Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Dank voor de positieve reacties.

Kastje heeft de eerste week goed doorstaan. We hebben reclame gemaakt met zo'n 100 A5'tjes en ik moet zeggen dat het inderdaad zeer positief is ontvangen door de buurt. Inhoud van de kast is al een paar keer "Ververst"

Zelfs zaterdagnacht om 2:30 (zoon had het gezien en m'n vrouw had het gehoord) werd er gebruik van gemaakt. Kan en mag ook natuurlijk. Doordat er een lampje met schakelaar op een deurtje inzit is de bieb 24/7 geopend

groet,
    Ronald

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    In de planning om ook een kastje te gaan maken. Kwam in Utrecht een prachtig kastje tegen en toen begon het pas echt te broeien bij mij.

2MUKLF~1.jpg

5BG9KK~1.jpg

HNX5AF~1.jpg

Wat mij bij dit ontwerp opvalt is het dubbele dak. En daarbij begon ik te denken hoe hou je het van binnen droog.

Hoe bevalt jouw ontwerp Ronald in de praktijk nu een kleine drie maand later ??? Nog ergens ventilatie gaten gemaakt of gewoon alles lekker potdicht. Je hebt gelukkig een paar maten gepost waar ik weer verder mee kan. 👌👍
    Jeroentje

Hoi Jeroen,

Is inderdaad een mooie kast op de foto's. Afwerking is zo te zien ook keurig, maar vraag me wel af of het niet wat laag staat. Voor kinderen prima, maar de wat oudere medemens moet hier wel diep bukken lijkt me.

Mijn eigen ontwerp bevalt tot nu toe ook prima. Water of vocht heb ik binnenin zeer zeker geen last van want er zit een verhoogde bodem in, de deurtjes scharnieren rond een pen zodat de zijkant van het deurtje achter een lat verdwijnt en ook in het midden tussen de deurtjes zit een lat zodat er geen water binnen kan komen (zelfs niet met onze Zeeuwse wind tijdens een bui).

De enige (voor de hand liggende) ontwerpfout die ik tot nu toe ben tegengekomen is de te nauwe ruimte tussen onderzijde deurtjes en "drempel".
    Na regen ontstaat er hier capillaire werking en daar blijft het dus lang nat. (oftewel: daar zal het het snel gaan rotten). Bij de volgende uitvoering moet ik hier dus een sleuf aanbrengen met afwatering naar onderen (gaatjes), of een afschuining zoals bij een gewoon kozijn.

Geef trouwens maar aan of je nog meer tekeningen, maten of foto's wilt hebben hoor. Ik stuur ze je met plezier.

De functie van het kastje zelf overtreft alle verwachtingen. Iedere dag wordt er gebruik van gemaakt en het aanbod boeken wisselt hierdoor heel snel. Soms heb ik zelfs een groep "hangouderen" voor m'n deur

Eigenlijk dus een heel dankbaar projectje waar heel veel mensen plezier aan beleven.

groet,
    Ronald

Leuke kast geworden, misschien dat ook jongeren zo nog aan het boek beginnen...

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi boekenkastje Ronald, vooral de gefreesde letters met de versiering vind ik mooi gedaan.

Groet Pel.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rverhag Bekijk Berichten
    Hoi Jeroen,

Is inderdaad een mooie kast op de foto's. Afwerking is zo te zien ook keurig, maar vraag me wel af of het niet wat laag staat. Voor kinderen prima, maar de wat oudere medemens moet hier wel diep bukken lijkt me.

Mijn eigen ontwerp bevalt tot nu toe ook prima. Water of vocht heb ik binnenin zeer zeker geen last van want er zit een verhoogde bodem in, de deurtjes scharnieren rond een pen zodat de zijkant van het deurtje achter een lat verdwijnt en ook in het midden tussen de deurtjes zit een lat zodat er geen water binnen kan komen (zelfs niet met onze Zeeuwse wind tijdens een bui).

De enige (voor de hand liggende) ontwerpfout die ik tot nu toe ben tegengekomen is de te nauwe ruimte tussen onderzijde deurtjes en "drempel".
    Na regen ontstaat er hier capillaire werking en daar blijft het dus lang nat. (oftewel: daar zal het het snel gaan rotten). Bij de volgende uitvoering moet ik hier dus een sleuf aanbrengen met afwatering naar onderen (gaatjes), of een afschuining zoals bij een gewoon kozijn.

Geef trouwens maar aan of je nog meer tekeningen, maten of foto's wilt hebben hoor. Ik stuur ze je met plezier.

De functie van het kastje zelf overtreft alle verwachtingen. Iedere dag wordt er gebruik van gemaakt en het aanbod boeken wisselt hierdoor heel snel. Soms heb ik zelfs een groep "hangouderen" voor m'n deur

Eigenlijk dus een heel dankbaar projectje waar heel veel mensen plezier aan beleven.

groet,
    Ronald
    We gaan rekening houden met deze kleine dingetjes. Het boeken kastje komt hier onder de Veldes te staan in een hoekje van de straat. Hangbankje is al aanwezig.

-CAJD6~1.jpg

Heb nog wat linde schaaldelen van 32 mm dik liggen van voldoende breedte. Niet het meest ideale hout maar we gaan het er mee doen. Vanuit de houtafmetingen moet ik gaan werken. Dus dit keer globale tekeningen en maatvoeringen en gewoon aan de slag er mee.
    Jeroentje

Succes met de bouw en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.

groet,
    Ronald

Forum Rechten