aan de scharnierkant is dat een probleem met diepte van scharnieren, draaipunt...etc.
Het kozijn is geplaatst in een steens muur. Zou er een manier zijn om dit weer recht te krijgen, bijvoorbeeld een kozijnschroef waarvan de punt als het ware tegen de muur gaat duwen en daarmee de stijl weer richting recht gaat (het punt waar hij krom begint weg te lopen is al verankerd dus dat zou dan op de plaats blijven)

20180819_134246_resized_1.jpg

20180819_134306_resized_1.jpg

20180819_134935_resized_1.jpg

20180819_134954_resized_1.jpg

20180819_142212_resized.jpg

20180819_142204_resized.jpg

20180819_142542_resized.jpg
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Waarschijnlijk trekt de stijl hol , daarom zie je het maar aan 1 zijde . Kijk met een rei of zo iets of de stijlen en ligger in 1 rechte lijn zitten
Kromme stijl , misschien een kwestie van veel schilderen aan de dagkant en uiteraard niet aan de muurkant .
Zal een hele klus worden om de stijlen weer goed te krijgen , maar succes in ieder geval .

Willem
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.040
2.577
Vaak zijn bij die oude kozijnen de ingemetselde muurankers weg gerot na 100 jaar. Ik maak dan de ruimte tussen de muur en het kozijn schoon met een reciprozaag. Daarna zet ik het kozijn weer vast met lange rvs houtdraadbouten. De gaten in het kozijn lijm ik daarna houten proppen in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.