Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Hout transparant vullen

Heb een eiken tafel met een enorm (diameter 8 cm) gat na het uitfreesen van een noest. Nu wil ik dit graag volledig transparant vullen. Ik zoek een epoxy, lak, poly ethyleen (of wat dan ook) met de volgende eigenschappen:
    - dun genoeg om te vloeien naar waterpas
    - dun genoeg om in alle porien te vloeien
    - sterke hechting op hout
    - keihard na drogen
    - na uitharden licht flexibel i.v.m. werken van het hout
    - blijft ook transparant ná polijsten etc.

Heeft iemand raad?

Dank en groet,

Gerjon

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Re: Hout transparant vullen

stel je vraag eens bij Polyservice

8 Cm??? Dan zoek ik al lang niet meer naar producten hoor. Je kan beter een stuk hout zoeken dat van structuur zoveel mogelijk je tafel benaderd. Maak een stuk dat licht conisch gedraaid is, een beetje lijm eraan en erin tikken met de hamer. Nadien vlak afwerken...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jokke
    8 Cm??? Dan zoek ik al lang niet meer naar producten hoor. Je kan beter een stuk hout zoeken dat van structuur zoveel mogelijk je tafel benaderd. Maak een stuk dat licht conisch gedraaid is, een beetje lijm eraan en erin tikken met de hamer. Nadien vlak afwerken...
    Dat heeft een specifieke naam dacht ik, knopen of fouten verwijderen en dan een ander stuk hout inleggen ?

Om zo onopvallend mogelijk te zijn worden wel meestal ovalen gebruikt.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik heb daar laatst een duidelijk filmpje over gevonden, kan het helaas niet weer vinden.
    Het kwam er op neer dat deze man een mal maakte (in elk gewenste vorm) ruimer dan de noest/beschadiging. Dit stuk werd met een kopieerring uitgefreesd. Vervolgens werd de mal op een vergelijkbaar stuk hout gelegd en hier met een kleiner model kopieerring een stuk uitgefreesd (Ik meen dat verschil in de maat van de kopieerring, de maat van het gebruikte freesje was). Dit stukje kon vervolgens zo ingelegd worden.

Treetrunktables uit het noorden van het land maakt tafels van swamp kauri.
    Gaten vulen zij op met epoxy.
    Is dat wat je in gedachten hebt?
    (treetrunktables.com)

burijn

Hallo,

Eind vorig jaar heb ik een gat opgevuld in een zebrano plank, een stuk uitzagen was hier geen optie gezien de decoratieve houttekening.
    Dit gat heb ik opgevuld met een epoxy vulmiddel van Vos chemie dacht ik. Dit heb ik ook bijgekleurd met pigment en schuurstof. Als je geen 'vulling' gebruikt is de epoxy heel vloeibaar en loopt het gegarandeerd waterpas uit. Ik heb wel verschillende proefjes gedaan op afvalhout.
    Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
    P.s. Het is geen goedkoop spul, ik dacht is van een 30€.

Het resultaat kan je zien op onderstaande link:
    viewtopic.php?f=3&t=1948&p=14703&hilit=zebrano#p14 703

Allen, dank voor de reacties. Zeer bruikbaar. Ik heb gekozen voor epoxy.

Forum Rechten