lamello probleempje

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor het maken van een aantal houeten bakken heb ik een lamello machine van Bosch geleend, in afwachting van mijn 18V Makita. Heel enthousiast aan de gang genaa met 9mm / 10mm Berkenplex van de bouwmarkt omdat ik daar snel even heen kon.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat het wel lukt om een lamello in te frezen in de kopzijde van de plaat, maar de lamello in de "zichtzijde" van de plaat gaat voor geen meter.
Ik heb het ook geprbeerd met een stuk 18mm Meubelplaat, parallel gaat goed, haaks gaat niet. UIteindelijk heb ik de bakken maar gewoon gelijmd en geschroeft, dat ging als een raket:)
Heeft iemand nog tips hiervoor?

Ik was al begonnen met het maken van een haakse aanslag om de geleider meer steun te geven, het resultaat is maar zo zo.

De gebruikte plaat is natuurlijk boterzacht, maar als ik de machine wel goed geplaatst krijg breken de gaten niet uit dus zit het in het uitgeijnd krijgen van de machine.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Frees gewoon bot? Al kan ik mij niet inbeelden dat je dan helemaal niet erdoor eraakt..
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik leg de plaat waarbij ik 'naar beneden' moet frezen op een werkblad, gelijk met de zijkant van het werkblad, waardoor de werktafel als het ware de plaat extra dikte geeft.
Nu is de machine perfect rechtop houden erg makkelijk.

Of wat dat het probleem niet?

Tenminste bij de Makita, bosch weet ik niet
 

tuoh

Oud hout
Dit lijkt mij geen machineprobleem maar eerder een onvaste hand van de gebruiker. Het vraagt wat gewenning om correct met een lamello te leren omgaan.
Ook hier geld dat "oefening kunst baart"
Gebruik al twintig jaar de Bosch lamello, in mijn ogen de beste die er is, beter dan de originele zelfs. Heb beide merken een tijd naast elkaar gebruikt, dan is de vergelijking heel makkelijk.

Ps: de onhandigste vond ik de oude Elu lamello, maar die had dan weer andere sterke punten. Je kon er perfect groeven mee zagen tegen een rand of muur.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
@Sang, Tuoh.
Ik denk ook niet dat het een machine problem is, maar aan mij ligt. De oplossing van Sang is precies zoals ik het probeerde en ik gebruikte zelfs nog een hulpplaatje om voldoende dikte te krijgen zodat niet alles alsnog weg schoof. Waar moet ik op letten om het goed te krijgen?

Het problem ziet er uit als onderstaand.
woodworking.jpg
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
MK23

in geen geval de setting veranderen van de machine. (is de meest voorkomende fout)

in bijlage 2 foto's (gevonden op het internet....) hoe de 2 platen gefreesd worden (het is wel een iets andere freesmachine, maar het gaat om het principe):

De kopse kant :

1_1.jpg

De vlakke kant (de bijkomende plaat is om de machine mooi haaks te houden met het vlak)
csm_2-Classic-X---Multifunktion_676564be42.jpg

en zoals met de meeste machines ... Alles goed ondersteunen en vingers niet onder de machine (dus de eerste foto alleen als je zeker bent dat de frees niet onder de plaat uit komt)

Jos
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
plaatje.jpg

Wat Jos ook al aan geeft, goed nadenken aan welke kant je gaat frezen.
De plaat waarbij je in de kopse kant gaat, moet je dus ook op zijn kop op je bureau leggen

excuses voor mijn 1-minute paintgefreubel
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als mijn werkstukken niet al te groot zijn gebruik ik altijd de werkbank als referentie. Dat werkt dan nauwkeuriger dan de aanslag van de machine (ik heb de uitstekende 18v Makita).
Eventueel kun je een 90graden hulpmiddel maken om je werkstuk verticaal te plaatsen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
De oonderzijde van de machine gebruiken als referentie voor een plaat van 18mm is niet het probleem, Bij een plaat van 10mm past het al weer niet zo, tenzij je je plaatje te hoog in freest en a) accepteert dat je een rand om de bodem hebt of b) je alles even netjes maakt met een afrondfrees.
ik had al zitten denken om de bodemplaat of de geleider met klemmen aan de voorzijde van de Werkbank vast te zetten om zo twee handen vrij te hebben. Komende week nog maar weer wat experimenteren, ik 1000 lamello;s moeten toch een keer op:)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik gebruik het gietijzeren blad van mijn zaagtafel om de vlakliggende sleuven te maken. De plaat duw ik dan tegen mijn zaaggeleider aan. Zo schuift de plaat niet van je weg en heb je twee handen vrij , om je machine beet te houden. Bij de sleuven in de vlakke zijde van de plaat, laat ik de plaat ook op de zaagtafel liggen en zet mijn lamellomachine recht op tegen mijn zaaggeleider. Ik heb een ferm lamellomachine, maar op deze manier kan ik de lamello's toch nauwkeurig plaatsen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Precies zoals in de bijlage hierboven. Bedankt voor het plaatje. Dat werkt altijd beter dan een lap tekst. Volgens mij heb je voor 10 mm plaat kleinere lamello's nodig. De maat die ik heb gaat dan door het materiaal.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
En dit werkt alleen als een 18mm plaat hebt. Is je plaat dunner past het niet, tenzij je bij een plaat van 9/10mm van onderen uitvult met een dunne plaat van 4mm! Ik ga dit weekeind als ik de tijd heb wel wat foto's maken:)

Daarom doe ik het frezen zoals in mijn eerste reactie met de 2 foto's, gaat altijd.
Let wel, voor platen dunner dan 16 mm gebruik ik de bijgeleverde opvulplaat (dikte van 4mm) dan kan ik weer frezen tot een plaat dikte van 10 mm .
Voor nog dunnere plaat extra opvullen met 2mm MDF of zo..

Lamelo opsteekplaat.jpg


Jos
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Mijn nieuwe Makita uitgeprobeerd om ladels mee vast te zetten. Weer gemengde resultaten. De ene zijde ging goed, nadat ik met een proefstuk de hoogte instelling goed had gekregen. De andere kant want was een drama met gedraaide gaten etc.
De voorzijde van mijn werkbank is duidelijk niet goed genoeg, dus ik moet een aanslag maken om een haakse piosite te kunnen vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.