Rottums probeersel

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Houtdraaien is niet zozeer mijn ding, maar ik kon de uitdaging niet weerstaan iets te proberen.
Uit een stammetje berk met slaap heb ik wat gedraaid. Puur fantasie met niet al te scherpe beiteltjes ( setje beginners Nooitgedacht ) op een Ferm bankje. Niet te hard de center aandraaien want dan trekt de bank krom :) .
Toen het berken stammetje vrij vlot vorm kreeg, heb ik me gewaagd aan keihard wengé met een dun plakje esdoorn ertussen. Het stelletje staat te pronk op de kast, zolang het wordt getolereerd ;) .
Ik heb nu al geleerd dat mijn beitels niet scherp genoeg zijn, want het bolletje wengé ( 50 mm) ben ik een uur mee bezig geweest om het overtollige hout eraf te draaien.
Maar ik heb natuurlijk ook nog geen les van Jan gehad ;)

Groeten van een draaier in de dop,

Kor
Hier nog een plaatje (object is ca. 15 cm hoog)



Attached files
 
A

Athanor

Guest
Nou Kor, er is een sluimerend talent in jou ontwaakt! En gelijk ook maar met een kunstzinnige touch. Volgens mij hoef jij geen betere draaibank ;)

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@kor : mooi gemaakt. Wenge laat zich niet makkelijk gewerken is mijn ervaring. Het esdoorn ertussen geeft een leuk en speels effect. De "voet" is niet helemaal mijn vorm maar de bol in het midden ziet er wel enorm rond uit. Rottumse draaiers vooruit!!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kor, ik vind het erg knap dat je dit gemaakt hebt op dat Ferm draaibankje, je kunt dan wel een uur op dat wenge bolletje bezig zijn geweest, maar dat is geen probleem, haastige spoed is zelden goed.
Ziet er goed uit, alleen het voetje had je wat netter af kunnen werken, hoewel het een wat artistiek beeld in mij oproept, misschien was dat wel de bedoeling.
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wat nou Kor; concurrentie op de buurt??? Dit is geen probeersel meer.
Mooi stukje draaiwerk - zeker die bol - waarbij over de vorm is nagedacht. Mijn aandacht wordt echter getrokken door de voet waarbij de bol wat op de achtergrond komt. Ik zou een keuze maken tussen wat ik wil laten zien: een perfecte bol, al dan niet op een neutrale voet, of een harmonisch vormgegeven vaas/object.
Maar die bol doet het voor mij - ik weet hoe moeilijk het is (uit de hand) een bol te draaien.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik word er een beetje stil van :oops:
Dank voor jullie kritiek!
De poot was zo bedoeld, tenminste het onbewerkte stuk, om te laten zien dat het uit een stammetje komt. Met een slogan: Van natuur naar kunst of zoiets. ;)
Het niveau van afwerken kan stukken beter, dat moet ik nog leren (Jan ?)
Dat de houder de aandacht wat weghaalt van de bol of andersom daar had ik nog niet aan gedacht.
Een bol draaien uit de hand valt niet mee voor de eerste keer.
Toen ie bijna rond was en ik wilde gaan schuren had ik net te veel aan de zijkanten weggehaald en vloog ie door de werkplaats :( . Maar na nog een uurtje schuren en poetsen was ie klaar.
Volgende keer ( ja ik ga doooooor) dan wordt het een nieuwe bol op een strak voetstuk!

Kor
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
en dan als eerste zin; Houtdraaien is niet echt mijn ding... Man, je wil niet weten hoe lang het bij mij duurde voordat ik zo'n bol uit de hand kon draaien! :D Ziet er erg leuk uit en ik ben ook wel en voorstander van die "natural edge" onderaan, de natuurlijke oorsprong van het object.

mvg
Patrick
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Knap werk!
Wat de scherpte van de beitels betreft: bij het draaien van wengé (en azobé, teak etc) slijten je beitels erg hard. Zal wel komen door de minerale insluitsels. Om de paar minuten terug naar de slijpsteen is bij het werk met deze soorten normaal.

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.