Tafelblad in beuken krom getrokken

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Hallo mannen,

Ik heb eens wat deskundig advies nodig voor mijn zelfgemaakt tafelblad in beuken.
Het blad heb ik samengesteld uit geschaafde balken van 125mm op 35mm met een lengte van 2,5m.
Grotendeels zijn de balken toch wel kwartier of half kwartier en lagen al 30 plus jaar in een magazijn opgeslagen (op stam)
Over heel de lengte van de balken heb ik op de smalle kant een groef ingetrokken om ze daarna door middel van een eiken lat samen te verlijmen tot een tafelbreedte van 870mm.
Aan de onderkant van het blad heb ik uit vrees voor krom trekken verspreid over de lengte van het blad 4 balken geschroefd en gelijmd die bijna net zolang zijn als de breedte van het blad en 70mm op 55mm dik zijn.

Het blad heeft dan minstens een half jaar opzij in mijn atelier gestaan wegens andere projecten, maar na controle was het blad nog altijd vrij vlak (met de waterpas erop zag ik een minimaal kromtrekking)

De bovenkant heb ik dan een laag of 4 a 5 slijtvaste parket vernis opgezet, en de onderkant 2 laagjes.
Na ongeveer een maand de tafel in de woonkamer te hebben staan merkte ik plots vanuit de zetel dat het blad ongelooflijk krom getrokken was.
Op de kopskant over de breedte gezien staat ze in het midden toch wel een dikke cm rond, met de zijkanten naar boven gekruld en het midden dus naar beneden.

Het blad kantelt dus verschrikkelijk wanneer je aan tafel zit en het stoort me enorm dat dit project zo slecht uitgedraaid is.

Nu mijn vraag,
denken jullie dat dit iets te maken heeft met het ongelijk verdelen van de vernis laag met de onder en bovenkant van het tafelblad?
Het hout was immers super droog en alles wat ik erop smeerde leek meteen in het hout te verdwijnen, de zijde waar ik het meeste vernis aanbracht staat nu hol.

Hoe los ik dit nog het beste op?
Proberen met eerst de onderkant nog enkele lagen vernis aan te brengen en hopen dat ze uit zichzelf terug vlak trekt?
Of moet ik gaan experimenteren met zaagsneden aan de onderkant aan te brengen en dan stilletjes aan proberen vlak te spannen?

Of heeft iemand een beter idee?

Alvast bedankt voor jullie hulp
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik denk dat het inderdaad door de ongelijke vernis lagen komt.
Ik heb geleerd dat je aan bijde zijdes het zelfde aantal lagen afwerking aanbrengt.
Doordat de onderkant 2 lagen heeft kan vocht uit de lucht daar beter bij dan de bovenkant.
Het hout zet daardoor sneller uit als de bovenkant met 4 lagen.
Daarom trekt het krom naar de kant met de meeste lagen afwerking.
Wat je kan proberen is de onderkant van het blad te verwarmen met electrische kachels om het zo terug te drogen.
Als het blad dan na een paar dagen weer recht is alsnog 2 lagen vernis op de onderkant aanbrengen.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Hoi Marc66,

nou, das nogal wat...durf je het aan om wat foto's van boven en onderkant te plaatsen?
Verder: als het NU speelt, dat kromtrekken....de luchtvochtigheid is (hier in Friesland tenminste) ontzettend hoog de laatste weken. Zou een rol kunnen spelen???

Als ik het goed begrijp probeer je het uitzetten in de breedte in toom te houden met eiken balkjes, schroeven en lijmen terwijl hier bladwervels zouden moeten zitten.
Maar je post laat zich ook zo lezen dat die balken OOK in de lengte lopen, zo ja dan heb je in de breedte te weinig steun, ook dan stalen profielen infreesen

Als ik de boel gecontroleerd in model zou willen krijgen dan zou ik de lak (overweeg WAS en/of olie, dat ademt tenminste) er af halen, de dwarsbalken er onder ook en het blad enige weken in de woonkamer zetten. Is het naar tevredenheid:
In de lengte zaag je de planken aan de onderkant in met diepte 18mm (je blad is 35). Je freest evt nog ijzeren T profielbalkjes met slobgaten in de breedte en als je dat eikenhout wilt gebruiken omdat het onderdeel is van het ontwerp zet je die vast met bladwervels. Hierdoor kan je blad in de breedte (blijven) werken.

Helpt dat niet afdoende dan alles weer tot planken zagen en opnieuw vlakken. Maar je zit met 35 mm dikte al een beetje aan tegen het minimum voor een "zelfdragend" tafelblad...maar afijn, dit is mn eerste reactie.

Groet, Hendrick
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Als de balken aan de onderzijde die gelijmd zijn dwars op het blad zitten, zijn dat de boosdoeners.

Hout werkt anders in de lengte als in de breedte, en met een lijmverbinding dwars op elkaar kan het hout nog maar één kant op.

Haal de schroeven eruit, en zaag of frees de dwarsbalken eraf. Monteer ze daarnaa weer met één schroefgat en de rest sleuven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik ga met William mee
verder denk ik dat bij die dwarsbalken het vocht makkelijker in het blad trekt aangezien daar een ongelakt deel zit
 

tuoh

Oud hout
Geen enkele afwerklaag (behalve misschien epoxy) is echt dampdicht, het aantal lagen op een stuk hout is dan ook niet echt van belang. Het hout gaat zich sowieso (weliswaar vertraagt) aanpassen aan de heersende luchtvochtigheid.

Het verschil in laagdikte per kant kan soms wel vervelende gevolgen hebben bij vlakke deuren en dergelijke, maar quasi nooit bij tafelbladen. Deze worden bijna altijd verschillend afgewerkt per zijde. De onderzijde krijgt meestal één laag, of soms ook geen afwerking, het eventuele minimale werken (bij een juiste rv waarde) word perfect in toom gehouden door bijvoorbeeld bladwervels. Bij alle tafelbladen die ik in de loop der jaren al gemaakt heb kreeg de onderzijde altijd maar één (grond)laag mee. Nooit geen problemen mee gehad.
Veel belangrijker is het juiste vochtgehalte, of als dat niet gekend is, zorgen dat de constructie de te verwachten vervorming kan verwerken. Hier moet het blad ongehinderd kunnen uitzetten of krimpen.

Het is nogal aangekaart, maar de term "droog" betekend niks. Het wil gewoon zeggen dat het hout in evenwicht was, of is, met de plaats waar het zich op dat moment bevind.
In dit geval is er een duidelijk verschil in luchtvochtigheid tussen de hangar en de woonruimte.

Hier zijn de eiken dwarsbalken de oorzaak van de vervorming, en dan meer specifiek het lijmen van die dingen. Deze mogen enkel geschroefd worden en de balken moeten sleufgaten hebben om het blad toe te laten van te werken.

Ps: zou die houtvochtmeter maar weggooien, een gemeten waarde van 8% bij hout dat in een gesloten hangar lag is gewoon niet realistisch. Dat ding zou bij de gegeven condities minimaal 13 à 14% moeten weergeven.
 
Laatst bewerkt:

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
20180819_221345.jpg20180819_221406.jpg Bij deze dus de gevraagde foto's van de "overbuild" zullen we dan maar zeggen. Ik was eerst volledig mee met de uitleg van 3dmazter, maar zoals Tuoh hier aangeeft dacht ik ook dat tafelbladen vaak minder behandeling krijgen op de onderkant en dat dit dan mss toch niet de reden is. De uitleg van Trilliwilli, boertje en tuoh kan ik begrijpen en klinkt ergens ook logisch. Je doet het om goed te doen uiteraard... maar helaas het tegenovergestelde effect verkregen dus. Mijn volgend projectje word dus de balken verwijderen, enkele dagen afwachten wat dat al zegt en daarna wrs nog de tafel inzagen langs de onderkant. Alvast bedankt voor alle uitleg, verdere tips nog steeds welkom
 
  • Leuk
Waarderingen: fwvandermolen

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Idd balken verwijderen, inzagen en metalen profielen infrezen met voldoende ruimte links rechts en de metalen profielen monteren met haaks geplaatste ijzeren latjes.
Althans zo stabiliseer ik mijn tafelbladen en heb hier op deze manier nog nooit problemen mee gehad.

Capture.JPG
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hoe komt het dat die metalen latten de boel stabiliseren? Moesten er per plank gebruikt in het blad dwars geplaatste ijzeren latjes zijn, bevestigd aan het ijzer zou ik het begrijpen, maar door aan beide uiteinden te bevestigen hou je toch niets recht?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ps: zou die houtvochtmeter maar weggooien, een gemeten waarde van 8% bij hout dat in een gesloten hangar lag is gewoon niet realistisch. Dat ding zou bij de gegeven condities minimaal 13 à 14% moeten weergeven.

Lijkt me iets te rigoureus ;-) Hoewel de absolute waarde waarschijnlijk niet realistisch is kun je zo'n apparaat meestal nog wel gebruiken voor relatieve metingen - het volgen van een droogproces, en daarbij behorend het bereiken van een evenwicht / steady state door de tijd heen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Even een kleine update is misschien van toepassing.

De dwarsbalkjes zijn er inminddels van onderuit, ik heb het tafelblad in september toen ik op reis was een volledige week vlak gespannen gehad door middel van spanschroeven en andere balkjes. Helaas, en wel te verwachten heeft dit weinig tot iets opgeleverd na het weer losspannen van het blad, het is iets verbeterd maar niet veel.
Mijn plan was verder om nog zaagsnedes over de volledige lengte aan te brengen, maar door het steeds uit te stellen is er nog niets van gekomen. Nu begint het me ook wat te koud te worden om buiten op het terras (vanwege stofontwikkeling) er wat staan aan te klooien. Vermoedelijk blijft het blad nog tot de lente zo liggen en zal ik er dan pas verdere werken aan uitvoeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.