soft close scharnieren betrouwbaar?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
heeft iemand van jullie toevallig langdurige ervaring met Blum soft close scharnieren? van Blue motion?
Ik ben wel fan van soft close scharnieren en ladegeleiders
maaar...
Hoe doet zo`n mooi ingewikkeld systeempje het over 10, 20, 30 jaar? Of zelfs langer.
Want de kwaliteit die ik in de meubels zelf wil leggen is erg hoog. Hopelijk blijken het later erfstukken te zijn voor kinderen en wellicht kleinkinderen.

Is het dan wellicht toch beter om voor de simpelere scharnieren te gaan?


Ik hoor graag jullie mening!
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Hoewel ik niet veel ervaring heb met de levensduur van zulke scharnieren, wil ik wel even melden dat naar mijn mening zo'n soft-close scharnier ook een bepaalde luxe/kwaliteit uitstraalt.
Dus wat mij betreft is de levensduur van zo'n scharnier dan van ondergeschikt belang.

In mijn huidige en vorige huis heb ik in de keukens altijd soft-close gehad. Bij beide keukens was na ca. 7 jaar nog geen slijtage in de scharnieren te merken.

De laatste jaren heb ik in verschillende meubelzaken vaak (op zich mooie) meubels gezien met goedkope/normale scharnieren. Als je dat afzet tegen de prijzen die er soms gevraagd durven te worden dan klopt dat voor mijn gevoel niet.
Ik heb liever iets dat solide aanvoelt. Dat heb ik met soft-close al snel, maar met normale scharnieren veel minder.

Mijn mening, dus ik hoop dat dit je helpt...;)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ben ik het ook mee eens. Een duur meubel waarvan vervolgens de deur hard dicht klapt klopt ergens niet. Dus zou altijd voor softclose gaan. En je moet het ook zo bekijken, een paar scharnieren zijn zo vervangen hoor over 10 of 15 jaar.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Wordt altijd een beetje kribbig van dat slo-mo gedoe vooral bij het stellen... erger nog soft close toilet brillen... Aargh!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Wordt altijd een beetje kribbig van dat slo-mo gedoe vooral bij het stellen... erger nog soft close toilet brillen... Aargh!
Iets sneller k..kken ??? :p

effe serieus nu :

Wat betreft de scharnieren, ik heb de Blum soft-close scharnieren en geleiders gebruikt in mijn keuken nu iets meer dan 4 jaar geleden en geen probleem (20 lades en 5 deuren) , alles loopt en draait not vlot, ook van de snoepkast !
Als het soft-close deel stuk is, werken ze nog altijd als gewone scharnieren...

Jos
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
524
47
Groningen
Een leuke uitdaging om een verborgen compartiment te maken met ruimte voor x aantal dempers. Ik kan me voorstellen dat de demper het eerder opgeeft dan het scharnier..
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik heb ze van Hettich in mijn keuken. Binnen 8 jaar de helft kapot. Scharnieren werken gewoon. Van het softclose deel is de behuizing gebroken. Het is een gekochte keuken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De fabrikanten hebben verschillende lijnen met bijbehorende design en kwaliteit. Weet niet of de scharnieren hier ook in zijn onderverdeeld, de ladegeleiders in ieder geval wel.

Keukenfabrikanten gebruiken het meeste de verschillende soorten beslag, en dan zijn de meest gebruikte merken Blum, Grass en Hettich.
De eerste twee maken de meest hoogwaardige componenten, en die zie je ook het meeste terug op de topmerk keukens (ik wil jou keuken hierbij niet afvallen Wim).

Omdat scharnieren bij alle merken worden gemonteerd in het 32 mm systeem, dat oorspronkelijk door ik meen Hettich op de markt is gezet, is een scharnier altijd te vervangen. De gehele meubelindustrie in Duitsland werkt met dit systeem, dat gaat er nooit meer uit, dat is zo ingeburgerd.

Wanneer componenten door veelvuldig gebruik uiteindelijk sneuvelen, is het bij een kwaliteitsmeubel een goed idee dat dit vervangbaar is. Niets heeft het eeuwige leven.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Blum, zowel voor de ladegeleiders als voor de potscharnieren. Tot nu toe nog geen enkele klacht gehad over defecten.

De maat is een standaard en dat zal altijd wel zo blijven. Ik kan me niet voorstellen dat als - als ... - een potscharnier over 15 jaar defect raakt, deze niet meer te vervangen zal zijn.

Wordt altijd een beetje kribbig van dat slo-mo gedoe vooral bij het stellen...

De versies van Blum hebben een palletje waarmee je de demping uit kan zetten. Dit doe ik bij het stellen van de fronten. Daarna de palletjes omzetten, afdekkapjes plaatsen en klaar is Kees !!!

Bijkomend voordeel: heb je een deur met bijv 5 scharnieren die eigenlijk wat té traag sluit, zet dan 3 aan en 2 uit... ook weer opgelost.
 

Erik van Voorst

Actieve deelnemer
20 mrt 2017
642
3
had er 10 besteld (Blum) en er was er 1 kapot deze veerde eenmaal in en kwam niet meer terug...resultaat was een "gewone" scharnier.
kreeg er kosteloos een vervanger voor opgestuurd.
het lijkt een kwetsbaar systeem als je hem in en uit schakelt maar de ervaring leert dat dit wel meevalt.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb een freesmal voor potscharnieren gemaakt naar het voorbeeld van Guido Henn. Dit werkte prima met Blum scharnieren omdat zij een mooie maattabel op hun site hebben.
Weet iemand de maatvoering bij Ikea scharnieren van 35 mm? Hoe ver moeten die van de rand ingefreesd worden? ( Maat center gat of rand tussen boorgat en rand deur)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Volgens mij is dat 37mm, dus helemaal volgens het 32mm patroon. Met name doordat IKEA het heeft overgenomen is het nu denk ik wel de standaard voor meubelbouw en wordt het ook in de VS veel gebruikt.
Ben me aan het verdiepen in het onderwerp, vandaar:)
 

trellian

Actieve deelnemer
19 jul 2019
29
0
32mm is al jaren de standaard maatvoering voor dat soort zaken. Dat is ook de reden dat gaten van MFT style tafels 96mm (3×32) uit elkaar staan en niet een mooie ronde 100mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.