swanson metric speed square

koste441

Nieuw lid
12 apr 2017
6
0
Delft
geacht forum,

ik ben in het bezit van een swanson metric speed square een heel heel handig stukje gereedschap waar je heel veel mee kan.

het probleem is nu dat het ook heel handig is voor dak constructies, niet dat ik nu een dak wil bouwen, maar ik wil weten hoe ik dat ook kan gebruiken.

ik loop vast op de termen die niet zo makkelijk te vertalen zijn in Google translate, zoals: rafter, HIP en VALLEY, pitch line, rafter length, span, run, rise, bird mouth, HIP jack, VALLEY jack, HIP-to VALLEY jack, ridge, common rafter.

er zullen voor deze termen toch ook wel nederlandse termen zijn?

wanneer ik de nederlandse termen weet, dan kan ik verder op internet de boel uitpluizen samen met mijn Swanson blue book Rafter Lengths and Roof Construction. One-number method (tables-formulas-diagrams)

alvast hartelijk dank! Peter
 

WR1944

Oud hout
Als je op YouTube zoekt op termen als rafter en speed square dan wordt je overspoeld met instructieve video's. Het is een hele nieuwe wereld en in Amerika worden er al decennia lang huizen gebouwd volgens die richtlijnen. Het bouwt snel, het is functioneel in het gebruik maar bij een beetje tornado kun je weer overnieuw beginnen. Dan wordt een heel dorp in een paar minuten omgetoverd tot een stapel overmaatse lucifers, OSB-plaat en gipsplaat.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het echte werk begint met de Framing Square, met de Speed Square kan je de zaag lijnen uittekenen maar ken je de lengtes niet (of reken je op een bouwkundige rekenmachine). Een metrisch model is waarschijnlijk daar geen hulp omdat ze met twaalfdes werken.

roof.jpg
 

WR1944

Oud hout
....... Een metrisch model is waarschijnlijk daar geen hulp omdat ze met twaalfdes werken.......

Waarschijnlijk doel je op de pitch (schuinte) van het dak. Dat wordt gegeven als een stijging (rise) per horizontale afstand (run). Dat wordt aangeduid als bijvoorbeeld 3 in 12. Het horizontale deel is een foot (12 inch) en in dit geval is de rise 3 inch. Omdat het een verhouding is tussen gelijke eenheden werkt het natuurlijk ook voor millimeters of centimeters.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
werkt het natuurlijk ook voor millimeters of centimeters.
Ik bedoelde dat een Framing Square twee voet lang is en twee duim breed, de zijarm is 1.5 duim breed (gelijk aan de 2 van een 2 by 4 :), waardes voor een helling van 7/12 staan onder de 7 markering. Dit alles kan natuurlijk als millimeter en percent (7/12= 58%) weergegeven worden, maar het wringt.
De afdekking gebeurt met 4 bij 8 voet platen, hierdoor zijn de balkafstanden bij voorkeur een gehele deler van 8x12" dus 12", 16"(406.4mm) of 24". Ze hebben hierdoor een specifiek tabel "Diff in Length of Jacks 16 Inches Centers"
 

koste441

Nieuw lid
12 apr 2017
6
0
Delft
Waarschijnlijk doel je op de pitch (schuinte) van het dak. Dat wordt gegeven als een stijging (rise) per horizontale afstand (run). Dat wordt aangeduid als bijvoorbeeld 3 in 12. Het horizontale deel is een foot (12 inch) en in dit geval is de rise 3 inch. Omdat het een verhouding is tussen gelijke eenheden werkt het natuurlijk ook voor millimeters of centimeters.



Super WR1944! dit bedoelde ik, ik kan al die filmpjes op YouTube wel bekijken, maar daar hebben ze het over de termen die ik niet begrijp.
Pitch = schuinte
rise = stijging
run = horizontale afstand

Dank je wel, hier heb ik wat aan.
vriendelijke groet, Peter
 

WR1944

Oud hout
Ik bedoelde dat een Framing Square twee voet lang is en twee duim breed, de zijarm is 1.5 duim breed (gelijk aan de 2 van een 2 by 4 :), waardes voor een helling van 7/12 staan onder de 7 markering. Dit alles kan natuurlijk als millimeter en percent (7/12= 58%) weergegeven worden, maar het wringt.
De afdekking gebeurt met 4 bij 8 voet platen, hierdoor zijn de balkafstanden bij voorkeur een gehele deler van 8x12" dus 12", 16"(406.4mm) of 24". Ze hebben hierdoor een specifiek tabel "Diff in Length of Jacks 16 Inches Centers"

In Amerika wordt gebouwd volgens de International Building Code. Dit zijn de minimum eisen waaraan moet worden voldaan. Een staat, een county of zelfs een stad mag striktere regels opstellen zodat een aannemer flink moet studeren om te zien of hij aan alle regels voldoet als hij gaat bouwen.

https://codes.iccsafe.org/public/document/IBC2018

Die Code is opgezet om het publiek/de gebruiker te beschermen tegen onveilige situaties. In de Code worden gangbare constructietechnieken gebruikt maar wordt tevens gekeken naar de vereiste sterkte van de gebruikte materialen. Hart op hart afstanden van 16" en 24" waren gebruikelijk en afhankelijk van de toepassing worden minimale zwaarten van de balken opgegeven. Overige materialen en het meetgereedschap volgen deze praktijk. Door de gemakzucht en simplisme van de handwerkslieden is ook het meetgereedschap en de werkwijze zo simpel mogelijk gehouden. Ook aan buitenlanders met een beperkte woordenschat moet het kunnen worden uitgelegd. Vandaar de speed en framing squares. Ik vind het wel interessante materie omdat je er in Nederland weinig over hoort. De spacing van de rafters voor een dak is vaak 24" omdat er weinig belasting op komt, zeker met een schuin dak.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je hoort er in Nederland weinig over omdat hier anders wordt gebouwd. Werken met houtskeletbouw is hier nou eenmaal zeldzaam, alhoewel het wel vaker wordt toegepast, bijvoorbeeld ook bij uitbouwen van woningen.

De regelgeving in Nederland ligt vast in het bouwbesluit, wat weer refereerd naar de NPR's (Nederlandse Praktijk Richtlijnen) en die beschrijven de NEN en ISO normen. Ik vermoed dat die strenger zijn als de Amerikaanse normen, de NEN1010 voor laagspanningsinstallaties gaat zelfs verder als de Duitse DIN norm.

Dit wijkt af van de discussie over de speed en framing square, maar die hebben hun oorsprong in de houtskeletbouw uit de VS, en ik vraag me af hoeveel dat hier wordt toegepast. Ben benieuwd hoe dat hier dan wordt gedaan met de houtskeletbouw.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb vroeger een Stanley versie van de Speed Square gekocht (goedkoop via VS import) . Komt overeen met een zweihaak met ook de complementaire hoek, en dat is heel soms handig. Ik heb het nog niet vol amerikaans gebruikt als haakse geleider voor een handcirkelzaag.

41BuKCQ1TaL._AC_US218_.jpg

download.jpg
 
Laatst bewerkt:

koste441

Nieuw lid
12 apr 2017
6
0
Delft
Het echte werk begint met de Framing Square, met de Speed Square kan je de zaag lijnen uittekenen maar ken je de lengtes niet (of reken je op een bouwkundige rekenmachine). Een metrisch model is waarschijnlijk daar geen hulp omdat ze met twaalfdes werken.

Bekijk bijlage 79053

Super bedankt Damien Top

- - - Updated - - -

Ik heb vroeger een Stanley versie van de Speed Square gekocht (goedkoop via VS import) . Komt overeen met een zweihaak met ook de complementaire hoek, en dat is heel soms handig. Ik heb het nog niet vol amerikaans gebruikt als haakse geleider voor een handcirkelzaag.

Bekijk bijlage 79082

Bekijk bijlage 79083
Super bedankt Damien Top
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.