lintzaag zaagt scheef

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Vorige week heb ik een Scheppach HBS 32 Vario lintzaag overgenomen. De machine is al een aantal jaren oud, maar zaagt nog wel. Ik heb zelf niet eerder zo'n machine gehad. Je komt op internet wel allerlei toepassingen nodig en toen dacht ik, misschien wel leuk ook ook te hebben. Via via een machine aangeschaft. Het werken valt nog niet mee, omdat de machine scheef zaagt.

Ik probeerde een stukje hout door te zagen, langs de geleider, maar dat lukte niet. De zaag duwt het werkstuk opzij. Later uit de vrij hand over een recht lijn proberen te zagen, dat lukt maar over enkele cm en het is net of de machine de baas is.

Waarschijnlijk moet ik een en ander opnieuw afstellen of een nieuw zaaglint kopen. Hoe moet zo'n machine worden afgesteld/ Ik heb geen gebruiksaanwijzing.

Als er iemand is die hier meer van weet, dan hoor ik dat graag
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Ik ben helaas ook een lintzaag-newbie dus kan je niet echt adviseren. Kwam wel laatst deze tutorial tegen - misschien heb je er iets aan?

Daarnaast is het misschien handig om een paar foto's van jouw machine te posten, zodat de mensen met meer kennis van zaken kunnen beoordelen of je iets aan de machine zelf moet veranderen.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Dulcinea,
(leuke naam..... was de bezongen geliefde van The Man of Lamancha)
Ik heb een klein lintzaagje dat vroeger ook geweldig scheef trok.... Ik heb bij Tuffsaws een nieuw lint gekocht en nu zaagt hij enorm lekker! Ik heb ook wel de plastiekbekleding van het bovenste wiel vervangen door plastiek van een "tochtgordijn".... zo van die plastieken flappen aan de ingang van frigos in grootwarenhuizen.
Groeten,
Luk
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Uit de hand zou je over de lijn moeten kunnen zagen.
je moet dan wel het hout sturen net als bij een figuurzaag.
De drift van de zaag heeft meestal te maken met de zetting/scherpte van het lint.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Je moet eerst even nieuwe zagen kopen. Als de vorige eigenaar veel rond heeft gezaagd zijn de tanden hiernaar gevormd. Er wordt ook geadviseerd als je veel rond zaagt met kleine radii om hiervoor een aparte zaag te nemen, omdat recht zagen anders niet meer lukt.....
Mijn eigen lintzaag driftte ook enorm, en na nieuwe zagen gekocht te hebben bij Ian ben ik echt super blij met mijn lintzaag!
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Net als anderen hier denk ik dat je zou moeten beginnen met een nieuw lint.

Maar het kan dus ook iets anders zijn, zo heb ik na het breken van een lint een keer moeite gehad om de zaag weer recht te laten zagen. Dat bleek te liggen aan het gedraaid zijn van de bovengeleider, door de klap van het breken van het lint is daar de kop met geleide wielen iets gedraaid waardoor het zaagblad niet meer haaks stond. Duurde wel even voor ik dat door had... (Leren kan soms helaas een langzaam proces zijn.)

Dus als je nieuwe lint ook niet recht zaagt kun je eens kijken of het zaagblad wel netjes haaks staat.

gr., -maarten
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Dank tot nu toe voor alle antwoorden. Ik heb het begrepen en begin met een nieuw lint te bestellen. Op de site van Tucsaw kwam ik erachter dat er een groot aantal opties zijn. zoveel, dat ik door de bomen het bos niet gelijk zie. Als ik voornamelijk plaatmateriaal en gewoon hout zaag, wat zou dan jullie eerste keus zijn voor een lint.

Alvast bedankt,

Ad
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dank tot nu toe voor alle antwoorden. Ik heb het begrepen en begin met een nieuw lint te bestellen. Op de site van Tucsaw kwam ik erachter dat er een groot aantal opties zijn. zoveel, dat ik door de bomen het bos niet gelijk zie. Als ik voornamelijk plaatmateriaal en gewoon hout zaag, wat zou dan jullie eerste keus zijn voor een lint.

Alvast bedankt,

Ad
gewoon een mail sturen naar Tuffsaws. Ian, de eigenaar, zal je dan wel verder helpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.