Kastje van rachelhout

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Zei ik kachelhout? Ik bedoelde eigenlijk rachelhout :rolleyes:

Is niet echt een CNC project, maar er wordt uiteindelijk wel een CNC gebruikt en het tekenwerk gebeurt op de computer. Daarom dus maar hier geplaatst.

Mijn vrouw kwam een paar maanden geleden met het idee voor een Little Free Library (https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Free_Library), en met het idee kwam gelijk de vraag of ik zo’n kastje wilde maken. Natuurlijk wil ik dat kastje maken. Het is een leuk projectje waar eens geen druk op zit, en als je je vrouw er blij mee kan maken…. Maar gaat dat bij ons in het dorp wel werken? Wordt het ding niet gelijk gesloopt door de lokale puistenbende, en worden de boeken niet gewoon gepikt?

Eerst dus maar gestart met een “prototype” van vuren rachels en steigerhout; kost geen drol en overal makkelijk te krijgen. Als het bibliotheekje werkelijk een succes wordt, komt over een paar jaar versie 2 van beter hout vanzelf wel (deze is dan n.l. al weggerot).

Nu levert onze vriend Google veel ontwerpen en ideeën op voor kastjes (https://www.google.nl/search?q=Litt...3fHcAhWBI1AKHbAnD-8Q_AUICygC&biw=1680&bih=923 ), maar het is toch leuker om zelf wat te bedenken.

Dit is mijn uiteindelijke ontwerp.

Kast v28_1.jpg

Een punt- of lessenaarsdakje wilde ik niet vanwege de omvang en vorm, dus het dakje krijgt een (veel te kleine) afschuining zodat het water er in ieder geval niet op blijft liggen. De deurtjes worden “verdiept” gemonteerd en de bodem krijgt een opstaande rand waar ook nog een afwatergootje in komt. Verder komt de achterkant naar het zuidwesten, dus hopelijk blijven de boeken droog.

Na het ontwerp, de werktekeningen genereren (zoals bijv. )

Kast Drawing v1.jpg

En dan daadwerkelijk aan de slag met het hout:
IMG_3013s.jpg
IMG_3222s.jpg
Het is nu net een pakketje van die Zweedse leverancier :)

Alles past in ieder geval wel lekker in elkaar
IMG_3173s.jpg

Maar goed, dit is het CNC-gedeelte op het forum, dus dat moet er nu maar eens van komen. Op de zijkant komt de tekst “Geef een boek, neem een boek” in een font met de naam XAyax.

In Autocad de tekening gemaakt.
zijkant.jpg

En de letters “geëxplodeerd” met TXTEXPL zodat de letters worden omgezet in polylines. Vervolgens de tekening opgeslagen als DFX en in Artcam geïmporteerd om er tenslotte Gcode van te maken.

Gedeelte van de gcode als voorbeeld:

gcode.png

Nu is het kwestie van vlak en haaks opspannen van het hout op de machine.

IMG_3187s.jpg

Het kruispunt van de diagonalen op het hout is het z.g. werkstuknulpunt. Dit wil ik persoonlijk altijd in het midden van het werkstuk hebben omdat ik op mijn machine een camera heb zitten waarmee ik zeer eenvoudig dit werkstuknulpunt kan vinden.

afdruks.jpgafdruk2s.jpg

Nadat het nulpunt is gevonden (ook Z-richting natuurlijk, maar dat gaat met een sensor) kan het frezen beginnen.

IMG_3202s.jpg

IMG_3204s.jpg

En het resultaat:
IMG_3214s.jpg

Vanzelfsprekend moet er nog veel gedaan worden (scharnieren plaatsen, lijmen, schilderen, etc.), maar daar kan ik de CNC voor laten staan. Ik zal het eindresultaat t.z.t. hier wel laten zien.


Dank voor het lezen.

vr. gr.
Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Mooi hoor!

We hebben een paar van die mini-biebs hier in de omgeving en tot nu toe heb ik nog niet van vandalisme gehoord. Juist dat het heel goed loopt (als je maar regelmatig ververst en wat reclame maakt!)
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Ok, het eindresultaat:

IMG_3290k.jpgIMG_3288k.jpg

Mensen zijn enthousiast en idd reclame maken is wel belangrijk, maar volgens mij gaat het wel lopen.

Aanbod boeken uit de buurt is in ieder geval enorm, dus voorlopig is er voldoende voorraad (al is het wel de bedoeling dat men boeken gaat ruilen, ipv boeken brengen ;-) )
 

Timon

Nieuw lid
31 jul 2015
7
0
Mooie Boekenkast!
Wil je de letters niet met een contrasterende kleur verfen zodat het wat duidelijker leesbaar wordt?
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Mooie Boekenkast!
Wil je de letters niet met een contrasterende kleur verfen zodat het wat duidelijker leesbaar wordt?

Dank je.

Het is op de foto misschien niet zo goed te zien, maar de tekst is goed te lezen. De letters laat ik dus maar zoals ze zijn (zeker omdat het een "experiment" betreft en er al genoeg werk inzit. Misschien bij een volgende... :D)
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Erg mooi kastje! Wij hebben sinds kort een standaard met twee bakjes waarin we eigengemaakte bramen- en pruimenjam (is nu op :)) verkopen en bloemzaadjes weggeven; geld mag door de brievenbus, gaat naar goed doel.
Veel leuke reacties uit de buurt en nul gejatte potjes jam. Dit soort dingen is m.i. erg goed voor een buurt, tof!
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Dank voor de positieve reacties.

Kastje heeft de eerste week goed doorstaan. We hebben reclame gemaakt met zo'n 100 A5'tjes en ik moet zeggen dat het inderdaad zeer positief is ontvangen door de buurt. Inhoud van de kast is al een paar keer "Ververst"

Zelfs zaterdagnacht om 2:30 (zoon had het gezien en m'n vrouw had het gehoord) werd er gebruik van gemaakt. Kan en mag ook natuurlijk. Doordat er een lampje met schakelaar op een deurtje inzit is de bieb 24/7 geopend :eek:

groet,
Ronald
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
In de planning om ook een kastje te gaan maken. Kwam in Utrecht een prachtig kastje tegen en toen begon het pas echt te broeien bij mij.

2MUKLF~1.jpg

5BG9KK~1.jpg

HNX5AF~1.jpg

Wat mij bij dit ontwerp opvalt is het dubbele dak. En daarbij begon ik te denken hoe hou je het van binnen droog.

Hoe bevalt jouw ontwerp Ronald in de praktijk nu een kleine drie maand later ??? Nog ergens ventilatie gaten gemaakt of gewoon alles lekker potdicht. Je hebt gelukkig een paar maten gepost waar ik weer verder mee kan. 👌👍
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Hoi Jeroen,

Is inderdaad een mooie kast op de foto's. Afwerking is zo te zien ook keurig, maar vraag me wel af of het niet wat laag staat. Voor kinderen prima, maar de wat oudere medemens moet hier wel diep bukken lijkt me.

Mijn eigen ontwerp bevalt tot nu toe ook prima. Water of vocht heb ik binnenin zeer zeker geen last van want er zit een verhoogde bodem in, de deurtjes scharnieren rond een pen zodat de zijkant van het deurtje achter een lat verdwijnt en ook in het midden tussen de deurtjes zit een lat zodat er geen water binnen kan komen (zelfs niet met onze Zeeuwse wind tijdens een bui).

De enige (voor de hand liggende) ontwerpfout die ik tot nu toe ben tegengekomen is de te nauwe ruimte tussen onderzijde deurtjes en "drempel".
Na regen ontstaat er hier capillaire werking en daar blijft het dus lang nat. (oftewel: daar zal het het snel gaan rotten). Bij de volgende uitvoering moet ik hier dus een sleuf aanbrengen met afwatering naar onderen (gaatjes), of een afschuining zoals bij een gewoon kozijn.

Geef trouwens maar aan of je nog meer tekeningen, maten of foto's wilt hebben hoor. Ik stuur ze je met plezier.

De functie van het kastje zelf overtreft alle verwachtingen. Iedere dag wordt er gebruik van gemaakt en het aanbod boeken wisselt hierdoor heel snel. Soms heb ik zelfs een groep "hangouderen" voor m'n deur ;)

Eigenlijk dus een heel dankbaar projectje waar heel veel mensen plezier aan beleven.

groet,
Ronald
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Leuke kast geworden, misschien dat ook jongeren zo nog aan het boek beginnen... :rolleyes:
 
P

Pel

Guest
Mooi boekenkastje Ronald, vooral de gefreesde letters met de versiering vind ik mooi gedaan.

Groet Pel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Hoi Jeroen,

Is inderdaad een mooie kast op de foto's. Afwerking is zo te zien ook keurig, maar vraag me wel af of het niet wat laag staat. Voor kinderen prima, maar de wat oudere medemens moet hier wel diep bukken lijkt me.

Mijn eigen ontwerp bevalt tot nu toe ook prima. Water of vocht heb ik binnenin zeer zeker geen last van want er zit een verhoogde bodem in, de deurtjes scharnieren rond een pen zodat de zijkant van het deurtje achter een lat verdwijnt en ook in het midden tussen de deurtjes zit een lat zodat er geen water binnen kan komen (zelfs niet met onze Zeeuwse wind tijdens een bui).

De enige (voor de hand liggende) ontwerpfout die ik tot nu toe ben tegengekomen is de te nauwe ruimte tussen onderzijde deurtjes en "drempel".
Na regen ontstaat er hier capillaire werking en daar blijft het dus lang nat. (oftewel: daar zal het het snel gaan rotten). Bij de volgende uitvoering moet ik hier dus een sleuf aanbrengen met afwatering naar onderen (gaatjes), of een afschuining zoals bij een gewoon kozijn.

Geef trouwens maar aan of je nog meer tekeningen, maten of foto's wilt hebben hoor. Ik stuur ze je met plezier.

De functie van het kastje zelf overtreft alle verwachtingen. Iedere dag wordt er gebruik van gemaakt en het aanbod boeken wisselt hierdoor heel snel. Soms heb ik zelfs een groep "hangouderen" voor m'n deur ;)

Eigenlijk dus een heel dankbaar projectje waar heel veel mensen plezier aan beleven.

groet,
Ronald

We gaan rekening houden met deze kleine dingetjes. Het boeken kastje komt hier onder de Veldes te staan in een hoekje van de straat. Hangbankje is al aanwezig.

-CAJD6~1.jpg


Heb nog wat linde schaaldelen van 32 mm dik liggen van voldoende breedte. Niet het meest ideale hout maar we gaan het er mee doen. Vanuit de houtafmetingen moet ik gaan werken. Dus dit keer globale tekeningen en maatvoeringen en gewoon aan de slag er mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.