tafelblad met afgeschuinde randen, hoe pak ik dit best aan?

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hoi allemaal,

Voor een salontafel wil ik de rand van het tafelblad afschuinen zoals je hieronder op de schetsen kan zien.
Het blad wordt 32mm dik en ik zou 1cm willen over houden en de rest over 15° afschuinen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Momenteel speel ik met het idee om een slede te maken voor de tafelzaag zodat ik het tafelblad 90° verticaal kan zetten om dan het zaagblad op 15° te zetten en zo de hoek te zagen.
Maar misschien hebben jullie een betere/handige oplossing hiervoor?

Tafelblad1.jpgTafelblad2.jpg
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Goed idee, misschien lastig( afh. Vd afmetingen vh blad) waarom niet horizontaal over de paneelzaag? Of met linieaal en invalzaag?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou de bovenkant afronden, en het restant wat dikker houden. De rand wordt dan minder scherp en vooral minder kwetsbaar, maar lijkt toch erg dun. Zelf heb ik e.e.a. met een frees gedaan, maar dat was ook maar 45 graden. Voor een scherpere hoek zou ik denk ik met de frees beginnen, en erna met een schaaf verder gaan om met schuren te eindigen. Met een rasp kun je de onderkant eventueel ook nog afronden.
Grote, scherpe facetten heb ik in het verleden met de bandschuurmachine gedaan, gewoon uit de hand. Als je weet hoe je met de machine om moet gaan is dat verrassend nauwkeurig. En als je met een grove korrel (40) begint ben je ook snel klaar.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Voor een salontafeltje van eiken wou ik dit ook en heb dit gedaan met de handschaaf :)
Even rondom aftekenen en lekker krullen maken, ging sneller dan ik had verwacht en het is ook nog leuk om te doen ook.
Bij mij was het blad 3cm dik en heb een rand van 1cm en 5cm naar binnen(onder kant).
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Als je een bovenfrees hebt kun je daar een schuine mal voor maken die je hier voor kunt gebruiken.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor jullie input, aan een handschaaf vanaf nul had ik nog niet gedacht, een uitproberen op een stuk resthout.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Probeer zeker de kopse kant als je gaat uitproberen... De langskanten zijn inderdaad vrij makkelijk (afhankelijk van het houtverloop). Kopse kanten gaan ook, maar vragen toch iets meer vaardigheid....
 

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Als het blad te groot is voor een zaagtafel werkt het ook door een 90 graden-mal te maken op je cirkelzaag (die je op de gewenste afstand aan de bodemplaat vastmaakt). zo heb ik recent een tafelblad van 210x100 aangepast. Die krijg ik met geen mogelijkheid over de zaagtafel.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Als je iemand kent met een toupie en een juiste freeskop (je hebt er die je per graad kan instellen) is het ook snel gedaan.
Maar dan mis je wel het plezier van een handgeschaafd resultaat natuurlijk :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.