Sipa 600 lintzaag (deels) opgeknapt maar...

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Ik heb een tijdje geleden voor héél weinig een Sipa 600 lintzaag kunnen overnemen. Het apparaat had lang ongebruikt buiten gestaan, veel roest en een beetje een gok of de motor het nog zou doen.

Inmiddels heb ik de meeste roest weg, hier en daar wat schilderwerk opgeknapt, een nieuwe bovengeleider geplaatst en zoals hier op het forum al eens gesuggereerd de oude bovengeleiding als ondergeleider gebruikt. Helaas heb ik in mijn werkhok alleen monofase 220V, dus ook nog een frequentieregelaar aangeschaft.

Dat alles heb ik gisteren eens aan het stopcontact gehangen en de machine blijkt te werken, zelfs met de oude roestige zaagbladen die mee werden geleverd.

Het valt me op dat:
* de machine klinkt als een trommel vol roestige spijkers - normaal?
* het lint tijdens het zagen best ver naar achter gedrukt wordt - normaal, of moet ik meer spanning op het lint zetten, of de achtergeleider dichterbij zetten?
* het lint "schokt" tijdens het zagen - wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Eén en ander wordt met het beeldmateriaal wellicht duidelijk. Bescherming rondom het lint komt er nog aan, de regelaar wordt nog netjes aangesloten en opgehangen. Voor het Eureka-gevoel kon ik het niet laten om toch de machine even te testen zonder dat alles :cool:

SIPA600-1.jpg
SIPA600-2.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Volgens mij zit er geen rubber om de wielen, klopt dat?

Dat verklaard de bak met knikkers. Tevens zou ik de linten vervangen, je weet niet wat er mee gebeurd is.
Wanneer de machine goed loopt met goede linten, kun je altijd nog kijken of de oude linten bruikbaar zijn, nu is het een onzekere factor.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik heb dezelfde machine dit voorjaar via MP gekocht, hij maakt geen herrie je hoort hem nauwelijks de vorige eigenaar heeft er een nieuwe motor (400volt) onder laten zetten misschien dat je motor zoveel herrie maakt, ik zou het Lint eraf halen en dan de motor starten is dat niet de boosdoener dan misschien het boven wiel je kan ook de geleidingen los zetten, in het onderste filmpje zit er erg veel slag in het lint ook niet herkenbaar, ik was ook van plan om er een onder geleiding op te zetten maar tot nu toe vindt ik het niet nodig, de bijgekochte linten waren bod als proef er 1 op de machine slijper gezet en hij zaagt als een Jekko, ik zie dat er volgens mij 1 riem opzit bij mij 2 maar daar zal het niet aan liggen denk ik.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Ik heb dezelfde machine dit voorjaar via MP gekocht, hij maakt geen herrie je hoort hem nauwelijks de vorige eigenaar heeft er een nieuwe motor (400volt) onder laten zetten misschien dat je motor zoveel herrie maakt, ik zou het Lint eraf halen en dan de motor starten is dat niet de boosdoener dan misschien het boven wiel je kan ook de geleidingen los zetten, in het onderste filmpje zit er erg veel slag in het lint ook niet herkenbaar, ik was ook van plan om er een onder geleiding op te zetten maar tot nu toe vindt ik het niet nodig, de bijgekochte linten waren bod als proef er 1 op de machine slijper gezet en hij zaagt als een Jekko, ik zie dat er volgens mij 1 riem opzit bij mij 2 maar daar zal het niet aan liggen denk ik.

Zitten er op jouw machine rubbers om de wielen? Vraag me af of die er bij mij ooit opgezeten hebben...
Er komt inderdaad een hoop herrie van de geleiding af, misschien wel omdat het een oud lint is. Ik heb er 5 of 6 linten bij gekregen maar allemaal van het zelfde roestige genre. De geleiders los zetten helpt voor de herrie maar is natuurlijk niet bevorderlijk voor het zaagresultaat :D
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De achtergeleiding staat teveel naar achter, bij een stilstaande zaag regelen tot ie een kleine 2mm vrij staat van het lint is oké.

Het schokken van het lint is een symptoom van een slecht gelast lint, dit lag niet in lijn tijdens het lassen.
Bij de Sipa machines zijn de loopvlakken van de wielen standaard gerubberd.
Hoe staat het met de lagering van de wielen? Zijn die niet nat geworden tijdens het lange buitenstaan? Idem trouwens voor de motor?
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
De achtergeleiding staat teveel naar achter, bij een stilstaande zaag regelen tot ie een kleine 2mm vrij staat van het lint is oké.

Het schokken van het lint is een symptoom van een slecht gelast lint, dit lag niet in lijn tijdens het lassen.
Bij de Sipa machines zijn de loopvlakken van de wielen standaard gerubberd.
Hoe staat het met de lagering van de wielen? Zijn die niet nat geworden tijdens het lange buitenstaan? Idem trouwens voor de motor?

Ik heb geen speling kunnen ontdekken aan de wielen, de machine heeft gelukkig onder een afdak gestaan en is dus (vermoedelijk) niet nat geworden. Alle roest was relatief eenvoudig weg te schuren, geen noemenswaardige pitting in de tafel of andere kale stalen delen.

Ik zal het bovenste wiel eens wat beter bekijken, of er nog iets van rubber op zit. Het lijkt in ieder geval op een soort vilt, maar bedenk me dat het misschien vuil rubber zou kunnen zijn.

Ik merk dat bij het zagen het lint fors naar achter gedrukt wordt, misschien wel 5 a 7mm - is het ok om dit op te vangen met de achtergeleiding of moet er meer spanning op het lint? Ik weet niet goed hoe ver ik kan opdraaien voordat er iets kapot gaat...
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dat stel je weg door het bovenwiel te kantelen. Pas als de zaag goed uitgelijnd loopt ga je de geleiders afstellen, niet andersom.

En geen speling op de lagers betekend niet dat ze goed zijn, de eerste slijtage en roest kan al voldoende zijn voor een hoop herrie, de speling komt dan vanzelf.
 

martijnvdh

Actieve deelnemer
24 apr 2018
69
1
Als ik het lint zo ver naar achteren druk, dan is het lint bot. Bij een scherp lint hoef je nauwelijks te drukken. Is het een nieuw lint? Of gebruik je een fijn vertand lint om heel dik hout te zagen?

oud....alles is oud aan deze machine ;-)
het blokje hout op de film is 12mm multiplex, zou geen uitdaging mogen zijn voor deze machine :D
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Zo te zien zijn de wielen met kurk belegd. Dat werkt prima. Maar het lijkt op het filmpje, dat je zaagtanden niet vrij zijn van het loopvlak van je wielen. Als de wielen vlak zijn , moet je de zaag zo afstellen dat de tanden net buiten het loopvlak lopen. Lagers vervangen bij een oude machine kan nooit kwaad. Het kost weinig en je weet daarna zeker dat ze goed zijn. En zoals reeds gemeld, zet er eens een nieuwe zaag op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.